Bruk av US-05 gjær og Hallertauer perle

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Brygger ekstrakt med spesialmalt og har bl.a. krystall-, münchener-, hvete-, sjokolade-, svart- og rista malt tilgjengelig.

Jeg vurderer å gjenbruke slurryen fra en nylig flasketappa amerikansk IPA gjæra med US-05.  Har noe Hallertauer perle som nettopp har gått ut på dato, men har vært fryst siden i fjor høst, og som jeg gjerne vil bli kvitt. Om jeg bruker dette vil jeg tro at jeg kan forvente en amerikansk ale med tysk inspirasjon. Har noen erfaringer med noe lignende?  :help:

Til info så opplyser produsenten av Safale US-05 (tørrgjær) følgende: "A ready-to-pitch dry American ale yeast. Safale US-05 produces well balanced beers with low diacetyl and a very clean, crisp end palate. Sedimentation: low to medium. Final gravity: medium."
Til sammenligning informerer Wyeast om sin 1007 German ale (flytende gjær): "A true top cropping yeast with low ester formation and a broad temperature range. Fermentation at higher temperatures may produce mild fruitiness. This powdery strain results in yeast that remains in suspension post fermentation. Beers mature rapidly, even when cold fermentation is used. Low or no detectable diacetyl."

Tar imot innspill med stor takk  :yes:
 
FrodeSy skrev:
Jeg vurderer å gjenbruke slurryen fra en nylig flasketappa amerikansk IPA gjæra med US-05.  Har noe Hallertauer perle som nettopp har gått ut på dato, men har vært fryst siden i fjor høst, og som jeg gjerne vil bli kvitt. Om jeg bruker dette vil jeg tro at jeg kan forvente en amerikansk ale med tysk inspirasjon. Har noen erfaringer med noe lignende?  :help:

«Amerikansk» betyr vanligvis mye humle og lite aromaer fra gjær eller malt. US-05 er en ganske nøytral gjær som bidrar med lite aroma og lar humlen komme godt fram, men det skal ikke være gjæren som er det avgjørende i en amerikansk ale. I kombinasjon med hallertauer perle burde US-05 fungere bra og gi deg en god øl med tysk humlefokus.
 
gustavf skrev:
I kombinasjon med hallertauer perle burde US-05 fungere bra og gi deg en god øl med tysk humlefokus.

Flott!

Så var det oppskrift. Har egentlig ikke peil så jeg får bare begynne et sted, og det stedet vart en kölsch. Gahrs Andrimne Kölsch ser ut til å kunne "ekstraktifiseres":

Andrimne Kölsch
22,5 liter
OG: 1051
FG: 1010
IBU: 30 (Noonan)

3,9 kg Global pilsnermalt
200 g Weyermann vienna malt
200 g Weyermann hvetemalt
59 g Hallertauer Mittelfrüh, pellets, 4 % AA, 60 min.
20 g Hallertauer Mittelfrüh, pellets, 15 min.
5 g Klar Urt, 15 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP029, starter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Mesking 90 min. på 65 C. Koking 90 min. Gjæring på 16 C. Justerer vannet med 1 g CaSO4 og 2 g CaCl2 per 10 liter."

Bytter ut pilsnermalten med lys spraymalt, tar med litt hvete spraymalt og så var det dette med vienna malten. Burde sjølsagt fått til en liten steeping for å trekke med litt farge, fylde og smak til ekstrakten, men har ikke vienna tilgjengelig. Har dog litt münchener ++, sjå første innlegg. Ser fra annen diskusjon at denne kan nok nyttes.

Bitterhumle: bytter ut H. Mittelfrüh med H. Perle tilsvarende 30 IBU (Noonan). Smaks- og aromahumle er jeg mer usikker på. Iflg. Beercalc skal en kölsch ha litt humleduft. Smaken skal være tørr, lett og med subtil sødme. Den kan ha litt humlesmak. Til det siste må jeg si at det har jeg lyst til å drite litt i, har lyst på god humlearoma (og smak) nå i sommerhalvåret som forhåpentligvis nærmer seg Sunnmøre etter hvert.

En kölsch skal visst også være godt utgjæret. Jeg lurer på om det betyr at jeg med ekstrakt (som stort sett vil gi lavere utgjæring) bør supplere med litt sukker for å sikre større utgjæring. Litt usikker på denne da Gahr tidligere har kommentert at å bytte ut WLP 027 med f.eks. amerikansk gjær 1056 vil kunne gi tørrere øl. Slik sett bør jeg være veldig forsiktig med ev. sukker, kanskje bare 100 gram på 22 liter.
 
Viss målet er en «tysk APA» eller noe i den duren, så tror jeg at jeg ville gjort dette enda enklere og bruk kun lys ekstrakt og trekke litt karamellmalt, samt lagt på en del humle ved kokeslutt.

Vil du ha mer i retning kölsch høres planen din god ut. Som alternativ for viennamalt, burde du kunne bruke münchener og lage en minimesk av den.
 
gustavf skrev:
Viss målet er en «tysk APA» eller noe i den duren, så tror jeg at jeg ville gjort dette enda enklere og bruk kun lys ekstrakt og trekke litt karamellmalt, samt lagt på en del humle ved kokeslutt.

:beersmiley:

gustavf skrev:
Vil du ha mer i retning kölsch høres planen din god ut. Som alternativ for viennamalt, burde du kunne bruke münchener og lage en minimesk av den.

Sant. Glemte i farta at steeping ikke funker for münchener.
 
Tilbake
Topp