Brygge med takvann?

Det er snart sommerferie med noen uker på hytten nord for Bergen  :)  Kunne tenkt meg å fordrive litt av tiden mellom fisking og vedkløyving og sånt med brygging. Har bare takvann, altså regnvann som går gjennom et relativt lite sandfilter og samles i tank. Det smaker litt "lapt", har ikke vært gjennom jorden og fått med seg mineraler o.l.. Hvis jeg forutsetter at det er rent nok, er slikt brukbart til brygging?  :jaha:  Det blir vel nærmest som destillert vann, tilsatt den forurensing som måtte komme før det treffer taket mitt? Eller kanskje jeg burde ta med nok vann hjemmefra til dette.

Har ikke gjort det selv, men vet at flere bryggerier bruker regnvann for å lage ølet sitt. Såkalte "Green beer". Så det går nok fint å bruke det for din del, så lenge det ikke er veldig mye forurensning i området.
Det er nok riktig som du sier at det kan være tilnærmet likt destillert vann. Så kan nok hjelpe gjæren/smaken å tilsette litt ulike brygge-salter/mineraler i vannet, men vanskelig å vite hvor mye da regnvann kan være ganske forskjellige rundt omkring.

Tilbake
Topp