Bruke basemalt i ekstraktbrygg

Hei

Har lyst å prøve meg på prøve meg på ekstraktbrygging, for å spare tid og for å ha flere ben å stå på.
Har brygga noen ølsett med både gode å dårliger resultater.

Ser det er en del som mesker spesialmalt i forbindelse med ekstraktbrygg, hvordan blir det å bruke basemalt til dette? Må jo få noe smak og farge fra basemalten også.

Har noen erfaringen med for eksempel "brenne" malt i stekeovn eller andre triks.

Det er Maris Otter pale ale malt jeg har, men spør generellt.
 
Sist redigert:
Det går fint å delmeske basemalt også. Jeg gjør dette nesten hver gang selv siden jeg som regel brygget to batcher i samme slengen, og den ene gryta har ikke plass til nok malt. Da mesker jeg så mye som det er plass til og justerer meg så inn til riktig volum og OG med vann og maltekstakt. Ideelt bør vørteren under koking ha samme gravity som tiltenkt i oppskriften da humleutbyttet endrer seg avhengig av hvor høy graviityen er.

Men om du først skal delmeske så kan du jo like gjerne meske spesialmalten i samme slengen - det er som regel ganske små mengder det er snakk om.
 
takker for svaret. Ble meska i et kar for meg i stekeovn, måtte fordele vørter før koking i to gryter, for så avsluttte kokingen i samme gryte.
 
Fra boken "Brewing Classic Styles" er fremgansmåten som følger om man delmesker:

Bruk halvparten av vannet og halvparten av ekstrakten + spesialmaltet. Kok dette sammen med all humlen oppskriften sier (dette altså for at vørteren under koking skal ha samme gravity som om man kokte hele volumet). Tilsett resten av maltekstrakten helt mot slutten av koketiden for å drepe eventuelle basselusker og tynn så ut med vann i gjæringskaret.

Den praktiske utfordringen med dette er at mengden grums i gryta er ganske lik uansett om man koker helt eller fullt volum, så det kan bli litt krøll med gravity, bitterhet og smak/aromahumle når man tynner ut siden. Jeg pleier som regel å ta den enkleste måten som er å helle alt grumset i gjæringsbøtta. Jeg skummer av hot break ved start av kok, tilsetter humle og lar alt gå i gjæringsbøtta. Har gått fint så langt. Når jeg bruker den store gryta (36l) har jeg bazooka-filter og lar da det aller meste av grumset bli igjen i gryta.
 
Takker for svar høres fornuftig ut det med gravity.

Blir kanskje prøvd noe slikt neste gang.

Er på en måte det en gjør med ølsett.. humlet maltekstrakt ferdig kokt (innkokt vørter) rett i gjæringskar og fyller på med vann
 
Tilbake
Topp