Bruk av Co2, hva trenger jeg?

Morten Jensen

Norbrygg-medlem
Hei!

Nå har jeg ganske lenge benyttet meg av karbonering naturlig med sukker. For en tid tilbake kjøpte jeg derimot en Fermentasaurus med trykklokk. Planen har jo alltid vært å bygge opp til å bruke Co2 til karbonering, fat og lignende etter hvert, og nå begynner jeg å nærme meg det punktet.

Naboen min tilbudte å skaffe meg en brannflaske med fjernet stigerør gratis. Det var jo selvfølgelig et tilbud jeg ikke kunne takke nei til. Så, med det så lurer jeg på hva jeg trenger av utstyr i tillegg.

Prøver å se litt hva forskjellige fatpakker og lignende inneholder, men uten noe erfaring er det vanskelig å vite nøyaktig. For å karbonere på fermentasaurusen ser jeg at jeg i hvertfall trenger en nippel for co2 og en for øl på lokket til fermentasaurusen, slanger og lignende.

Vet at jeg også må ha et manometer, men jeg er litt usikker på bruk av spunding valve.

Jeg planlegger et oppsett med karbonering på fermentasaurus, og etter hvert også overføring til fat. Er det noe utstyr jeg ikke har nevnt som jeg absolutt burde ha?
 

Hvis det ikke er det på gassflaska allerede så må du ha en regulator som passer. Denne bør ihvertfall være utstyrt med manometer som viser trykket på gassen i slangen ut. En del regulatorer har ofte også et manometer som viser trykket i flaska.

Spunding er kanskje mest aktuelt hvis du gjøre naturlig karbonering, altså at du tetter for trykket og lar det gjære ferdig slik at det bygger seg opp trykk av CO2 fra gjæringen. Spundingen kan da ragulere trykket og slippe ut gass hvis det blir for høyt trykk.

Vet ikke hva som følger med fermentasaurusen, men lokket for trykk er vel utstyrt med ball lock ventiler så du må ha matchende tilkoblinger, Grå (G rey = gas) for gass og svart for øl (B lack = Beer) slanger som passer til disse må du jo også ha og hvis du skal tappe øl ut må du vel også ha en kran.

Du kan jo se noen bilder av diverse her:
https://brewshop.no/produkt/merker/fermentasaurus/trykksett-til-fermentasaurus-1

Som skrevet så kan jeg ikke så mye om fermentasaurus så jeg vet ikke om dette er eneste måten å koble trykk på den.
 
Hvis det ikke er det på gassflaska allerede så må du ha en regulator som passer. Denne bør ihvertfall være utstyrt med manometer som viser trykket på gassen i slangen ut. En del regulatorer har ofte også et manometer som viser trykket i flaska.

Spunding er kanskje mest aktuelt hvis du gjøre naturlig karbonering, altså at du tetter for trykket og lar det gjære ferdig slik at det bygger seg opp trykk av CO2 fra gjæringen. Spundingen kan da ragulere trykket og slippe ut gass hvis det blir for høyt trykk.

Vet ikke hva som følger med fermentasaurusen, men lokket for trykk er vel utstyrt med ball lock ventiler så du må ha matchende tilkoblinger, Grå (G rey = gas) for gass og svart for øl (B lack = Beer) slanger som passer til disse må du jo også ha og hvis du skal tappe øl ut må du vel også ha en kran.

Du kan jo se noen bilder av diverse her:
https://brewshop.no/produkt/merker/fermentasaurus/trykksett-til-fermentasaurus-1

Som skrevet så kan jeg ikke så mye om fermentasaurus så jeg vet ikke om dette er eneste måten å koble trykk på den.

Stemmer godt det du sier om Fermentasaurus. Da har jeg ikke vært helt på jordet når jeg har sett på utstyr. Tusen takk! :D
 
Tilbake
Topp