Bruk av fosforsyre i bryggevann - noen som gjør dette?

According to Gordon Strong people should get their nose away from spreadsheets with water chemistry until they are sure of the pH of their brewing water - which also include sparging water (which is why I'm not going to use acidulated malt, @Finn Berger :) ).

I'm pretty guilty on neglecting checking pH myself...

Rule #1: Be sceptical about what Gordon Strong says:).

pH i vannet ditt er temmelig uinteressant. Det er pH i mesken som teller. Og å kjenne pH i vannet ditt hjelper deg ikke til treffe riktig pH i mesken - dessverre.

Jeg vet ikke hvor du har Strongs uttalelse fra. Det er mulig det gir mening i en bestemt kontekst - han snakker antakelig om RO-vann, som det er vanlig å bruke i USA - men da må du vise til kilde.

Vannkalkulatorer brukes av flere her på forumet, tror jeg - med godt resultat. Men det forutsetter at du har en pålitelig vannrapport. Alternativet er et pH-meter og erfaring.

Er nok jeg som var upresis. Er selvfølgelig pH i mesk som er av interesse, men også i skylling. Strong nevner vel at problemet med taniner skylles oftere pH enn temperatur, og at ved lavere pH er temperatur uvesentlig mtp taniner. Han gjør som Sierra Nevada og regulerer alt bryggevannet (vann til mesk og skylling) til pH 6 (IIRC).

Kilde: Brewing Better Beer (G. Strong).

Hvorfor er Strong en dårlig kilde, @Finn Berger ?

Er nok jeg som var upresis. Er selvfølgelig pH i mesk som er av interesse, men også i skylling. Strong nevner vel at problemet med taniner skylles oftere pH enn temperatur, og at ved lavere pH er temperatur uvesentlig mtp taniner. Han gjør som Sierra Nevada og regulerer alt bryggevannet (vann til mesk og skylling) til pH 6 (IIRC).

Kilde: Brewing Better Beer (G. Strong).

Hvorfor er Strong en dårlig kilde, @Finn Berger ?

Fordi han har en tendens til å fastslå som sannhet mye som er høyst diskutabelt, f.eks. at first wort hopping gir så fin rund bitterhet. I "Brewing Better Beer" roter han fryktelig når han skriver om pH-måling, noe han har måttet innrømme seinere. Han gir helt klart inntrykk av å være mindre oppdatert på forskning enn de andre amerikanske "guruene", som Palmer og Kai Troester, f.eks..

Sjølsagt er det meste av det han skriver greit nok - og han lager gode oppskrifter. Og brygger antakelig veldig godt øl, om du ser på alt han har vunnet. Og så er han jo mannen som styrer BJCP, så han kan så klart mye om øl.

Men jeg er altså skeptisk til å basere noe som helst om de mer tekniske sidene ved bryggingen på uttalelser fra ham. (Jeg er generelt skeptisk til å stole på noe som helst bare fordi en autoritet hevder det, men jeg er mer skeptisk til Strong enn til Palmer, f.eks..) Jeg klarer ikke å finne ut noe om hva slags bakgrunn han har, men jeg mistenker at han ikke har noen naturvitenskapelig bakgrunn, i alle fall.

Jeg har lest både Brewing Better Beer og Modern Homebrew Recipes - og det er den siste jeg har hatt mest glede av. Han er mye mer på hjemmebane der, synes jeg.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JEG
Mener han er ingeniør. Han legger vel heller ikke skjul på at han ikke er veldig god I kjemi. Mener faktisk han viser til arbeid fra Troester der.
Stusset også på FWH delen, spesielt der han mener den gir mer smak (ikke aroma) enn noen annen tilsetning.

Leser forresten nå boks "Hvordan tenke klart" parallelt med brygge litteratur, og ett av de første rådene der er å ikke stole på autoriteter ;-)

Sist redigert:
Mener han er ingeniør. Han legger vel heller ikke skjul på at han ikke er veldig god I kjemi. Mener faktisk han viser til arbeid fra Troester der.
Stusset også på FWH delen, spesielt der han mener den gir mer smak (ikke aroma) enn noen annen tilsetning.

Leser forresten nå boks "Hvordan tenke klart" parallelt med brygge litteratur, og ett av de første rådene der er å ikke stole på autoriteter

hehe - skal du stole på dét rådet, da;)?

Det er vel bare å innse at vi er nødt til å stole på autoriteter, siden vi har temmelig begrenset kompetanse på de aller fleste områder. Men vi skal vurdere autoritetene kritisk, så langt vi makter. Og så bør vi vite det når vi ikke har godt nok grunnlag å bygge noen vurdering på.

Men hvis den boka di stiller det å stole på egne erfaringer opp som alternativet til å stole på autoriteter, ville jeg blitt veldig skeptisk. Det er ikke mye jeg stoler så lite på som egne erfaringer;).(Stopper der, ellers blir jeg sittende og skrive til midnatt:p. Og dette blir veldig off topic:oops:.)

edit: Ser ut som om GS er dataingeniør, og har jobbet med kommunikasjon og ledelse?

Nå er jo egne erfaringer mye verdt. men pH er jo et ganske omfattende tema, og man trenger litt utstyr og tid, og basiskunnskap for å kunne konkludere med egne erfaringer der.

Husker for noen år siden så tørrhumlet "alle" "Etter stormgjæring". Dette var før NEIPA og generell kunnskap om biotransformasjon. Men det måtte jeg teste ut selv og fant ut at det ga ikke optimale resultater for min del.

Nå er jo egne erfaringer mye verdt. men pH er jo et ganske omfattende tema, og man trenger litt utstyr og tid, og basiskunnskap for å kunne konkludere med egne erfaringer der.

Husker for noen år siden så tørrhumlet "alle" "Etter stormgjæring". Dette var før NEIPA og generell kunnskap om biotransformasjon. Men det måtte jeg teste ut selv og fant ut at det ga ikke optimale resultater for min del.

I mangel av bedre alternativer, må jeg stole på egne erfaringer. Andres erfaringer er jo like lite å stole på som mine - så lenge vi ikke snakker om folk med solide kvalifikasjoner - så jeg ser ingen grunn til å stole på dem, heller. Så lenge de ikke stemmer med mine egne, da:p.

Har akkurat smakt mitt første forsøk med humling under gjæring, forresten. NEIPA så det holder, og godt var det. Men jeg er ikke i stand til å si så mye om hva det forteller meg:p.

Ølet hadde fin og akkurat passe syrlighet, forresten - et resultat av pH-justering med syremalt (acidulated malt). Så basert på egen erfaring fortsetter jeg å anbefale det. Men ikke stol for mye på det, vær så snill;).

Du må gjøre det samme flere ganger, og kun forandre på en ting, klassisk lektyre. Av en eller annen grunn har jeg inntrykk at selv ikke alle "autoriteter" gjør dette.

Det blir jo mye ganske likt øl, men det er iallefall lettere å konkludere med noe da. Kanskje en av grunnene til at jeg brygger lite forskjellige øl. Ølet trenger forsåvidt ikke være likt, hvis det er prosess-greie man driver og forsker på, da får man noen fellestrekk uansett.

Du må gjøre det samme flere ganger, og kun forandre på en ting, klassisk lektyre. Av en eller annen grunn har jeg inntrykk at selv ikke alle "autoriteter" gjør dette.

Det blir jo mye ganske likt øl, men det er iallefall lettere å konkludere med noe da. Kanskje en av grunnene til at jeg brygger lite forskjellige øl. Ølet trenger forsåvidt ikke være likt, hvis det er prosess-greie man driver og forsker på, da får man noen fellestrekk uansett.

Akkurat som du må ha et pH-meter for å vite effekten av det du gjør for å regulere pH, må du ha en brukbar gane for å registrere effekten av sånne endringer. Jeg tror faktisk du har det - men jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har det (bortsett fra for registrering av fusel-/løsemiddel-smak:)). Etter at jeg begynte å brygge blei jeg veldig fort klar over at jeg burde gjøre det du sier - og det ga meg en umiddelbar bryggerdepresjon basert på sikker viten om at det kom jeg aldri til å klare å gjøre:p.

Men det går da likevel framover på et slags vis - etter hva urøynde folk seier, i alle fall.

Akkurat som du må ha et pH-meter for å vite effekten av det du gjør for å regulere pH, må du ha en brukbar gane for å registrere effekten av sånne endringer. Jeg tror faktisk du har det - men jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har det (bortsett fra for registrering av fusel-/løsemiddel-smak:)). Etter at jeg begynte å brygge blei jeg veldig fort klar over at jeg burde gjøre det du sier - og det ga meg en umiddelbar bryggerdepresjon basert på sikker viten om at det kom jeg aldri til å klare å gjøre:p.

Men det går da likevel framover på et slags vis - etter hva urøynde folk seier, i alle fall.

Feks, mtp at at det ikke er samme øl men prossesen er lik.

brygget en split for en tid siden, oppfattet DMS i den ene delen, men ikke i den andre. brygget igjen men men ikke splitt, og gjæret som den andre delen i første forsøket.To dommere fant ikke DMS, to andre fant dms, hvorav ene mente det var mye av det.

Repeter for å få ting bekreftet.

Feks, mtp at at det ikke er samme øl men prossesen er lik.

brygget en split for en tid siden, oppfattet DMS i den ene delen, men ikke i den andre. brygget igjen men men ikke splitt, og gjæret som den andre delen i første forsøket.To dommere fant ikke DMS, to andre fant dms, hvorav ene mente det var mye av det.

hehe - skal du stole på dét rådet, da;)?
Hehe. My bad! Litt kjapp i svingen. "Ha ingen respekt for autoriteter" er salgssetningen, og omhandler autoritetsbias og vår manglende evne til å være kritiske og tenke fritt når autoriteter har uttalt seg. Altså akkurat det du poengterer :)

Joda, men trenger man å dobbelposte for å bekrefte det? ;)

Sist redigert:
Tilbake
Topp