Brygge mindre batch enn oppskrift

Spør her fordi det virker relevant til tråden:

Jeg bruker til vanlig 45 L kjøleboks(mesk) og 55 L kjele(varmtvann og kok).
Er det riktig å tolke det sånn at det lar seg gjøre å brygge 10-12 L ferdig øl med kjelen, men at temp.styring i kjøleboksen vil bli vanskelig? Om jeg skaffer et mindre meskekar (10-20 L kanskje) vil alt være løst?
 
Det har noe med ro i sjelen å gjøre. Litt uoppmerksomhet, og vips har man temperaturer langt opp på 70-tallet eller ned på 50-tallet. Det man enkelt kan ha full kontroll med kan man fjerne fra usikkerheten når man skal forbedre bryggeprosessen.
Overdriver du ikke litt her, i hvert fall for innendørs brygging? Jeg bruker å meske med cirka 12 liter vann, og min 17L kjele med lokk og et stykke av et 50-kroners liggeunderlag rundt gir ikke mer enn 3-4 grader temperaturtap på en time uten tilført varme. De gangene jeg gjør meskesteg og/eller utmesk holder jeg også meskeposen opp fra bunn av kjelen under oppvarming, så ingen fare for uoppmerksomhet.
 
Har noen 15 liters Julabøtter, men skulle gjerne hatt flere. Ser ut som de er tomme i de fleste butikker
inkt netthandel. Noen som vet om de vil få inn flere?
 
Spør her fordi det virker relevant til tråden:

Jeg bruker til vanlig 45 L kjøleboks(mesk) og 55 L kjele(varmtvann og kok).
Er det riktig å tolke det sånn at det lar seg gjøre å brygge 10-12 L ferdig øl med kjelen, men at temp.styring i kjøleboksen vil bli vanskelig? Om jeg skaffer et mindre meskekar (10-20 L kanskje) vil alt være løst?
Om du dropper skylling er total vannmengde minst 18-20 liter for 12 liter ferdig brygg, da tror jeg ikke det er noe problem å meske i 45 L kjøleboks. Du må sikkert bruke meskevann noen grader varmere for å treffe samme mesketemperatur bare. Jeg regner med at selv en overdimensjonert kjøleboks holder mye bedre på varmen enn min kjele med liggeunderlag.

Jeg ville kanskje heller vurdert en mindre kokekjele? Med under 1/3 fylling ser jeg for meg at det blir vanskelig å bunnfelle trub og ev. humle om du tilsetter det løst.
 
Overdriver du ikke litt her, i hvert fall for innendørs brygging? Jeg bruker å meske med cirka 12 liter vann, og min 17L kjele med lokk og et stykke av et 50-kroners liggeunderlag rundt gir ikke mer enn 3-4 grader temperaturtap på en time uten tilført varme. De gangene jeg gjør meskesteg og/eller utmesk holder jeg også meskeposen opp fra bunn av kjelen under oppvarming, så ingen fare for uoppmerksomhet.
Jeg brygger i garasjen. Jeg synes ikke jeg overdriver. Det er mitt behov basert på mine erfaringer med min brygging. Andre brygger på sitt vis og har sine preferanser, sånn som f.eks. bekymring for hot side aeration, noe jeg stort sett gir beng i. Men jeg vil ikke påstå at de overdriver. De har sikkert erfaringer som gir dem bekymring, og da er det best å fjerne usikkerheten ved å fjerne fenomenet.
 
Ellers kan du gjøre som meg. Jeg regner prisen på råvarene. Resten er hobby, og gubben er enig:)
Kan faktisk støtte den der...
Jeg brygget innledningsvis på en riskoker type netthandelen men en brukt Speidel på finn til langt under 19K har gjort at jeg får brygga mer...

Klippe plen mens jeg mesker,f.eks i stedet for å måtte prioritere brygging mot plenklipp f.eks. Jeg sier ikke at Speidel er "det eneste saliggjørende"...til det finnes det for mange gode alternativer der ute men for meg funker systemet...

Selvsagt kan man brygge toppklasse øl på BIAB... Noen kompiser oppi Morgedal brygger dritgodt øl med vedfyring på tunet, så godt øl handler mer om kunnskap enn utstyr....

En bryggemaskin av kvalitet taper seg heller ikke mye i annenhåndsverdi, så en får igjen en god del av utlegget ved salg.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Spør her fordi det virker relevant til tråden:

Jeg bruker til vanlig 45 L kjøleboks(mesk) og 55 L kjele(varmtvann og kok).
Er det riktig å tolke det sånn at det lar seg gjøre å brygge 10-12 L ferdig øl med kjelen, men at temp.styring i kjøleboksen vil bli vanskelig? Om jeg skaffer et mindre meskekar (10-20 L kanskje) vil alt være løst?
Du må nesten bare prøve. Kontinuerlig skylling er neppe noen god ide med så lite malt i et så stort kar, men om du bruker batch sparge og ikke er så nøye på om du tar med grumsete bunnfall, burde meskinga gå greit nok. Det er vel det samme med kokinga. Du kan jo i all enkelhet ta med alt over i gjæringskaret. Det er en del som gjør det, og hardnakket påstår at ølet blir like godt. Men om du satser på å kun gjære klar vørter, er nok en kjele med så stor diameter en dårlig løsning. Men kanskje det vil funke med en trub dam-løsning?

Som sagt; prøv om det går. Det er mye snedig man kan komme på når man prøver :).
 
Kan faktisk støtte den der...
Jeg brygget innledningsvis på en riskoker type netthandelen men en brukt Speidel på finn til langt under 19K har gjort at jeg får brygga mer...

Klippe plen mens jeg mesker,f.eks i stedet for å måtte prioritere brygging mot plenklipp f.eks. Jeg sier ikke at Speidel er "det eneste saliggjørende"...til det finnes det for mange gode alternativer der ute men for meg funker systemet...

Selvsagt kan man brygge toppklasse øl på BIAB... Noen kompiser oppi Morgedal brygger dritgodt øl med vedfyring på tunet, så godt øl handler mer om kunnskap enn utstyr....

En bryggemaskin av kvalitet taper seg heller ikke mye i annenhåndsverdi, så en får igjen en god del av utlegget ved salg.
Ellers kan du gjøre som meg. Jeg regner prisen på råvarene. Resten er hobby, og gubben er enig:)
Selvsagt, om det blir en hobby.
Poenget er at jeg satte mitt første ekstraktbrygg nå forrige lørdag og snuser litt på hvordan jeg kan prøve meg med all-grain og nå i startgropen kjøper jeg ikke bryggeutstyr til den prisen.

Om jeg senere finner ut at jeg digger hobbien, da blir saken en annen. :)
 
Jeg har aldri tenkt at jeg brygger for å få billig øl. Jeg har for mange hobbyer og for lite tid til at jeg skulle bruke fritiden min på noe som ikke ga meg glede i seg selv. Jeg brygger fordi det er moro å brygge ølet. Å drikke det er bonus.
 
Jeg har aldri tenkt at jeg brygger for å få billig øl. Jeg har for mange hobbyer og for lite tid til at jeg skulle bruke fritiden min på noe som ikke ga meg glede i seg selv. Jeg brygger fordi det er moro å brygge ølet. Å drikke det er bonus.
+1
Så er det også utrolig kult når oppskrifta og prosessen klinker til og man får et produkt som er bedre enn man hadde håpt på. Smiler hver gang man tar en slurk.
 
Jeg brygger i garasjen. Jeg synes ikke jeg overdriver. Det er mitt behov basert på mine erfaringer med min brygging. Andre brygger på sitt vis og har sine preferanser, sånn som f.eks. bekymring for hot side aeration, noe jeg stort sett gir beng i. Men jeg vil ikke påstå at de overdriver. De har sikkert erfaringer som gir dem bekymring, og da er det best å fjerne usikkerheten ved å fjerne fenomenet.
Jeg har lekt meg med lodo-brygging ei stund nå, og også tidligere prøvd å begrense plasking mest mulig. Og uten på noen måte å kunne si at jeg veit at det er viktig, så tror jeg faktisk at det har en viss betydning.

Det betyr absolutt ikke at jeg skriver under på alt som kommer fra lodo-hold. Det meste opplever jeg som temmelig fremmed for meg. Men jeg kommer nok til å fortsette med dette. Det er ikke noe som aleine gjør så veldig stor forskjell; det er bare en av de der detaljene - men det er nok:).
 
Masse gode råd her. Jeg brygger alltid batcher mellom 12 og 15 liter (ferdig flasket) og startet med et enkelt BIAB-oppsett. Temperaturstabilitet og temperaturkonformitet i mesken var definitivt en utfordring, og hovedgrunnen til at jeg gikk over til Grainfather med kit for små batcher. Jeg går ikke tilbake til BIAB, siden jeg liker den automatiserte meskeprosessen i Grainfather mye bedre enn meskingen i BIAB.

En ting man skal være klar over er at en del ting går raskere ved små batcher. Oppvarming og nedkjøling, for eksempel. Det kan påvirke timingen i prosessen noe, spesielt ved flernivåmesking og kanskje også ved sene humletilsetninger og nedkjøling (jeg har ofte en liten hopstand under nedkjøling ved 70-80 grader).

Jeg gjærer i de utskjelte bøttene fra Youngs og har bøtter på både 15 liter og 10 liter. De fra Jula er også fine, og jeg bruker en slik til flasking. Jeg pleier å fordelen vørteren slik at ca 1/4-1/3 av bøtta er fritt rom over vørteren. 10-literne er også fine til split-batch gjæring dersom man vil teste f.eks. ulike gjærsorter mot hverandre eller ulik tørrhumling mm.
Hvilket kit er det til GF som støtter dette?
 
Du får 15 cm klaring. Litt trangt, men det går. Og så må nok kjelen løftes vekk når du skal kjøle, tror jeg. Men med små batcher bør ikke det være noe problem.

Jeg brygger halve batcher - 13 liter til gjæring - med både mesking og koking i en vanlig 36 liters kjele. Det går helt utmerket. Da beregner jeg så jeg får 20-22 liter til kok, og hvis du brygger uten skylling ("no sparge"), får du et såpass stort volum væske under meskinga at problemet med varmetap blir lite. Og så lenge kjelen står på en varmekilde, kan du jo bare justere med å gi litt varme underveis.

Dette er ikke BIAB-brygging. Jeg har kran på kjelen, og bruker en falskbunn, og dessuten meskepose i tillegg. Jeg tapper vørteren over i ei gjæringsbøtte, hiver ut posen med brukt malt ("mask"), skyller kjelen, og heller vørteren tilbake i kjelen til kok. Ikke nevneverdig mer plundrete enn BIAB-brygging i streng forstand, og jeg får en reinere vørter til kok, hvilket jeg mener er et poeng. Litt mer utstyr, siden du ikke trenger kran og falskbunn til rein BIAB-brygging, men det er en moderat investering.
Litt usikker på om jeg skjønte eksakt hva du gjør forskjellig fra BIAB, er som sagt helt ny og forsøker å lære mest mulig før jeg bestemmer meg for utstyr jeg skal handle inn til All-Grain.
Altså, i Biab mesker man, tar ut posen og skyller (sparge? ) og så koker opp vannet.

Du tømmer altså bare vørteren etter mesking rett i et kar, renser kjelen og så hiver vørteren tilbake igjen for kok, uten spargingen, korrekt?
 
Jeg har lekt meg med lodo-brygging ei stund nå, og også tidligere prøvd å begrense plasking mest mulig. Og uten på noen måte å kunne si at jeg veit at det er viktig, så tror jeg faktisk at det har en viss betydning.

Det betyr absolutt ikke at jeg skriver under på alt som kommer fra lodo-hold. Det meste opplever jeg som temmelig fremmed for meg. Men jeg kommer nok til å fortsette med dette. Det er ikke noe som aleine gjør så veldig stor forskjell; det er bare en av de der detaljene - men det er nok:).
Mitt poeng eksakt. Du har funnet ut at dette er noe som er viktig nok for deg til at det må tas tak i. Da er det riktig for deg, og du velger det som gir deg opplevelsen av å ha nok kontroll på prosessen. Da er det ikke viktig hva jeg måtte mene om det.
 
Mitt poeng eksakt. Du har funnet ut at dette er noe som er viktig nok for deg til at det må tas tak i. Da er det riktig for deg, og du velger det som gir deg opplevelsen av å ha nok kontroll på prosessen. Da er det ikke viktig hva jeg måtte mene om det.
nja - da får vi jo ingen diskusjoner:(. (Men den diskusjonen hører jo ikke hjemme i denne tråden uansett.)
 
Litt usikker på om jeg skjønte eksakt hva du gjør forskjellig fra BIAB, er som sagt helt ny og forsøker å lære mest mulig før jeg bestemmer meg for utstyr jeg skal handle inn til All-Grain.
Altså, i Biab mesker man, tar ut posen og skyller (sparge? ) og så koker opp vannet.

Du tømmer altså bare vørteren etter mesking rett i et kar, renser kjelen og så hiver vørteren tilbake igjen for kok, uten spargingen, korrekt?
Hvis du ser på innholdet i dette BIAB-settet, har jeg i tillegg en falskbunn. Den gjør det mulig å tappe ut vørteren med masken i kjelen. Brygger du BIAB, så løfter du ut posen med masken, lar den renne av - enten rett i kjelen eller i ei bøtte, og så koker du. (Lar du posen renne av seg i ei bøtte, heller du selvfølgelig det som har rent av, tilbake i kjelen.)

Du kan skylle om du brygger BIAB, også, men det er vesentlig mer klønete.

Posen er ikke nødvendig for meg, jeg kunne gjøre det samme uten - og gjorde det lenge, også. Men da må masken spas ut av kjelen, mens jeg nå bare kan løfte den ut.

Om du overveier et BIAB-sett der kjelen med kran inngår, ville jeg kjøpt med en falskbunn i tillegg - så har du straks flere muligheter. (Du trenger i tillegg tl selve falskbunnen en nippel som lar deg forbinde kran og falskbunn med et lite stykke silikonslange.)
 
Hvis du ser på innholdet i dette BIAB-settet, har jeg i tillegg en falskbunn. Den gjør det mulig å tappe ut vørteren med masken i kjelen. Brygger du BIAB, så løfter du ut posen med masken, lar den renne av - enten rett i kjelen eller i ei bøtte, og så koker du. (Lar du posen renne av seg i ei bøtte, heller du selvfølgelig det som har rent av, tilbake i kjelen.)

Du kan skylle om du brygger BIAB, også, men det er vesentlig mer klønete.

Posen er ikke nødvendig for meg, jeg kunne gjøre det samme uten - og gjorde det lenge, også. Men da må masken spas ut av kjelen, mens jeg nå bare kan løfte den ut.

Om du overveier et BIAB-sett der kjelen med kran inngår, ville jeg kjøpt med en falskbunn i tillegg - så har du straks flere muligheter. (Du trenger i tillegg tl selve falskbunnen en nippel som lar deg forbinde kran og falskbunn med et lite stykke silikonslange.)
Jeg brygger biab og skyller. At det er vesentlig mer klønete må vel være en overdrivelse? Jeg koker og mesker i samme kjelen. Meskeposen blir løftet opp og lagt på en grillrist over kjelen. Når den har rent av seg blir den lagt i et utrangert gjæringskar hvor jeg tilfører skyllevann mens first runnings varmes opp til kok. Deretter blir grillrista lagt over gjæringskaret for la meskeposen renne av seg før det blir helt oppi kokekjelen.
 
Jeg brygger biab og skyller. At det er vesentlig mer klønete må vel være en overdrivelse? Jeg koker og mesker i samme kjelen. Meskeposen blir løftet opp og lagt på en grillrist over kjelen. Når den har rent av seg blir den lagt i et utrangert gjæringskar hvor jeg tilfører skyllevann mens first runnings varmes opp til kok. Deretter blir grillrista lagt over gjæringskaret for la meskeposen renne av seg før det blir helt oppi kokekjelen.
Jeg bruker 2 kjeler, mens syns ikke det er klønete, jeg varmer meskevann i en 15 liters kjele og mesker i den, på en time må den 1 gang på koketoppen for å holde mesketemp med - 1 grad, så bruker jeg en 20 liters kjele til å varme opp skyllevann.

Etter mesk løfter jeg posen over i en jula bøtte og skyller 10 min der før jeg setter et dørslag og lar det renne av seg. Så oppi 20 literen og opp til kok, meskekjelen og skyllevann bøtte vasker jeg mens det koker. Null stress.
 
Tilbake
Topp