Bruk av krydder i øl

All in 4U International Pale Ale, Bryggelaget Medgang, Bryne

Pale, münchner, crystal og weat

Chinook, amarillo, simcoe, pacific jade           og crystal i etterhumla variant

Sitrongras, ryllik og bjørkeblader :yes:

Kva ville me med dette ølet ?  
Min barndoms dal : Fjell, dalar, vatn, bjørkeskog, intens lukt, seige bjørkeblader......
Mitt ynskje til Sigmund var ein BjørkeIPA. Mitt neste ynskje: Utan humle :) 200 liter "All in 4U"

Ryllik er i ferd med å verta mi favoritturt! Kjempegod.  Eg og Sigmund brygga te med dei ulike urter. Ryllik er herleg! Alle urter var tørka.
Eg vil nok insistera på at me skal brygga dette ølet omatt , men då med ferske bjørkeblader.

Sigmund er hjernen i reseptaureringa. Eg tek meg av drøymerier, logistikk og i hovudsak brygg og etterstell. (Gjæringstemperatur kontroll!!!)

Litt artig er det at dette øl vart spontanbrygga etter at me vann Urteølkonkurransen. Brygga 14 februar!
Vinnarølet er Sigmund si oppskrift og i lag med "IPA" dei mest vellukka bryggearbeida me har gjennomført. (Meskin, skylling, kok .... gjæringstemperatur)
Brygget var "knapt" flaska før det gjekk til konkurranse.
Tanken i så måte var at fersk IPA er kjempegodt :skitbra:

Nokre bryggarar etterlyste "stille prat mellom bryggarar" i forbindelse med NM.
I Rogaland syter Sigmund og Tom på Cardinal, for at me held forrening kvar 14. dag. Det er skikkeleg lærerikt!
Eg er heldig med bryggekompanjongen min ! Gid han lenge, lenge, lenge leve må !

Sigmund : Ver grei å les korrektur på dette innlegget :help:

EDIT: Denne tråden ble splittet av fra NM2010-tråden. Mvh Webmaster
 
Nei, rosmarin er uprøvd !
Sigmund finn du ut meir om dette ?

Eg drøymer om ein All in 4U Porshe :)
Sigmund meiner det vert intens skallebank !
Ei arkeolog dame sa at pors gav ein rus oppå rusen !!

Nevte eg at mange publikummarar trudde me hadde cannabis i Hulder Ale ?

Granbar vert det heilt sikkert! Ferske!
 
OlavMB skrev:
Nei, rosmarin er uprøvd !
Sigmund finn du ut meir om dette ?

Eg drøymer om ein All in 4U Porshe :)
Sigmund meiner det vert intens skallebank !
Ei arkeolog dame sa at pors gav ein rus oppå rusen !!

Nevte eg at mange publikummarar trudde me hadde cannabis i Hulder Ale ?

Granbar vert det heilt sikkert! Ferske!

Det er vel bare finnmarkspors som gir noe ekstra futt i ølet, vanlig (myrica gale?) har ingen bieffekter. Lars (Støre Gullichsen) lager en nydelig porsedram og har brukt pors i porter. Fungerer bra! (Selv om mine assosiasjoner først og fremst går til utedass når det gjelder pors; min mor pleier å henge opp pors i veslehuset på hytta...;D)
 
Skal ikke vanlig pors også gi en slags forsterkning av de negative effektene? Altså mer hangover.

Brygget forresten en øl med pors sammen med en av KRS-gutta. Fint det, men anbefaler å ikke tørr-porse, det gav en viss syrekarakter ;D
 
Kanskje det stemmer, jeg har i alle fall hørt at finnmarksvarianten ikke er bra.
 
Har laget porsdram ved flere tilfeller, og brukt det i øl to ganger, første gang ved å tilsette porsdram i en porter, sist gang ved å brygge et mørkt skogsøl, hvor jeg tilsatte pors, granskuddsirup, svartsurbærsaft (aronia), blå isop og humle. Skogsølet fikk nok i overkant med preg fra porsen, håper det gir seg litt over tid.

Planen var å bruke ferskfrosset pors og granskudd i tillegg til granskuddsirup og svartsurbærsaft, men tåkete logistikk viste at frossenfangsten befant seg ute på en nøgen ø et stykke lengre nord. :) Hadde en buskkvast overskuddspors hengene i taket i kjelleren, som ble brukt istedet, og prøvde å kompensere med mer granskuddsirup, selv om dette nok ikke ble helt det samme, og kanskje ikke nok.

Den endte iallefall på jumboplass i Krydderølkonkurransen på Haandbryggeriet, men er absolutt et interessant øl, og jeg håper den utvikler seg med lagring.
Hadde vært artig å utveksle noen øl med bruk av slike krydder!

Jeg mener å ha lest at Finnmarkspors ikke må brukes, men at pors generelt kan gi skallebank, så man skal vel være forsiktig. Har ikke merket noen bieffekter av pors i øl eller dram, men har vel heller ikke konsumert så voldsomme mengder i slengen heller. Det dukker alltids opp nok utfordringer dagen derpå, uten hjelp fra pors.  :)
Ellers har jeg fått tilbakemeldinger fra endel folk som har slitt med heftig skallebank ved generell øldrikking, som rimelig overrasket har registrert fravær av dette ved hjemmebrygg de har fått, også i voksne porsjoner.
 
Yngwie skrev:
Brygget forresten en øl med pors sammen med en av KRS-gutta. Fint det, men anbefaler å ikke tørr-porse, det gav en viss syrekarakter ;D

Tørr-porse er vanskelig, men å koke går bra,
og det blir godt!
Men i riktige (små) mengder.
Tørket pors gir fra seg ganske så intens aroma og smak.
40 gram (i humlepose) i 10 minutter i en 25-liters batch  har funket bra i krydderølene mine,
og da blir ikke porsen blir for dominerende...
 
Brevvekta jeg hadde før jul gav ikke utslag på porsen, så jeg måtte måle i antall skåler.  :)
Dette skle vel godt ut av tråden...  :biersmile:
 
Igjen : Her på forum er mange tanker som eg skal ta med meg inn i skoddeheimen og lagra for bearbeiding i det underbevisste :bank2:

Det var spørsmål tidlegare vedr urter og badetid for International Pale Ale!

Urter :10 minutter kok og 1 gram minus pr urt pr liter vørter, så langt. MASSIV smak, men herleg sett i forhold til andre respektable øl. Kan sikkert vera spennande å gå for 0,5 g pr liter.
Nettopp heime etter smak av ulike Porter. Skal brygga ein djevel i morgon tidleg. Med rug ! Ikkje fanken om eg skal gi meg, om eg så må padla mesken til bloksberg og tilbake.

Skal til NØ 17. april, med deira Porter frå heimebryggerdag i januar, gjæra og lagra hjå meg.
Har fått med meg Thomas Jørgensen som driv kafe "benk" på KinoKino i Sandnes.
Han laga espresso å ha i Porteren:)  Colombiansk og Etiopisk. Ein dobbel i kvar halvliter Porter.
Første fase tilsa at Etiopia var best, men over tid vinn Colombia ser det ut til. Intens kaffe/ espresso aroma som via porter går over i ein syrleghet som oppleves som frisk og appetitteleg.
Neppe ein vinnar, men heldige meg, som har så gode entusiastar tilgjengeleg.
Ein pluss med min Porter er at bryggekompis Even nekta å setja vørter i varmt rom første natta på NØ. Eg tok dette til meg og sette bøtta på gangen.
Mange gjeringsbøtter skumma over. Neppe positivt, trur eg ? 10 gleder seg!!
 
Ole Richard skrev:
Yngwie skrev:
Brygget forresten en øl med pors sammen med en av KRS-gutta. Fint det, men anbefaler å ikke tørr-porse, det gav en viss syrekarakter ;D

Tørr-porse er vanskelig, men å koke går bra,
og det blir godt!
Men i riktige (små) mengder.
Tørket pors gir fra seg ganske så intens aroma og smak.
40 gram (i humlepose) i 10 minutter i en 25-liters batch  har funket bra i krydderølene mine,
og da blir ikke porsen blir for dominerende...
Jeg hentet porsen i skogen selv når vi brygget, det gikk vel en snau halvtime fra "høsting" til den gikk i gryta. Lurte på å plukke med noen einerbær samtidig, men klarte å holde meg.
 
Har laget porsdram ved flere tilfeller, og brukt det i øl to ganger, første gang ved å tilsette porsdram i en porter, sist gang ved å brygge et mørkt skogsøl, hvor jeg tilsatte pors, granskuddsirup, svartsurbærsaft (aronia), blå isop og humle. Skogsølet fikk nok i overkant med preg fra porsen, håper det gir seg litt over tid.

Planen var å bruke ferskfrosset pors og granskudd i tillegg til granskuddsirup og svartsurbærsaft, men tåkete logistikk viste at frossenfangsten befant seg ute på en nøgen ø et stykke lengre nord. :) Hadde en buskkvast overskuddspors hengene i taket i kjelleren, som ble brukt istedet, og prøvde å kompensere med mer granskuddsirup, selv om dette nok ikke ble helt det samme, og kanskje ikke nok.

Den endte iallefall på jumboplass i Krydderølkonkurransen på Haandbryggeriet, men er absolutt et interessant øl, og jeg håper den utvikler seg med lagring.
Hadde vært artig å utveksle noen øl med bruk av slike krydder!

Jeg mener å ha lest at Finnmarkspors ikke må brukes, men at pors generelt kan gi skallebank, så man skal vel være forsiktig. Har ikke merket noen bieffekter av pors i øl eller dram, men har vel heller ikke konsumert så voldsomme mengder i slengen heller. Det dukker alltids opp nok utfordringer dagen derpå, uten hjelp fra pors. :)
Ellers har jeg fått tilbakemeldinger fra endel folk som har slitt med heftig skallebank ved generell øldrikking, som rimelig overrasket har registrert fravær av dette ved hjemmebrygg de har fått, også i voksne porsjoner.

Har lyst til å prøve isop i en øl. Men har aldri prøvd å tilsette noe annet enn humle og gjær i øl. Noen som har litt greie på dette? Altså da tenker jeg på alt fra urten isop: hvordan tilsette den? Hvilken tilstand skal den være i når den tilsettes? Og ikke minst, hvor mye bør man prøve med? Jeg er klar over at man må påregne litt prøving og feiling, men hadde vært fint med noen nybegynnertips :)
 
Tilbake
Topp