Brukte 1.5 timer på nedkjøling av vørter ?

Hei,

Litt frustrert over tidbruken på nedkjøling av vørter.
Brygget 25 liter belgisk blond i går kveld, og jeg brukte 1.5 timer på å kjøle denne ned fra kok til 28 grader, og da tenkte jeg at nok er nok.

Skal sies at spiralkjøleren er av typen syrefast stål og har kun 7 viklinger med en diameter på rundt 20 cm.

Ingen lekkasjer og bra trykk med høstkaldt vann.

Noen som vet om disse spiralkjølerne er "retningsbestemte" ? Altså om hvor man tar vann INN og UT på kjøleren har noe å si.
 
Hei,

Litt frustrert over tidbruken på nedkjøling av vørter.
Brygget 25 liter belgisk blond i går kveld, og jeg brukte 1.5 timer på å kjøle denne ned fra kok til 28 grader, og da tenkte jeg at nok er nok.

Skal sies at spiralkjøleren er av typen syrefast stål og har kun 7 viklinger med en diameter på rundt 20 cm.

Ingen lekkasjer og bra trykk med høstkaldt vann.

Noen som vet om disse spiralkjølerne er "retningsbestemte" ? Altså om hvor man tar vann INN og UT på kjøleren har noe å si.
Uansett retning vannet går vil kontakttiden bli den samme. Når jeg kjøler er vannet som går igjennom spiralen som regel kaldt etter veldig kort tid dersom jeg kjører åpen kran. Har du målt temp på ut-vann på spiralen din? Dersom vannet som kommer ut er kaldt og det tar så lang tid å kjøle har du for lite kontaktflate.
 
Har ikke målt det, men jeg har kjent på det med fingeren og det er helt kaldt det som kommer ut der.
Må prøve å finne meg en kjøler med større kontaktflate da
 
Dette hørtes så tregt ut at det må være andre årsaker.

Du husket å skru av varmen når du kjølte ned? (Ja, det er en tabbe selv erfarne bryggere har gjort). Har du holdt vørteren i bevegelse mens du kjøler?
 
Dette hørtes så tregt ut at det må være andre årsaker.

Du husket å skru av varmen når du kjølte ned? (Ja, det er en tabbe selv erfarne bryggere har gjort). Har du holdt vørteren i bevegelse mens du kjøler?

Ja varmeelementet var skrudd av.
Jeg rørte ikke i vørteren, men jeg beveget kjøleren litt opp og ned og rundt de første 10 min.
 
Fikk en forklaring som mulig kan være årsaken til at det tar lang tid å kjøle ned vørteren.
Jeg bruker nemlig temperaturmåleren på kjelen min når jeg sjekker og denne ligger med føleren helt i bunnen av kjelen. Denne er dekket til av et tykt humlelag som sannsynligvis isolerer føleren og målingene blir dermed ikke representativt for resten av vørteren.

Neste gang så skal jeg måle med desinfisert termometer ned i vørteren fra toppen ;-)
 
V
Fikk en forklaring som mulig kan være årsaken til at det tar lang tid å kjøle ned vørteren.
Jeg bruker nemlig temperaturmåleren på kjelen min når jeg sjekker og denne ligger med føleren helt i bunnen av kjelen. Denne er dekket til av et tykt humlelag som sannsynligvis isolerer føleren og målingene blir dermed ikke representativt for resten av vørteren.

Neste gang så skal jeg måle med desinfisert termometer ned i vørteren fra toppen ;-)
vil tro du har løsningen din der ja.
 
Ja, punktmålinger av temperatur i stillestående vørter er sjelden representativ. Jeg har alltid en probe på ledning hengende i vørteren gjennom kok og kjøling, samt at jeg har ekstra håndholdte termometre for kontrollmåling.
 
Fikk en forklaring som mulig kan være årsaken til at det tar lang tid å kjøle ned vørteren.
Jeg bruker nemlig temperaturmåleren på kjelen min når jeg sjekker og denne ligger med føleren helt i bunnen av kjelen. Denne er dekket til av et tykt humlelag som sannsynligvis isolerer føleren og målingene blir dermed ikke representativt for resten av vørteren.

Neste gang så skal jeg måle med desinfisert termometer ned i vørteren fra toppen ;-)

Å måle en representativ temp hjelper selvsagt ja.

Men i tillegg tror jeg du vil se stor forskjell om du rører rundt i vørteren med spiralen mens du kjøler. Jeg er absolutt nybegynner og merket at jeg fikk svært liten effekt av kjøleren (kjente på vannet ut av spiralen), men så fort jeg begynte å røre rundt med spiralen ble utgående vann varmt med en gang. Det er ihvertfall enkelt å teste og enkelt å sjekke at det virker
 
Finn deg en tresleiv e. l. og rør i vørteren hele tiden mens du kjøler ned. Mulig at du har for liten kjølespiral, men prøv først å røre. Det vil forkorte tiden mye. Er du fremdeles ikke fornøyd så må du kanskje lage en større spiral. Jeg lagde en av 6 m vannrør. Tar kanskje 15 - 20 minutter å kjøle ned til 22 grader.
 
Jeg kjølte ned til 20 grader på 8 minutter med spiralkjøler på søndag. Ble litt i stuss, men tenkte ikke mer over det (Han jeg brygget med brukte en halvtime, så jeg tok det som en seier!). Da jeg begynte å overføre til gjæringskaret ser jeg at termometeret på kjelen begynner å stige... stige... stige... stige... til 70 grader. Hadde visst plassert spiralkjøleren inntil føleren til termometeret.

Heldigvis var det vørter til surøl, altså helt uten humle, så det var ikke så farlig. Kjølte seg ned til slutt av seg selv.
 
Hei,

Litt frustrert over tidbruken på nedkjøling av vørter.
Brygget 25 liter belgisk blond i går kveld, og jeg brukte 1.5 timer på å kjøle denne ned fra kok til 28 grader, og da tenkte jeg at nok er nok.

Skal sies at spiralkjøleren er av typen syrefast stål og har kun 7 viklinger med en diameter på rundt 20 cm.

Ingen lekkasjer og bra trykk med høstkaldt vann.

Noen som vet om disse spiralkjølerne er "retningsbestemte" ? Altså om hvor man tar vann INN og UT på kjøleren har noe å si.

Alltid kaldt vann inn på toppen av spiralen. Den varme vørteren står alltid øverst. Kjøler du fra bunn kjøler du allerede nedkjølt vørter og du får veldig stor temperaturvariasjon fra topp til bunn i kjelen. Da må man i tilfelle røre mye.
Men med kun 7 viklinger har det sannsynligvis mindre å si når jeg tenker meg om...
 
Tilbake
Topp