Leif Jarle
Norbrygg-medlem
Ynskjer å høyre om det er andre som bryggar økologisk eller har lyst til å brygge økologisk øl.
HenningPP skrev:Vil nødig starte en prinsipiell diskusjon her, men om en norsk bonde velger å dyrke økologisk korn så tror jeg dette har fint lite å si for mengden tilgjengelig mat i for eksempel et afrikansk land.
Rune Alm skrev:Prinsipielt vil jeg aldri brygge økologisk øl. Dette grunnet at økologiske matvarer fører til at flere sulter ihjel på verdensbasis, og det er negativt for miljøet siden når noen tar ut arealet sitt av produksjon (økologisk) så må resten av bøndene drive mere intensivt for å prøve å produsere nok mat på resterende areal. Når en tar med behovet for økt mekanisk jordbehandling i økologisk drift fører dette også til større avrenning og mye høyere dieselforbruk også.
gustavf skrev:HenningPP skrev:Vil nødig starte en prinsipiell diskusjon her, men om en norsk bonde velger å dyrke økologisk korn så tror jeg dette har fint lite å si for mengden tilgjengelig mat i for eksempel et afrikansk land.
Selvsagt har det lite å si, akkurat som det har lite å si for miljøet i verden om du kjører privatjet eller sykler til jobb i dag. Men for hver bonde som går over til økologisk produksjon, minsker matproduksjonen i verden.
Jeg er forøvrig skeptisk til økologisk malt også på grunn av sopp og andre ting du ikke vil ha i ølet ditt. Sannsynligvis er kvalitetskontrollen god nok, men har du sett en byggåker med lus- eller soppskader, så frister det ikke all verden å skulle bruke det i øl.
protto skrev:Men grus og muselort det bryggar vi med...
protto skrev:Rune Alm skrev:Prinsipielt vil jeg aldri brygge økologisk øl. Dette grunnet at økologiske matvarer fører til at flere sulter ihjel på verdensbasis, og det er negativt for miljøet siden når noen tar ut arealet sitt av produksjon (økologisk) så må resten av bøndene drive mere intensivt for å prøve å produsere nok mat på resterende areal. Når en tar med behovet for økt mekanisk jordbehandling i økologisk drift fører dette også til større avrenning og mye høyere dieselforbruk også.
Her er det ein del påstandar som eg trur ikkje heng på greip, men det er ein annan diskusjon.
gustavf skrev:HenningPP skrev:Vil nødig starte en prinsipiell diskusjon her, men om en norsk bonde velger å dyrke økologisk korn så tror jeg dette har fint lite å si for mengden tilgjengelig mat i for eksempel et afrikansk land.
Hva er det som ikke henger på greip?
1: Økologisk areal gir minst en halvering av produksjonen. Siden godt areal er en minimumsfaktor både i Norge og i resten av verden så gir dette mindre produksjon.
2: For å bøte på dette må de andre som driver konvensjonelt drive hardere. Om nødvendig med GMO, hormoner osv. Slik sett er økologisk landbruk faktisk en pådriver for mer av det som økologisk er imot.
3: Norge produserer under 50% av egen landbruksrelatert mat. Tar vi med import av soya ligger vi langt under 40%. Hvor importerer vi resten fra? Så når vi minsker produksjonen her til lands så importerer vi fra et afrikansk land, får de da mere eller mindre mat igjen i dette afrikanske landet?
4: Siden ugrasbekjempelsen er kun mekanisk så må det pløyes oftere og drives mindre med redusert jordarbeiding. Dette fører til høyere avrenning og mere dieselforbruk, og tallene blir riktig ille når en ser i forhold til produsert enhet.
5: Hva er det så som ikke er rett med det jeg skriver?
Det er jo veldig behagelig å svømme rundt i oljepengene våre og kalle seg miljøvennlig siden en kjøper økologisk mat og kjører ELbil ladet på kullkraft fra Danmark mens en bruker pengene spart til å bestille seg en ekstra sydentur...
Selvsagt har det lite å si, akkurat som det har lite å si for miljøet i verden om du kjører privatjet eller sykler til jobb i dag. Men for hver bonde som går over til økologisk produksjon, minsker matproduksjonen i verden.
Jeg er forøvrig skeptisk til økologisk malt også på grunn av sopp og andre ting du ikke vil ha i ølet ditt. Sannsynligvis er kvalitetskontrollen god nok, men har du sett en byggåker med lus- eller soppskader, så frister det ikke all verden å skulle bruke det i øl.
Men grus og muselort det bryggar vi med...
Rune Alm skrev:protto skrev:Rune Alm skrev:Prinsipielt vil jeg aldri brygge økologisk øl. Dette grunnet at økologiske matvarer fører til at flere sulter ihjel på verdensbasis, og det er negativt for miljøet siden når noen tar ut arealet sitt av produksjon (økologisk) så må resten av bøndene drive mere intensivt for å prøve å produsere nok mat på resterende areal. Når en tar med behovet for økt mekanisk jordbehandling i økologisk drift fører dette også til større avrenning og mye høyere dieselforbruk også.
Her er det ein del påstandar som eg trur ikkje heng på greip, men det er ein annan diskusjon.
Hva er det som ikke henger på greip?
1: Økologisk areal gir minst en halvering av produksjonen. Siden godt areal er en minimumsfaktor både i Norge og i resten av verden så gir dette mindre produksjon.
2: For å bøte på dette må de andre som driver konvensjonelt drive hardere. Om nødvendig med GMO, hormoner osv. Slik sett er økologisk landbruk faktisk en pådriver for mer av det som økologisk er imot.
3: Norge produserer under 50% av egen landbruksrelatert mat. Tar vi med import av soya ligger vi langt under 40%. Hvor importerer vi resten fra? Så når vi minsker produksjonen her til lands så importerer vi fra et afrikansk land, får de da mere eller mindre mat igjen i dette afrikanske landet?
4: Siden ugrasbekjempelsen er kun mekanisk så må det pløyes oftere og drives mindre med redusert jordarbeiding. Dette fører til høyere avrenning og mere dieselforbruk, og tallene blir riktig ille når en ser i forhold til produsert enhet.
5: Hva er det så som ikke er rett med det jeg skriver?
Det er jo veldig behagelig å svømme rundt i oljepengene våre og kalle seg miljøvennlig siden en kjøper økologisk mat og kjører ELbil ladet på kullkraft fra Danmark mens en bruker pengene spart til å bestille seg en ekstra sydentur...
Men grus og muselort det bryggar vi med...
Walland skrev:Rent smaksmessig ville økologisk dyrket malt og humle ha smakt bedre!
Walland skrev:Javisst, smaksprofilene fra dyrkested til dyrkested ville blitt mer variabelt.
Men med bedre næringstoffer og MER smak er vel argumentet mitt.