Brygge et øl som ligner på Perroni?

Setter denne i morgen, i Bergen, dog oppjustert til 85 liters batch. Langtidsvarselet tilsier at med en noe isolert bryggebod uten tilført varme vil forholdene bli perfekt for gjæring (uten kontroll)
Lykke til, langtidsprognosen for Bergen tilsier suksess (i den grad du kan stole på værmeldinga)

Dette er jo en tradisjonell pilsnergjæring slik tyskarne gjorde det i sine skur/fjellhuler
 
Setter denne i morgen, i Bergen, dog oppjustert til 85 liters batch. Langtidsvarselet tilsier at med en noe isolert bryggebod uten tilført varme vil forholdene bli perfekt for gjæring (uten kontroll)

Spennende! Gleder meg til å høre om forløpet og dommen. Har lyst å sette den selv før jul, hvis tiden strekker til!

Oppdater meg gjerne underveis!
 
Setter denne i morgen, i Bergen, dog oppjustert til 85 liters batch. Langtidsvarselet tilsier at med en noe isolert bryggebod uten tilført varme vil forholdene bli perfekt for gjæring (uten kontroll)

Ja, Hr. Tenold, hvordan gikk det?
Jeg har selv satt en nesten identisk, som har gjæret på 8-9 grader. Har stått i 16 dager nå, så nå blir det snart ColdCrash og gelatin for klarning. Jeg klarte å få OG på 1.050. FG ble ca 1.010. Min er veldig strågul, lys og fin. Er spent på smaken!
 
Denne var en fryd, selv etter relativt kort tids modning !
Mesket lenge og lavt for en tørrere Pils, og resultatet var supert. Nydelig klar farge, lite felling på flaske. Veldig frisk og ren munnfølelse.

Splittet batchen opp i en ren og tre smakstilsatte; Chilli, Honning og Appelsinskall. Jeg har ennå ikke smakt på den helt rene, men chilli (2 hele med frø på 8 liter sitter lenge og sterkt i ettersmaken) og honning ble særs gode, appelsinskall sånn noenlunde. Konkluderte kjapt med å sette av en hel dag til 2 batcher a 90 liter for denne blir sommerens slager !
Vedlegger for øvrig bryggeloggen med noe notater.

Satte i går en "halv-Blonde" med 2 kg Flaked Mais som eksperiment, litt ymse humleblandinger. Testet også her med forskjellige gjær typer (blant annet kölch gjær) og Chilli, honning (fra egen produksjon) og appelsinskall.
 

Vedlegg

  • Peroni.JPG
    Peroni.JPG
    173,6 KB · Sett: 111
Strålende. Takk for status og loggen! Dette virker lovende for min egen batch. :) Hvis du bruker chili, får du smak fra den også, eller gir den kun det brennende 'stinget' i halsen?
Jeg har cold crashet og helt på gelatin for klarning, det ser bra ut!
 
Og da tenker jeg ikke fra scratch.
Blir et øl sett.

Har hørt at dette settet skulle ligne noe: http://vinsenteret.no/produktkategori/olbrygging/finlandia/

Noen av dere som har forslag til lignende smak?
Perroni (fås kjøpt f.eks på Rema 1000 og Spar blant annet) synes jeg har en ganske plante aktig, litt cannabis lignende smak rett og slett.

Noen som kan si noe?
 
Du får samme skunk smak i Heineken og sikkert flere som har grønne flasker... Kanskje grønne flasker kan være trikset ved lagring hvis du brygger de Finlandia kittet?
 
Vel, det må jo nesten testes.. Har ikke tenkt på at det har noe særlig å si.
Har du erfaringer med det? :)
 
Du får samme skunk smak i Heineken og sikkert flere som har grønne flasker... Kanskje grønne flasker kan være trikset ved lagring hvis du brygger de Finlandia kittet?
Jeg synes Peroni på grønn flaske er hakket bedre enn annen pils jeg har smakt fra grønn flaske.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp