BRuk av gjær fra to uker gammel starter

Hei,

Til uka skal vi i gang med en ny brygging.
Da er det blandt annet tid for en BarleyWine som egentlig var planlagt to uker tidligere, men som utgikk pga problemer med en bryggekjele.

Før forrige brygging laget vi som vanlig en starter til BarleyWine'en.
Denne starteren har nå stått i kjøleskap en ukes tid, etter 3-4 dager på kjøkkenbenken først.
(Og brygging er førstkommende onsdag).

Spørsmålet da blir:
Hvordan bør vi behandle denne for at vi skal ha tilstrekkelig fart i gjæren når vi brygger?
Antar det kanskje bør lages en starter til, men hvordan beregner vi korrekt størrelse ut fra en eksisterende starter?
 
Så lenge du hadde nok gjær i utgangspunktet, vil jeg tro du kommer godt på vei med å gi den romtemperatur på bryggedagen (f.eks ta den opp før du legger deg på tirsdag), dektanter og tilsett 1 liter vørter 1.040-ish noen timer før du skal pitche den.
 
Er i samme situasjon selv. Skulle egentlig brygget 2 brygg i går, men siden det var første gang jeg brygget All Grain tok det litt lenger tid enn jeg hadde planlagt, så det ble med det ene brygget. Gjærstarter nummer to gikk derfor i kjøleskapet. Hvor lenge kan den egentlig stå der?
 
Ett litt vanskelig spørsmål å gi ett eksakt svar på.

Kan fint klare seg lenge, uker, måneder......men jo lengre den står jo større er risikoen for at noe går galt, tenker da på infeksjon
og massedød av celler.

Har sakset denne fra Gahr sin artikkel om gjærstarter:

Om man oppbevarer gjæren i kjøleskap på 2-5 °C, vil viabiliteten (prosentantall levende gjærceller) synke med ca. 2 % per 3 dag. Altså har man etter 2 måneders lagring av en gjærpakke i realiteten bare halvparten så mye gjær som man i utgangspunktet hadde.
 
Tilbake
Topp