Bruk og tilsetning av C02

Hallo alle sammen

Lurer litt på det med å tilsette CO2 på fat. Jeg har tidligere brukt å sette regulator på litt over 2 bar trykk og ristet fatene til det slutter og komme mer CO2 inn i fatet.
Etter at jeg nå har satt opp ny bar med tappetårn blir det fort for mye skum og at er er relatert til for mye CO2.
Så det jeg lurer på da er om det er noen som kan gi en pekepinn på hvordan dere gjør og ca hvor mye CO2 dere bruker uten å være for tekniske.

Mvh
Roger
 
Hei! Først og fremst anbefaler jeg å sjekke trådene:

http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=399.0 http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=497.0

Imens kan du kanskje fortelle hvordan tappetårnet, kjøleskapet og fatene er stillt opp, samt om øllinjen er (delvis) kjølt eller ikke. Kort sagt så tilsetter jeg kullsyre slik du gjør og etterpå setter jeg fatet tilbake i kjøleskap med et konstant trykk på ca 1,1 bar (varierer litt) ved 5 °C. Hvilke temperaturer og 'arbeids'-trykk jobber du med?
 
Hei igjen. Nå tok jeg meg tiden til å sjekke trådene selv og så at en av dem var startet av deg, det var litt dumt av meg  :-[

Vel, siste gang du skrev om tappetårnet ditt, etter å ha gjort noen endringer, så virket det å fungere bra. Da er det litt merkelig at det ikke gjør det nå. Er det snakk om 'enkelt' bruk, der du bare bruker anlegget en liten stund, eller oppstår skumproblemet når alt har vært tilkoblet i en liten stund allerede? Det kan være forskjellige årsaker her.

Ved siden av å gjøre endringer på utstyret, så kunne du prøve å tilsette mindre kullsyre. Av og til er det bare en liten forskjell i kullsyre som skal til for at skumproblemer forsvinner (eller oppstår).

For å gå litt inn på min metode, så rister jeg som sagt også kullsyre inn i (det kalde) ølet, eller jeg lar ølet bare stå i noen dager med litt over 2 bar trykk. Resultatet er det samme, men det tar lengre tid og man slipper å hvirvle opp bunnfall dersom dette er tilstede. Etter det så senker jeg trykket til ca 1 bar, som er nok til vanlig bruk. Ølet står i kjøleskapet og temperatur er ca 4-7 °C, avhengig av hvilken del av kjøleskapet (nede eller oppe) man måler eller om det er dag eller natt. (Kjøleskapet slåes av om natten grunnet forstyrrende durring). Ølslangen som går rett opp til tappetårnet, som er montert oppå (kj)øleskapet er litt over en meter lang og har 4 mm diameter innvendig. Dette fører ikke til skummende øl, bortsett fra litt i første glasset når ølet har stått en stund og kullsyre bryter ut av ølet lengre opp i slangen. Helt øverst i slangen er det nemlig litt varmere siden kald luft synker og derfor ikke stiger opp til inni tappetårnet. Uansett, så er det såpass lite øl at det ikke gjør noe for mitt vedkommende.
 
Jeg har samme problemet når jeg lar fatene stå tilkoblet Co2 i lengre tid.

Jeg bruker over 3meter 3/16 slange og det virker ikke som det gjør noen forskjell om jeg har på kjølingen i tårnet/slangene eller ikke.
Det virker som jeg er nødt til å skru av Co2'en når tapping ikke pågår.

I krisetilfelle må jeg riste ut Co2'en av fatene før jeg får justert inn.
 
Du har da nok 4 mm slange, Nøisom. På hvilken trykk står fatene da under tapping, og hvor kaldt står fatene?
 
Hei. Beklager det tok litt tid men jeg måtte over på nattskift så jeg var i bingen i går kveld

Skumproblemet fikk jeg jo redusert ganske kraftig sist men jeg måtte ned på 0,8 bars trykk for at det var rimelig bra, og det var her jeg lurte litt på om dere brukte mindre trykk enn meg når dere tilsatte CO2.

Eneste forskjellen på meg og deg da, Eduard, er at jeg lar keggene stå med de 2 barene i kjøleskapet til jeg skal bruke dem..

Jeg tror jeg prøver og se om ikke fremgangsmåten din vil bli litt bedre og at det stabiliserer seg når jeg setter keggene på rundt 1,1 som du gjør

Takker for alle innlegg her
 
Det forundrer meg ingenting at du får for mye skum, nei! ;)

Siden du lar keggene stå på 2 bar så overkarboniserer du ølet. Det er kun i begrenset tid at de skal stå på 2 bar, for da forserer man kullsyre inn i ølet i mindre grad. Lar man ølet stå med 2 bar så vil ølet ta opp kullsyre inntil det er oppstått en balanse, og denne balansen er ikke brukbar på et så høyt mettelsesnivå.

Prøv alternativet og si gjerne ifra om det fungerer bedre!  :biersmile:
 
Hoi hoi, hvis du lar fatene stå på 2 bar trykk, så er det altfor mye, ja. På de ølene mine som har mest kullsyre, ligger det på rett under _1_ bar, rundt 12 psi på manometeret mitt (14,7 psi = 1 bar)

På mine engelske ales er jeg nede på ca 1/2 bar.  Så må det sies at hvor mye kullsyre som løses i ølet, er veldig avhengig av hvilken temperatur det står på. Jeg er helt nede i 6 grader på fatanlegget mitt. Har man høyere temp, må man sette på litt høyere trykk for å få samme metning av kullsyre.

Jeg må si at selv gidder jeg ikke å styre med å sette på høyt trykk for å få kullesyre i ølet fort, for så å redusere trykket. Jeg bare setter det på serveringstrykket med en gang, og etter en uke er det kullsyre på ølet. Ikkeno hastverk :)
 
Jeg tror nok at jeg også bør justere trykket litt selv, for trykket jeg bruker gjør at ølet etter ca 2 uker også blir litt for skummete. Da henger jeg med på 0,9 bar (eller 0,9 x 10[sup]5[/sup] Pa for å være i tråd med le Système international d'unités  :besserwisser:, psi er for Yanks ;)).
 
Så må det også sies at man kan justere skummingen med lengden og diameteren på tappeslangen. Jo trangere og lengre slange, desto mer motstand, og dermed mindre voldsom tapping og skumming. Så jo mer kullsyre du har på ølet, desto trangere og lengre slange må du ha for å balansere.
 
Se det ja.

Jeg skal virkelig teste dette ut ja. Skal nok bli andre boller dette her ja.
Kan nesten ikke vente med og komme hjem fra offshorelivet og inn i bryggebransjen igjen :biersmile:
 
Jeg bruker 1 bars trykk på kjølerommet mitt hvor det er 7 grader. Så har jeg 3/16 tomms slange på 2,5 - 3 meter.. Da skummer det ikke over, og du kan nyte din alkhol i fred.
 
Tilbake
Topp