Brukbar til brygging?

Den ser fin ut til brygging. Men det er faktisk egentlig ikke nødvendig med kran. Jeg har kran på min 36-liters kjele, men bruker den som regel ikke. Bruker autohevert i stedet.

Takk for det tipset, HåvardF. Tror du kjelen er stor nok til å få rundt 20 liter ferdig brygg?

Ja du kan få 20l med denne.
Ser den er av aluminium og da går det ikke med induksjon.
Greit å se de fysisk før kjøp for bunntykkelse varierer.

Takk for svar. De har noen på Coop Obs også. Usikker på om de også er av aluminium. Jeg ser også på krabbekoker sett, og det kan jo hende jeg kommer over et brukt sett til en god pris.

Det er ikke mye med 9,5 kw. Det tar sin tid. Netthandelen hadde en med en justerbar regulator. Oppgitt til 14 kw. Det var mye mer futt i denne. Tror regulatoren er viktig i dette. ( se om andre enn netthandelen har denne)

Det er ikke mye med 9,5 kw. Det tar sin tid. Netthandelen hadde en med en justerbar regulator. Oppgitt til 14 kw. Det var mye mer futt i denne. Tror regulatoren er viktig i dette. ( se om andre enn netthandelen har denne)
Jeg bruker en som er lik denne. Kjøpt på flust.no for 1500. Oppgitt effekt på 14,9 kW, og den funker fint til kok. Kan justeres godt ned, men har litt mye gang i hjulet før det kommer gass. Brygget to BIAB runder med denne. Første med silkurven og pose oppi ga ca 50% effektivitet. Andre runde med pose i hele og ganske tynn mesk ga rett under 70% effektivitet. Ganske fornøyd med det. Montert kran i stål. Alu er lett i lage hull (og bulker) i.

Aluminium danner et oksidlag som er svært korrosjonsbestandig. Ut fra det jeg finner av informasjon må ph være utenfor 4-9, og mesken skal normalt sett ligge mellom 5,2 og 5,6 for å unngå tanniner. Vørter til kok skal ligge på omtrent det samme. Altså godt utenfor det området hvor aluminium oksidet kan korroderes. Det er derimot en god ide å unngå metallredskaper da disse kan skrape av alu oksid og eksponere rå alu. I luft vil rå alu oksidere med en gang, mens i vørteren vet jeg ikke om det vil skje like fort.

Bruke den lange hvite plastskjeen som jeg hadde planlagt: check
Passe på å ikke skrape opp innerveggene: noted

Signal: Bruker du en falsk bunn i den nå som du ikke har rist? Jeg vil selvsagt ha så høy effektivitet som mulig, men vil jo ikke brenne ting oppi der heller.

På Tools Store får du kjøpt en 0-2bar regulator for 350,-. Vi satt denne på en standard gassbrenner som er oppgitt til 4,5kw. Vi koker opp 70 liter vann på under timen. Dette er på tykkbunnet stålkjele.

På Tools Store får du kjøpt en 0-2bar regulator for 350,-. Vi satt denne på en standard gassbrenner som er oppgitt til 4,5kw. Vi koker opp 70 liter vann på under timen. Dette er på tykkbunnet stålkjele.

Det er inkludert en regulator på den jeg linket til mener jeg. Kanskje verdt å teste ut den da, og så eventuelt bytte ut regulatoren hvis det tar uforholdsmessig lang tid å få futt?

Signal: Bruker du en falsk bunn i den nå som du ikke har rist? Jeg vil selvsagt ha så høy effektivitet som mulig, men vil jo ikke brenne ting oppi der heller.
Jeg kjøpte et dørslag på ikea, tror det var http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20027536/, selv om det ikke er helt likt. Bøyde håndtaket og la hele greie i bunn av kjelen. Satte aldri på gassen under mesk, men tappet heller av vørter og varmet i en annen kjele, og helte tilbake over malten. Har en bestilling på ebay på en billig pumpe som jeg tenker å bruke til sirkulering, og har planer om en enkel herms sak med vannkoker og en STC-1000 klone for justering av temperatur. Satser på at det blir beste løsning så jeg kan starte mesking på f.eks. 63 grader, øke til 66-67 i løpet av 10-20 min, sirkulere hele veien og så øke til 77 for utmesk. Da blir det enten fullt volum fra første stund, eller separat kjele med skyllevann som jeg også pumper sakte og pent over malten i en separat beholder. Liker egentlig plastkassene til ikea godt. Grei kvalitet og kan erstattes uten at det koster så mye.

Det er inkludert en regulator på den jeg linket til mener jeg. Kanskje verdt å teste ut den da, og så eventuelt bytte ut regulatoren hvis det tar uforholdsmessig lang tid å få futt?
Det fulgte med regulator til min krabbekoker, og den gir nok futt.

Det var noen oppløftende svar! Har du noen formening om hvorfor du fikk så lav effektivitet med å bruke den medfølgende risten?
Det kan være mange grunner til at det gikk galt:
1. Varmen var ikke stabil nok. Vi måtte på med gassen for å øke et par ganger.
2. Kurven inni er litt liten så det ble nok litt vel kompakt i mesken.
3. Jeg hevet og senket kurven for å skylle flere ganger under mesking, har siden skjønt at man skal la det være mest mulig i ro.

Så dårlig utbytte (på mitt aller første all-grain brygg) kan fort ha hatt noe med alle tre punktene over, i tillegg til lite erfaring med BIAB.

Takk for overbærenheten :)

Jeg tenker at om den kurven ikke kan brukes med god nok effektivitet, så kan man kanskje kutte den en tomme over bunnen og snu den opp ned og bruke som falsk bunn.

Jeg tenker at om den kurven ikke kan brukes med god nok effektivitet, så kan man kanskje kutte den en tomme over bunnen og snu den opp ned og bruke som falsk bunn.
Det er selvsagt mulig. Jeg tror jeg satser på å kjøre uten falskbunn, og heller resirkulerer til å begynne med. Denne kjelen er tenkt som HLT etterhvert, og da ser jeg ingen grunn til å modifisere den for mye. En diptube er kanskje mer viktig.
Vurderer også å lage en silbunn, eller falskbunn som dekker hele diameteren, som jeg kan fjerne ved behov. Da kan posen hvile på denne og jeg kan sirkulere fra området under. Har noe passe finmasket stålnetting jeg kjøpte på ebay, og tynne stålplater kan man kjøpe på biltema.

Tilbake
Topp