Brygge med fersk gjær første gang

aslet

 
Hei,

Tar i mot tips for å brygge med fersk gjær for første gang.
Jeg skal brygge en Kølsh på 50L med OG 1048, FG skal forhåpentligvis bli 1010.

Jeg skal kjøpe WLP029 GERMAN KÖLSCH, 4 rør fra BryggSelv med utløpsdato 30/7-15.
Jeg har 2L erlenmeyerkolbe, magnet, samt magnetrører.

Hva skal jeg nå gjøre?

I følge MrMalty (som jeg har brukt på alle mine tørrgjærsbrygg) må jeg ha:
#Yeast cellls needed: 445 (billions)
#Vial packs needed without starter: 6
#Vial packs with starter: 3
#Liter of starter required: 4.23

Skal jeg koke opp 4.23L med feks spraymalt, kjøle ned og så ha tre gjærrør i og starte magnetrøring?

Beklager hvis slike emner finnes fra før, fant ikke ved enkle søk som "gjærstarter" osv - var for mye med høsting osv.
 
Sist redigert:
Kölsch er en hybrid, så strengt tatt sier MrMalty at Yeast cells needed er 593 (b), men jeg får ikke at du trenger en 4,23 liters starter med 3 rør og den utløpsdatoen der dog...? (med mindre du har satt datoen enda lenger tilbake for å kompensere for at du ikke skal brygge den helt ennå..) Den sier ~3 liters starter med 3 rør, alternativt kan du gå for 2 rør i en 5-liters starter om du har fasilitetene til det. Har du allerede kjøpt 4 rør kan du jo lage en enda mindre starter...

Uansett, nå finner jeg ikke gjærstarter-guiden til Gahr under medlemsseksjonen av en eller annen grunn, men du kan ev. titte på Bryggselv sin:
http://www.bryggselv.no/products/gjrstarter-guide

Den forklarer stort sett det du trenger å vite.
 
Vel, eg har akkurat brygga det ganske eksakte på 25L med 2 rør lik utg.dato. Det fungerte strålande. Gjæra ned til 1010 på 12 dagar. Eg ville pitcha 4 rør direkte slik du skildrar det.
 
Hugs å velge "Stir plate" frå gardinmenyen omtrent midt på skjermen. Du kan trekke pile på "growth factor" til venstre til du får 4 "vials". Då anbefalar den ein startar på 2.12 liter. Du bør kanskje kjøpe deg ein kolbe på 4-5 liter viss du har tenkt å lage 50 liter øl om gongen.
 
Er det ikke slik at tallene 0.75/1.5 mrd kommer fra bryggerier som har gjenbrukt gjæren sin? Og der et sted på veien så har noen funnet ut at det er greie tall?

WL selger gjær til bryggerier som er langt under disse tallene, men sier at de er "ready to pitch" siden de er rett fra samlebåndet.
 
...og i mot alt dette så hevdar produsenten sjølv at 1 røyr er nok til 5 gallons.

Ja. Eg har lyst til å teste dette ut sjølv, men torer ikkje å anbefale det til andre før eg har prøvd sjølv. Når du prøvde det, hadde du i gjæren på høg temperatur for så å kjøle ned til gjæringstemperetur når du såg aktivitet?
 
Eg kjølar ned til omlag 20 grader så pitchar eg uavhengig av gjærtype. Set deretter kaldt i korrekt rom for å nå rett temp.
 
Produsentenes anbefalinger er greie nok hvis gjæren er blodfersk og vørteren oksygeneres optimalt. I alle andre tilfeller er starter å foretrekke.
 
Tilbake
Topp