Brygge biab på en beerbrew

Vi er to personer som har tenkt å starte ølbrygging. Tenker vel dette som en tostegsprosess der vi først brygger biab men etterhvert går over til ordinær mesking.

Vi lurte på om det er lurt å kjøpe en beerbrew med en gang og bruke denne til å brygge biab? En ordinær kjele med krane koster vel 1500 kroner så vi tenkte å gå direkte på beerbrew.

Er det noen hindre for å brygge biab på beerbrew?

mvh
Trond Brattland
 
BeerBrew er jo en slags BIAB-maskin. Du får den for 4600 hos olbrygging.no. Jeg startet selv på en BB30 og har den enda, men gud bedre for en drittmaskin! Jeg anbefaler INGEN å kjøpe den. Den har en termostat som er så ustabil at de fleste som eier en BB30 har utvidet med en PID(ekstern styring). Jeg hadde nok prøvd å ta meg råd til en Grainfather eller enda bedre en Speidel dersom dere er på jakt etter en slags alt i ett maskin. Starter dere deriomot med en vanlig BIAB-kjele så kan dere utvide til et flott flerkjeleoppsett. Mitt råd: Ligg unna BeerBrew30 dersom du ikke har tenkt å investere ca 1000kr i en ekstern PID. husk at pumpe med slanger er noe du eventuellt må kjøpe ekstra på BB, men medfølger på de litt dyrere maskinene.
 
Som Staro sier er alle disse "bryggemaskinene" i prinsippet BIAB (maltrør som pose).
Det er fort et budsjettspørsmål hva man foretrekker av både maskiner og vanlige kjeler/varmekilder.
Om dere, som du sier, skal gå over til "vanlig mesking" ville jeg gått for et tre-kjele system, men det er vel mulig å gjøre med en BB e.l også.
PS: hvilken kjele er det dere ser på?
 
Jeg er helt uenig i begge beskrivelsene over.
Jeg har brygget på BB30 V2 nå i 2 1/2 år. Kjøpte den brukt og er meget godt fornøyd.
Jada jeg har byttet ut den originale krana, kjøpt Ebay pumpe og sjekker temperaturen med et kalibrert termometer.
Men å si at denne lite plasskrevende rimelige saken er noe dritt er sprøyt.
Det skal også sies at jeg er medlem av et bryggelaug med et 3 kjeles oppsett som jeg brygger regelmessig på, så jeg kjenner alternativene
BB30 er en helt ok måte å bedrive brygging dersom budsjettet og plassen er noe begrenset
 
Tilbake
Topp