Bruk av fersk gjær - Første brygg

Du kan koke lengre eller tilsette maltekstrakt.
Husk på at hydrometeret er kalibrert til 20 grader, ved varmere vørter vil du få til dels store avvik. 1.05 OG med vørter på 70 grader celsius tilsvarer OG på 1.068.

Ved start kok skal OG være lavere enn oppskriften, det fordamper ganske mye vann underveis og dette er med på å øke OG.

Oppskriften oppgir OG etter koking i avkjølt vørter.
 
Blir mye spørsmål fra meg kjenner jeg. Akkurat når jeg føler jeg har kontroll så dukker det opp nye ting.

Hvor lenge bør starteren stå og kose seg? Heller jeg alt sammen i gjæringsbøtta eller bør jeg skille det. Regner med at gjæren legger seg i bunn.
 
Et par-tre døgn er fint. Settes så i kjøleskap slik at gjæren flokkulerer og bunnfelles. Varm opp til pitchtemp, dekanter av mesteparten av væsken, svirvle opp gjæren og hell i bøtta :)
 
Hat bestemt meg for å hoppe i det og lage gjærstarter og la det briste eller bære.

Når gjæren skal varmes opp etter å ha stått i kjøleskap, er det da best å varme opp i et vannbad? Heller ut mesteparten av væsken før eller etter oppvarming?

Bor i leilighet og har kun mulighet til å la ølen gjære i rundt 22/23 graders romtemperatur. Vil det være for varmt?
 
La den varme seg opp sakte i romtemperatur. Spiller ikke så stor rolle når det dekanteres er min erfaring. Gjæren ligger godt "festet" på bunnen som regel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bor i leilighet og har kun mulighet til å la ølen gjære i rundt 22/23 graders romtemperatur. Vil det være for varmt?

Ja, det er nok det. Under stormgjæringen vil tempen i ølet fort bli 2-3-4 grader varmere enn rommet, det kan gi smak av fusel. Du kan regulere det noe ved å sette karet i en balje med vann og så putte oppi fryseelementer til kjølebag et par ganger i døgnet, det vil hjelpe ganske mye, men ideelt skulle du startet på rundt 17 grader for så å la den stige gradvis til 20 grader og latt den gjære ut der.

Dette har mye å si for sluttresultatet - gjæringstemperatur er viktig.

Prøv i det minste å få satt den på kjøligste sted, eksempelvis foran en verandardør eller hvasomhelst. Det bør helst også være mørkt.

Sett ned tempen noen grader og bruk genser;)
 
Bare en kommentar til det å koke lenge for å minske volumet: Hvis man koker for lenge vil det utvikle seg melaniodiner; sukker i vørteren kan karamellisere og vil gi en sødme som er uønsket i f.eks. en IPA. Da er det bedre å spe på med maltekstrakt. Dette gjelder spesielt om man har kraftige varmekilder, som gassbrennere eller sterke induksjonsplater.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da har jeg hoppet i det og laget gjærstarter. Kokte opp en liter vann blandet med 100gram maltekstrakt og en halv teskje gjærnæring. Gjorde minst en feil og det var og helle det kokte rett over i en halv annen liter flaske for kjøling. Flaska tålte ikke varmen og krympet litt så fikk ikke helt på all starteren. Kjølte dette ned til 20 grader og helte på to tør med gjær, ristet godt og nå står de i et rom med ca 20 grader med korken skrudd løst på.

Planlegger og riste på flasken med ujevne mellomrom og håper på det beste. Planlegger og brygge mitt første brygg på søndag. Noe jeg grugleder meg til :)

Takk for all hjelp så langt!
 
Viss flaska er nesten full, bør du kanskje skaffe ei flaske til (sterilisert) og helle halvparten over på den. Når startaren kjem i siget kan det skumme kraftig. Min skumma over når eg hadde 1 liter på 1,5 liter flaske.
 
ja, det kan bli et problem - takk for tips.

Når kan jeg forvente å se at det er liv i flaska?
 
Sist redigert:
ja, det kan bli et problem - takk for tips.

Når kan jeg forvente å se at det er liv i flaska?

Etter noen timer bør du kunne forvente å se aktivitet. Tipper du har oppdaget det alt. ;)

Støtter forslaget om å fordele starteren på to flasker. Ulike gjærstammer oppfører seg ulikt, men noen oppfører seg nesten som om de ønsker å rømme. Jeg prøver alltid å ha ca 50% friluft i kolben når jeg lager starter med slike gjærstammer. Skumdemper kan også sterkt anbefales, hvis det skummer mye.
 
Da er oppvarming av meskevann i gang. Starteren stod ca to døgn i 20 graders romtemperatur og ble satt inn i kjøleskapet i går. Tok den ut av for en time siden for at den skal tempereres før bruk. Er veldig usikker på om gjærstarteren er frisk. Det var ikke voldsomt mye liv i starteren før den ble satt kaldt. Det var en del skum. Det ser ikke ut som om det er så mye gjær i bunnen. Når jeg rister på flaska så ser det ut som om gjæren er helt hard, men det endrer seg kanskje når temperaturen stiger?

Har også to pakker tørrgjæe liggende, blir i tvil og jeg skal stole på gjærstarteren min eller bruke tørrgjær.
 
Gjæren legger seg som regel helt flatt langs hele bunnen, så det ser ofte ikke som det er så mye. Jeg pleier å dektantere bort det meste av starteren mens den fortsatt er kald og så tapper jeg over litt vørter fra bryggingen og rister godt for å få løs all gjæren før pitching. Du kan også riste ut med restene fra starteren, men det er som regel lurt å dekantere bort en god del siden det tross alt er svært oksydert øl som befinner seg i starteren.
 
Da var første brygg i gjæringspannet sitt. Begynnelsen gikk bedre enn fryktet, altså frem til nedkjølingen.

Målte OG før kok til 1058. Skulle måle OG etter kok og helte den kokende vørteren rett i målebegeret til hydrometeret som ikke tålte varmen. Målte OG til 1061 etter og ha justert for varmere temperatur. Glemte dessverre og måle OG etter at vørteren var nedkjølt. Tror jeg endte opp med ca 20 liter i spannet. Brukte det 30 liters gjæringskaret fra Speidel. Glemte og sette på tappekrana før jeg overførte til spannet og nå står det i gæringskaret med korken på istedet for kran.

Da blir det en utfordring og måle for å sjekke om gjæringen er over. Tips? Blir vel noe søl og legge karet vannrett og bytte innsats. Blir vanskelig og tette hullet i toppen.

Hvor lang tid tar det før jeg ser om gjærstarteren min gjør jobben sin?

Er det mulig å finne alkoholprosenten på sluttproduktet når jeg er rimelig utrygg på målingene før gjæring?
 
Sist redigert:
Heisan. Jeg er også nybegynner, men jeg vil nå tro at så lenge du har målt SG (OG før Koking), så kan du beregne at OG verdien da vil være litt høyere. Altså en OG på rundt 1060. Så måler du jo FG (etter gjæring), og regner ut alkoholprosenten. Når det gjelder gjæringen, så er det vel en ganske grei regel at hvis det slutter å boble i gjærlåsen, så er gjæringen over.
 
Heisan. Jeg er også nybegynner, men jeg vil nå tro at så lenge du har målt SG (OG før Koking), så kan du beregne at OG verdien da vil være litt høyere. Altså en OG på rundt 1060. Så måler du jo FG (etter gjæring), og regner ut alkoholprosenten. Når det gjelder gjæringen, så er det vel en ganske grei regel at hvis det slutter å boble i gjærlåsen, så er gjæringen over.
De erfarne sier at man ikke skal se på plopping som et klart tegn på om gjæringen er i gang eller ferdig ;)
Snarere en indikasjon.
 
Bare slenger på et spørsmål på siste her. Har et kar med blonde som snart har stått 14 dager. Sluttet og ploppe i gjærlåsen for noen dager siden, men er jo tydelig trykk i karet da lokket buler opp og man kan trykke ut luft gjennom gjærlåsen ved å klemme på det. Går ikke mange minuttene før man kan gjøre dette på nytt. Er uansett gjæringen over, eller er dette et tegn på at man bør vente litt lenger?
 
Tilbake
Topp