Brygge en Bayer med gjærslurry ifra en Maibock

Heisann bryggefolk!

Jeg har en Maibock som skal tappes på fat i morgen.
Har gått rundt og tenkt på å brygge en bayer som neste lager i (kald)-bryggekøen. (Noe begrenset ved lagerbrygging da jeg bruker gjæringskap.

Jeg lurer derfor på om jeg kan bruke gjærslurryen ifra Maibocken, WLP833 German Bock.
Dersom den kan brukes til dette ser jeg for meg å ta vare så mye gjær som mulig ved å vaske den.
Jeg ser for meg å brygge denne i romjula.

Setter pris på alle rd og tips...!

Bayer meg her og Bayer meg der ...  Hva er egentlig en Bayer?  Det er vel bare et (Dansk) uttrykk for god øl..??

He he... No bad.
Men har  Bayeren lavere OG enn MaiBock'en? I så fall er det vel ikke etter boka å gjenbruke gjæren på den måten (selv om det sikkert går an...)?

Maibocken ble brygget på en OG 1,070.
Kan man ikke bruke slurryen til ett brygg med høyere OG?
Trodde at man i grunn hadde en enorm gjærstarter, og at det er kun gjærslurry fra sterkere øl som ikke kunne brukes?

Du kan, men det anbefales ikke... Jeg har ikke prøvd det selv så jeg vet egentlig ikke om det betyr noe...

1,070 er litt vel høyt for gjenbruk, men det bør gå greit om du lager en liten starter på noe av det. Det er ikke slik at du ikke kan bruke gjær på et lettere brygg, men et såpass tungt et vil stresse gjæren.

Viktste skrev:
Bayer meg her og Bayer meg der ...  Hva er egentlig en Bayer?  Det er vel bare et (Dansk) uttrykk for god øl..??

Det vi i Norge kaller bayer, kalles i de fleste øltypedefinisjoner Münchener dunkel. Det er definitivt en øltype og tar du en runde i butikken og kjøper noen forskjellige bayere, vil du fort se at de har mye til felles. Sjekk, for eksempel, type 2C her:
http://norbrygg.no/index.php/konkurranser/92-nm-i-hjemmebrygging-2011/652-definisjon-av-oltyper
Når det gjelder gjenbruk fra 1.070, ville jeg ikke hatt noen problemer med det. Det er nok litt dårligere vitalitet på gjæren enn etter et svakere øl, men det burde være helt uproblematisk. Du kan eventuelt kompensere ved å bruke litt mer gjær enn du ellers ville gjort.

Jeg endte med å kassere hele slurryen. Jeg måtte få maibocken på fat før jeg skulle på kveldskift.
Brygger istedet med fersk gjær når lagerbryggingen kommer.

En ting som var kjekt, Maibocken smakte bra! Ren smak, og gleder meg til å prøve den igjen om 2 mnd.

Tilbake
Topp