Brygge et øl som ligner på Perroni?

Heisann! Har lyst å brygge en enkel pils, etter oppdagelsen av banan esteren i dahls svinger jeg litt unna den tanken.

Er mer ute etter å finne en oppskrift som minner mer om peroni, en italiensk pils jeg fant på rema 1000.

Denne er relativt nøytral i lukt, noe jeg uten å ha vært i "hele" syden forbinder med den typiske syden pilsen. Ser at denne har mais i oppskriften, og malt naturligvis

Nydelig leskende pils synes jeg! Trenger litt råd og tips til en nøytral gjær, evt hvordan utføre gjæring av pilsner uten at en ubehagelig ester produksjon oppstår :)

Gjerne også en oppskrift om noen har å dele :)

- med mais
- lite fremtredende humle?
- relativt lys

Takker og bukker for alle svar og tips på forhånd :)
 
Du kan prøve denne. Fant den på homebrewtalk

Peroni Birra:
23 litres = 6 gallons
Original gravity 1044

3250g Crushed lager malt = 7 lbs
125g Crushed crystal malt = 0.27 lbs
750g Flaked rice = 1.6 lbs (? flaked maize instead?)
15ltrs water for 'lager' brewing
5ml Irish moss
60+30g Saaz hops = 1 oz
15g Gelatine
60g lager yeast
 
Du kan prøve denne. Fant den på homebrewtalk
Peroni Birra:
23 litres = 6 gallons
Original gravity 1044

3250g Crushed lager malt = 7 lbs
125g Crushed crystal malt = 0.27 lbs
750g Flaked rice = 1.6 lbs (? flaked maize instead?)
15ltrs water for 'lager' brewing
5ml Irish moss
60+30g Saaz hops = 1 oz
15g Gelatine
60g lager yeast

Fin oppskrift! Er jo den aktuelle øllen jeg ønsker å lage! :eek:

Den er jo veldig åpen mtp fremgangsmåte, men antar nesten det er snakk om 60g saaz til kokestart og 30g til kokeslutt (0 minuttet)

og er lager malt det samme som pilsner malt? :)

hva menes med 15ltrs water for lager brewing?
 
Er sikkert med tanke på vannjusteringer om en holder på med slikt. Er nok bare å oppjustere vannmengden sammen med malten og humlen så blir det bra.

Antar humletilsettningene er ved start og slutt, og at du godt kan bruke helt vanlig pilsnermalt til dette formålet.
 
Da skal jeg sette istand stc-1000 og varmebelte inne i gjærskapet mitt før dette settes igang med dette. :)
 
For å lage et øl som dette er fokus på gjæringen alfa og omega. God oksygenering av vørteren, nok gjær og skikkelig temperaturkontroll er et must.

Ja, dette med gjæring er det jeg lurer veldig på, hvordan temperaturer bør jeg forholde meg til med hvilken gjær for å oppnå denne nøytrale ester profilen?
 
WLP830 German Lager Yeast/Wyeast 2247 European Lager Yeast/Wyeast 2124 Bohemian Lager Yeast bør vel være greie alternativer. Pitche på rundt 8 grader C og la den freerise til 10-11 grader og gjære ut på den temperaturen kanskje? Med en diacetylrest på 18-20 grader C mot slutten.
 
WLP830 German Lager Yeast/Wyeast 2247 European Lager Yeast/Wyeast 2124 Bohemian Lager Yeast bør vel være greie alternativer. Pitche på rundt 8 grader C og la den freerise til 10-11 grader og gjære ut på den temperaturen kanskje? Med en diacetylrest på 18-20 grader C mot slutten.

Skal lese meg opp på disse gjærsortene og vurdere det. :) freerise? Som å øke sin egen temperatur til fra 8 til 10-11?
 
For å lage et øl som dette er fokus på gjæringen alfa og omega. God oksygenering av vørteren, nok gjær og skikkelig temperaturkontroll er et must.

Hei, svært ofte snakkes det om stålkontroll av temperatur ved gjæring. Jeg har en utebod hvor jeg styrer temperaturen med en termostatstyrt ovn. Jeg bor i Bergen og her svinger temperaturen ofte og mye, det er ikke uvanlig at temperaturen i boden er 1 grad lavere om morgenen enn på ettermiddagen. Hva menes egentlig med temperaturkontroll? Er 1 grad slingring i døgnet regnet som for mye? Eller snakker vi om 2-3 grader?
 
Min mening er at 1 grad er innenfor, det er stålkontroll. Hvis du gjærer lager på lav temperatur kan temperaturen i gjæringskaret bli 1-2 grader høyere enn romtemperatur. Hvis det er en ale kan den bli betydelig høyere. Det er ikke stålkontroll.
 
Hei, svært ofte snakkes det om stålkontroll av temperatur ved gjæring. Jeg har en utebod hvor jeg styrer temperaturen med en termostatstyrt ovn. Jeg bor i Bergen og her svinger temperaturen ofte og mye, det er ikke uvanlig at temperaturen i boden er 1 grad lavere om morgenen enn på ettermiddagen. Hva menes egentlig med temperaturkontroll? Er 1 grad slingring i døgnet regnet som for mye? Eller snakker vi om 2-3 grader?
Gjæringsforløp styrt med utetemperaturen i Bergen=ingen kontroll
Gjæringsforløp med termostatstyrt ovn (i Bergen eller hvorsomhelst)= litt kontroll
Gjæringsforløp i gjæringsskap (kjøleskap+varmebelte) med enkel styringsenhent f.eks STC1000=kontroll
Gjæringsforløp i gjærringskap med programmerbar styringsenhet (og logging) f.eks STC1000+ =stålkontroll....
sånn circa....
 
:)
Gjæringsforløp utenfor huset et sted i Norge vinterstid med isolert gjæringskar+varme element og enkel styringsenhet == stålkontroll

Forutsatt at det er implementert riktig og du sjekker værmeldingen hvis du skal brygge lager (og ikke bor i Bergen)
Ale kan du trygt brygge uten å sjekke værmeldingen.

sånn ca.

Har fungert for meg men det kan sikkert bare være flaks

P.S Har du kontroll så har du kontroll, logging er ikke kontroll, isåfall må du sitte å følge med på loggen og være tilstede slik at du kan rette opp hvis teknikken feiler.

Hvordan skal en programmerbar styringsenhet kunne kontrollere temperaturen mere presist og gi deg bedre kontroll ift. en ikke programmerbar? Vet den i programmet sitt når gjæren er ferdig med lag fasen,stormgjæring og har nådd FG?
Har den feedback sløyfe fra gjæringslåsen og teller antall plopp så skjønner jeg logikken...
 
Sist redigert av en moderator:
De to siste innleggene kompliserte temaet mer enn nødvendig. Mange brygger godt øl uten å gå til innkjøp av opptill flere kjøleskap for gjæring og unødvendig kompliserte temperaturkontrollere.

Ja det er moro med avansert teknikk men ølet trenger ikke nødvendigvis bli bedre av den grunn.
Ja,slike innretninger gjør det lettere og absolutt mindre arbeidskrevende å ha styring og kontroll på bekostning av pris og ev. plass.

Du trenger i prinsippet ikke mere enn et rom som holder noen gradere lavere temperatur enn du ønsker å gjære på, samt en styringsenhet og et varmeelement som varmer opp gjæringskaret til ønsket temperatur og holder det der. Mange forteller entusiastisk at ølet ble utmerket uten slike innretninger, riktignok ikke så mange som brygger lagerøl.

Jeg har med hell brygget meget gode øl i et rom med kun en termostat styrt panelovn. Ulempen er at du manuelt bør skru ned panelovnen noen grader under stormgjæringen for å holde gjæringskaret på konstant og ønsket temperatur. Du må ha et termometer isolert på utsiden av gjæringskaret som viser noenlunde hvilken temperatur gjæren jobber på. Denne løsningen er ikke å anbefale på noen som helst måte da den blir avhengig av deg og din tilstedeværelse. Kan du derimot forlenge ovnens termostat til gjæringskaret får du automatikk på denne funksjonen. Da blir rommet i prinsippet et stort kjøleskap styrt av varmeelementet og temperaturen i gjæringskaret.

Ble nok unødvendig mange ord for å si at det er ikke teknologi som er avgjørende for om ølet blir bra.
 
Det forteller oss lite om et øl smaker godt basert på en bryggers erfaring.
Forskjellige øltyper / gjærtyper krever forskjellige gjæringsforhold, og da må disse forholdene skapes på et vis. Dette gjør jeg lettest ved bruk av teknologi, mens andre klarer det uten.
"Godt øl" er ingen måleenhet. "De mest optimale forhold", er heller ikke det, men det er ihvertfall noe å strekke seg etter.
 
bang for the bucks eller kost nytte er det noen av oss som tar med i kalkuleringen også...

Det med hva den enkelte brygger forteller om sine egne øls fortreffelighet uansett hvilke snodige løsninger eller erfaringer han/hun har, holder jeg med deg i. Det er lite verdt og det burde vi slutte med. Ølbrygging er en milliard industri backet opp med tilsvarende forskning som er mer å lite på, dvs. faglitteratur.

Jeg brygger lettest også med bruk av teknologi, men jeg liker mest å brygge og ikke bygge.
Så jeg bruker bare det jeg finner mest nytte av. Poenget mitt som jeg skrev er at det er ikke alt du er nødt til å ha, selv om det kan være tidsbesparende og kjekt å ha...

Det er ikke alle som kan ta seg råd/sette seg inn i det aller ypperste innen teknologi som i praksis kanskje har marginal eller ingen effekt.

Det må være lov å si at også de med litt mindre teknologibehov kan brygge like bra øl hvis de går inn for det.
 
Sist redigert av en moderator:
Takker for all hjelp, tips og råd fra alle :)

Ble ikke noe av peroni, ble raskt litt kjedelig tanke mtp tam smak.

Ble derimot en bayer, lagde også 2 pilsnere og 2 lager type øl som er nært pils men med noe ekstra malt for smak og farge.

Platekjøler og inline oksygen er rene ølnerd magien altså.
 
Tilbake
Topp