Bruk av fersk gjær - Første brygg

Hei,

Jeg er helt ny i gamet og har akkurat fått mitt utstyr (biab).

Bestilte med dette IPA settet fra bryggselv. http://www.bryggselv.no/products/american-ipa-allgrain-lsett-25l
Glemte å velge type gjær i bestillingen og fikk da to flasker med WLP001.

Jeg føler med rimelig grønn på hvordan jeg skal gå frem for å bruke dette gjæret. Ønsker i første omgang ikke å kjøpe magnetrører.

Kan noen vennlige sjeler forklare meg hvordan jeg går fram for å bruke disse to flaskene uten magnetrører. Ser for meg at jeg ikke kun kan helle begge flaskene opp i gjæringsbøtta?
 
Hvilken best før dato har røra? Du bør lage en starter, særs hvis det er en high gravity ipa. Det holder med en 1,5 l brusflaske, dme og en hånd som kan riste flaska ved gyldne anledinger.
Se utfyllende artikkel om gjærstarter i medlemsseksjonen.
 
Bruk denne kalkulatoren, så ser du om du har nok gjær uten å måtte lage starter. Datoen du bruker er 4 mnd før "best før" datoen som står på White labs rørene.

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Få deg et medlemsskap i Norbrygg, så får du tilgang til medlemsseksjonen. Der finner du en flott artikkel om gjærstartere, og hvordan du blant annet kan gjøre det uten magnetrører.
 
Hvilken best før dato har røra? Du bør lage en starter, særs hvis det er en high gravity ipa. Det holder med en 1,5 l brusflaske, dme og en hånd som kan riste flaska ved gyldne anledinger.
Se utfyllende artikkel om gjærstarter i medlemsseksjonen.

Hei,

Flaskene har best før 20.mars 2015.
 
Med så fersk gjær skal du kunne klare deg med de to rørene, uten å lage starter. I og med at dette er ditt første brygg så ville jeg ikke stresset med starter denne gangen. Konsentrer deg heller om selve bryggeprosessen, så tar du startet som et neste skritt på veien.
 
Lag starter! Lag starter! Det er en spennende prosess i seg selv!

Min erfaring som noob var et det var mer enn nok av andre ting å sette seg inn i enn at man skulle "stresse" med starter og. Det er en fordel, men det blir godt øl likevel. Litt forbedringspotensiale skal man jo ha og :p

Jeg sier bare hva jeg ville gjort. Valget er selvsagt opp til TS. Det er i hvertfall nok gjær i de to rørene til å brygge en batch på 25 liter med OG på 1,065.
 
Takk for gode råd. Lager gjerne en starter om jeg finner en enkel oppskrift som selv en nybegynner som meg vil forstå. Jeg tror som Marius sier, at jeg har mer enn nok av andre ting og tenke på i mitt første brygg.
 
Jeg har kjøpt en SS Brew Kettle med kuleventil. Hva trenger jeg for å få vørteren over til gjæringsbøtta? Er gjenger ytterst på kranen, men hva skrur jeg på der?
 
I følge mr.malty vil du trenge oppmot 3bill. celler gjær til dette brygget om du får 25 liter med og 1.065 i bøtta ved endt bryggedag.
Da vil 2 rør gjær være for lite. Du bør ha 3,6 rør uten starter.

For enkelhetens skyld, som du er ute etter, kontakt brygg selv og få dem til å sende deg 2 pk safale 05 tørrgjær istedet.
Wlp001 og s05 er omtrentlig samme type gjær.
Det er trossalt nok mengde gjær, gjæringstemp og gjæringsforløpet som hakket viktigere enn alle prosessene under selve fremstillelsen av vørteren. Dette er en god regel å ta med seg på alle fremtidlige brygg såvel.
Lykke til :)
 
I følge mr.malty vil du trenge oppmot 3bill. celler gjær til dette brygget om du får 25 liter med og 1.065 i bøtta ved endt bryggedag.
Da vil 2 rør gjær være for lite. Du bør ha 3,6 rør uten starter.

For enkelhetens skyld, som du er ute etter, kontakt brygg selv og få dem til å sende deg 2 pk safale 05 tørrgjær istedet.
Wlp001 og s05 er omtrentlig samme type gjær.
Det er trossalt nok mengde gjær, gjæringstemp og gjæringsforløpet som hakket viktigere enn alle prosessene under selve fremstillelsen av vørteren. Dette er en god regel å ta med seg på alle fremtidlige brygg såvel.
Lykke til :)

Det er sant, jeg blingset når jeg leste i ste. Dette er vel et 25 liters sett, og da antar jeg det er volum i kjele etter kokeslutt det er snakk om. Du vil nok få litt trube, og jeg vil tippe du ender med ca. 20 liter i bøtta. Da trenger du i utgangspunktet 2,9 rør. Det blir da litt lite med 2 rør, men det blir øl.
 
Til info så må du ned i 14 liter i bøtta med en OG på 1,065 for at du skal klare deg med to rør. Du kan jo redusere volumet i bøtta litt, alternativt kjøpe deg et rør til, eller noen pakker Safale US-05. Det er samme gjæren, men som tørrgjær.
 
Om dette er ditt første brygg så tviler jeg på at du ender opp med 20 eller 25 liter i bøtta med korrekt OG (lurer på hvordan jeg kan anta dette...).

Min første starter lagde jeg på følgende måte:
- kjøpte 4 flasker vørterøl (har riktig sukkerinnhold)
- kokte de for å få ut kullsyren
- lot avkjøle til romtemp, fyllte på en tømt og desinfisert (trengs neppe) imsdal 5l vanndunk, tilsatte gjæren (2 rør WLP 001 av ukjent prod.dato.)
- ristet på flasken hver gang jeg gikk forbi den, som vil si noen gå ganger i døgnet.
Det gjorde susen. På dette tidspunktet ante jeg ikke hva Mr. Malty, celletall, pitching rate, magnetrører og faens oldemor var for noe.

Men tørrgjær er som nevnt mer safe.
 
Følger bobkaare på den. Eg tvilar også på at ein når 1.065 på fyrste brygg. Her ville eg pitcha røra direkte, og ikkje brydd meg med starter. Alt til si tid. Om dette er fyrste brygget, og det er all grain, er det bratt nok læringskurve i seg sjølv.
 
Det går sikkert fint med to rør, spesielt siden det er wlp001 du skal bruke. Den gjæra er en arbeidshest uten like, og vil gjøre en god jobb. Det er ikke ideelt, og ville ikke gjort det med andre gjærtyper. US-05, WLP001 og wyeast 1056 er vel akkurat samme gjærstrain så langt som jeg vet. Disse blir ofte beskrevet som "Chico-strain." Siden det er en IPA så er det ikke så farlig i forhold til usmaker som kan oppstå, ettersom IPAer er såpass humledrevet. Drikk den fersk (har ingen tvil om at du vil gjøre det, ettersom det er første brygg), så blir dette helt knall :)
Hvis du ønsker å lage en gjærstarter så bruker du 100 gram spraymalt per liter vann, pluss en halv teskje med gjærnæring, og gjerne en liten desj servomyces(typ et gram), hvis du har det tilgjengelig. Kok dette i 15 minutter, sett det på en 1.5 liters flaske, dekk toppen i alufoile og rist så ofte som mulig. Her er poenget å få så mye oksygen i starteren som mulig; gjæra trenger det for å vokse så mye som den kan.
Lykke til :)
 
Det går sikkert fint med to rør, spesielt siden det er wlp001 du skal bruke. Den gjæra er en arbeidshest uten like, og vil gjøre en god jobb. Det er ikke ideelt, og ville ikke gjort det med andre gjærtyper. US-05, WLP001 og wyeast 1056 er vel akkurat samme gjærstrain så langt som jeg vet. Disse blir ofte beskrevet som "Chico-strain." Siden det er en IPA så er det ikke så farlig i forhold til usmaker som kan oppstå, ettersom IPAer er såpass humledrevet. Drikk den fersk (har ingen tvil om at du vil gjøre det, ettersom det er første brygg), så blir dette helt knall :)
Hvis du ønsker å lage en gjærstarter så bruker du 100 gram spraymalt per liter vann, pluss en halv teskje med gjærnæring, og gjerne en liten desj servomyces(typ et gram), hvis du har det tilgjengelig. Kok dette i 15 minutter, sett det på en 1.5 liters flaske, dekk toppen i alufoile og rist så ofte som mulig. Her er poenget å få så mye oksygen i starteren som mulig; gjæra trenger det for å vokse så mye som den kan.
Lykke til :)

Etter det at jeg har kokt det i 15 minutter, så tilsetter jeg gjæret når temperaturen er nede i 20 grader?

Takk for all hjelp:)
 
Ja, det må avkjøles til ca 20 grader før du pitcher gjæren. Gjæren bør også være romtemperert for øvrig, så ta den ut av kjøleskapet i god tid.
 
Du bør for øvrig prøve å treffe riktig OG sånn noenlunde fremfor å få så og så mange liter i gjæringsbøtta. Dersom du ender opp med en god del mindre enn hva oppskriften sier (som nevnt et ganske sannsynlig scenario) så kan du heller skalere humlemengden i forhold til det.

Det blir sannsynligvis ganske bra uansett, så bør ikke bekymre deg altfor mye.

Mitt første brygg var det samme settet som du har. Jeg fikk mye mindre enn oppskriften tilsa, men brukte likevel all humlen som fulgte med. Det ble nok ikke som Gahr hadde tenkt det, men det ble et godt øl åkke som og kompisene som smakte gav gode tilbakemeldinger.
 
Som den uerfarne ølbrygger jeg er så er jeg ikke helt med når det kommer til antall liter i gjæringsbøtta. Jeg skal ifølge oppskrift starte og meske med 25 liter. Når jeg har mesket ferdig skal jeg skylle med ca 10 liter oppvarmet vann (75 grader?) Så skal dette koke i 90 min med humle. Er det da jeg skal måle og se om OG er ca der den skal være? Er den for høy så tilsetter jeg vann og er den for lav så...er det ikke så mye å gjøre med?
 
Tilbake
Topp