Brygge i dag, servere 2. Juli? Trenger hjelp til oppskrift.

Sitter her med 250gr Cascade blomst, 100 gr East Kent Goldings, 100gr Cascade pellets, 1 kg Krystallmalt, 1 pk Nottingham gjær og mange mange kilo med Weiermanns Pilsner ekstrakt.

Tenker å brygge 25-30 liter og trenger hjelp til en oppskrift!

Tanken var en Summer ale, frisk, men med riktig maltfylde (så langt man kommer med ingrediensene), og er det i det hele tatt mulig å få det drikkbart til 2. Juli?

Mvh
Joakim
 
Jadda, om du brygger i helga skal du kunne få øl til 2. juli. Og med de ingrediensene du besitter er det vel en amerikansk pale ale du vil få. Har dog bare erfaring med bruk av pale-ekstrakt, men antar at forskjellen på dette og pilsner-ekstrakt ikke er all verden.

F.eks. følgende oppskrift: Amerikansk Pale Ale

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1053
FG: 
Alcohol: 5.2 % by vol.
Colour: 20 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 39 IBU
BU/GU: 0.73

Fermentables
Liquid Extract (Weyermann) 4800 grammes
Crystal Malt 135 450 grammes

Hops (NB! Tinseths modell, beregnet med 20 liter vørter til kok.
Cascade 6.5% alpha 20 grammes 60 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 30 grammes 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 50 grammes 15 minutes
Cascade 6.5% alpha 50 grammes 5 minutes
Cascade 6.5% alpha  grammes 1 minutes

Og så kan du slenge med litt Cascade, 35 gram som tørrhumling, rett i gjæringskaret etter 5-6 dagers gjæring.

Her må du steepe krystallmalten i ca 70 graders vann i 30 minutt, maks 75 grader.
Tilsett denne i bryggekaret sammen med halvparten av ekstrakten. Kok opp og tilsett bitterhumla (60 min kok). Tilsett resten av ekstrakten ca 30 min før kokeslutt. Dette er ganske likt Nøgne Øs IPA, men i "APA-drakt".

PS! Brukte litt EKG-humle for å gi itt mer kompleks smak.
 
burde være mulig å få til noe der. mengde lyst og mørkt malt kommer jo litt an på hvor "sommerlyst" du vil ha det, selv foretrekker jeg at ølet er litt mørkt og heller frisket til med mer humletyper med citrussmaker.

usikker på hvor godt de to humletypene går i hop, men Cascade burde i allefall funke både til bittring, smak og aroma, spesielt kjekt er det jo å tørrhumle med blomstene.

sjekk ut beercalc.dk, der kan man legge inn ingredienser og få ut tall på både alkoholstyrke og bitterhetsgrad og slik få laget seg et utgangspunkt.
 
Takker og bukker for innspill!

Nå putrer det i kjelen her og lufter fiffig humle i hele kåken:)

Jeg er helt enig med at mørkere "lyst" øl er best med litt friskere humlearomaer, så økte litt på både Cascade og EKG i begynnelsen, samt litt mer Krystall og maltekstrakt.

EDIT:

Slik ble det:

25 liter øl

Malt:

625 gr Krystallmalt
5000 gr Bavarian Pilsner Malt (Weiermann) 

Mesket 70 grader 30 min.

Koketid vørter 1 time.

Humle:


60 min: 50 gr EKG
25 gr Cascade

15 min: 50 gr Cascade

5 min: 30 gr Cascade
30 gr EKG

OG: 1060

Regner med å pitche Danstar Nottingham i morgen tidlig!
 
Tilbake
Topp