Brygge økologisk øl

Bryggar du ?kologisk?

  • Det er for meg uaktuelt å brygge økologisk

    Stemmer: 24 60,0%
  • Det er for dyrt å brygge økologisk

    Stemmer: 14 35,0%
  • Hadde brygga økologisk om tilgangen på økologisk humle og malt var god

    Stemmer: 2 5,0%
  • Bryggar økologisk når eg kan, men stort sett bryggar eg konvensjonelt øl.

    Stemmer: 0 0,0%
  • Bryggar kun økologisk øl.

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    40
  • Avstemningen er stengt .
Ikke noe jeg bryr meg om, men hadde prisene vært det samme kunne jeg salvsagt ha kjøpt noe økologisk.
 
Prinsipielt vil jeg aldri brygge økologisk øl. Dette grunnet at økologiske matvarer fører til at flere sulter ihjel på verdensbasis, og det er negativt for miljøet siden når noen tar ut arealet sitt av produksjon (økologisk) så må resten av bøndene drive mere intensivt for å prøve å produsere nok mat på resterende areal. Når en tar med behovet for økt mekanisk jordbehandling i økologisk drift fører dette også til større avrenning og mye høyere dieselforbruk også.
 
Vil nødig starte en prinsipiell diskusjon her, men om en norsk bonde velger å dyrke økologisk korn så tror jeg dette har fint lite å si for mengden tilgjengelig mat i for eksempel et afrikansk land. Og utenom tørkekatastrofene er det ikke tilgang på mat som er hovedutfordringen i fattige land, men heller tilgang på kapital.
 
HenningPP skrev:
Vil nødig starte en prinsipiell diskusjon her, men om en norsk bonde velger å dyrke økologisk korn så tror jeg dette har fint lite å si for mengden tilgjengelig mat i for eksempel et afrikansk land.

Selvsagt har det lite å si, akkurat som det har lite å si for miljøet i verden om du kjører privatjet eller sykler til jobb i dag. Men for hver bonde som går over til økologisk produksjon, minsker matproduksjonen i verden.

Jeg er forøvrig skeptisk til økologisk malt også på grunn av sopp og andre ting du ikke vil ha i ølet ditt. Sannsynligvis er kvalitetskontrollen god nok, men har du sett en byggåker med lus- eller soppskader, så frister det ikke all verden å skulle bruke det i øl.
 
Rune Alm skrev:
Prinsipielt vil jeg aldri brygge økologisk øl. Dette grunnet at økologiske matvarer fører til at flere sulter ihjel på verdensbasis, og det er negativt for miljøet siden når noen tar ut arealet sitt av produksjon (økologisk) så må resten av bøndene drive mere intensivt for å prøve å produsere nok mat på resterende areal. Når en tar med behovet for økt mekanisk jordbehandling i økologisk drift fører dette også til større avrenning og mye høyere dieselforbruk også.

Her er det ein del påstandar som eg trur ikkje heng på greip, men det er ein annan diskusjon.

gustavf skrev:
HenningPP skrev:
Vil nødig starte en prinsipiell diskusjon her, men om en norsk bonde velger å dyrke økologisk korn så tror jeg dette har fint lite å si for mengden tilgjengelig mat i for eksempel et afrikansk land.

Selvsagt har det lite å si, akkurat som det har lite å si for miljøet i verden om du kjører privatjet eller sykler til jobb i dag. Men for hver bonde som går over til økologisk produksjon, minsker matproduksjonen i verden.

Jeg er forøvrig skeptisk til økologisk malt også på grunn av sopp og andre ting du ikke vil ha i ølet ditt. Sannsynligvis er kvalitetskontrollen god nok, men har du sett en byggåker med lus- eller soppskader, så frister det ikke all verden å skulle bruke det i øl.

Men grus og muselort det bryggar vi med...
 
protto skrev:
Men grus og muselort det bryggar vi med...

Helst ikke, og hører jeg om et malteri som ikke legger ut rottegift ved behov, så kommer jeg nok til å være skeptisk til deres produkter også.
 
protto skrev:
Rune Alm skrev:
Prinsipielt vil jeg aldri brygge økologisk øl. Dette grunnet at økologiske matvarer fører til at flere sulter ihjel på verdensbasis, og det er negativt for miljøet siden når noen tar ut arealet sitt av produksjon (økologisk) så må resten av bøndene drive mere intensivt for å prøve å produsere nok mat på resterende areal. Når en tar med behovet for økt mekanisk jordbehandling i økologisk drift fører dette også til større avrenning og mye høyere dieselforbruk også.

Her er det ein del påstandar som eg trur ikkje heng på greip, men det er ein annan diskusjon.

gustavf skrev:
HenningPP skrev:
Vil nødig starte en prinsipiell diskusjon her, men om en norsk bonde velger å dyrke økologisk korn så tror jeg dette har fint lite å si for mengden tilgjengelig mat i for eksempel et afrikansk land.

Hva er det som ikke henger på greip?
1: Økologisk areal gir minst en halvering av produksjonen. Siden godt areal er en minimumsfaktor både i Norge og i resten av verden så gir dette mindre produksjon.
2: For å bøte på dette må de andre som driver konvensjonelt drive hardere. Om nødvendig med GMO, hormoner osv. Slik sett er økologisk landbruk faktisk en pådriver for mer av det som økologisk er imot.
3: Norge produserer under 50% av egen landbruksrelatert mat. Tar vi med import av soya ligger vi langt under 40%. Hvor importerer vi resten fra? Så når vi minsker produksjonen her til lands så importerer vi fra et afrikansk land, får de da mere eller mindre mat igjen i dette afrikanske landet?
4: Siden ugrasbekjempelsen er kun mekanisk så må det pløyes oftere og drives mindre med redusert jordarbeiding. Dette fører til høyere avrenning og mere dieselforbruk, og tallene blir riktig ille når en ser i forhold til produsert enhet.
5: Hva er det så som ikke er rett med det jeg skriver?
Det er jo veldig behagelig å svømme rundt i oljepengene våre og kalle seg miljøvennlig siden en kjøper økologisk mat og kjører ELbil ladet på kullkraft fra Danmark mens en bruker pengene spart til å bestille seg en ekstra sydentur...

Selvsagt har det lite å si, akkurat som det har lite å si for miljøet i verden om du kjører privatjet eller sykler til jobb i dag. Men for hver bonde som går over til økologisk produksjon, minsker matproduksjonen i verden.

Jeg er forøvrig skeptisk til økologisk malt også på grunn av sopp og andre ting du ikke vil ha i ølet ditt. Sannsynligvis er kvalitetskontrollen god nok, men har du sett en byggåker med lus- eller soppskader, så frister det ikke all verden å skulle bruke det i øl.

Men grus og muselort det bryggar vi med...
 
Sorry, men dette blir altfor enkelt. En ekstra kilo korn produsert i Norge betyr ikke at det magisk dukker opp en kilo korn ekstra i et fattig land. Og jevnt over er det ikke matmangel folk dør av i for eksempel Afrika, men sykdom. Sykdom som kunne vært forhindret med bedre folkehelse, vaksiner, et bedre legetilbud, renere vann osv. Noe som koster penger. Det er der handel kommer inn i bildet. Det er feil å tro at folk i fattige land får det bedre dersom vi slutter å kjøpe landbruksprodukter av dem. Får du som fattig bonde solgt kornet ditt, tjener du penger som du kan kjøpe mer såkorn for. Fattige land ønsker derfor å øke eksporten - noe rike land som Norge er flinke til å hindre dem i ved å bygge høye tollmurer.

I Norge har vi også en lang og trist historie med å dumpe overproduksjon av fisk og landbruksprodukter ut på verdensmarkedet. Norsk mat til slikk og ingenting metter kanskje mange mager på kort sikt, men samtidig bidrar det til å ødelegge for bønder, fiskere og andre matprodusenter i fattige land - som ikke får solgt maten sin til en anstendig pris på hjemmemarkedet. Dermed må mange av dem legge ned virksomheten sin, og det blir færre matprodusenter på sikt.

At folk skal ha dårlig samvittighet for å kjøpe økologisk er en misforståelse som ikke kan få stå uimotsagt.
 
Rune Alm skrev:
protto skrev:
Rune Alm skrev:
Prinsipielt vil jeg aldri brygge økologisk øl. Dette grunnet at økologiske matvarer fører til at flere sulter ihjel på verdensbasis, og det er negativt for miljøet siden når noen tar ut arealet sitt av produksjon (økologisk) så må resten av bøndene drive mere intensivt for å prøve å produsere nok mat på resterende areal. Når en tar med behovet for økt mekanisk jordbehandling i økologisk drift fører dette også til større avrenning og mye høyere dieselforbruk også.

Her er det ein del påstandar som eg trur ikkje heng på greip, men det er ein annan diskusjon.

gustavf skrev:
HenningPP skrev:
Vil nødig starte en prinsipiell diskusjon her, men om en norsk bonde velger å dyrke økologisk korn så tror jeg dette har fint lite å si for mengden tilgjengelig mat i for eksempel et afrikansk land.

Hva er det som ikke henger på greip?
1: Økologisk areal gir minst en halvering av produksjonen. Siden godt areal er en minimumsfaktor både i Norge og i resten av verden så gir dette mindre produksjon.
2: For å bøte på dette må de andre som driver konvensjonelt drive hardere. Om nødvendig med GMO, hormoner osv. Slik sett er økologisk landbruk faktisk en pådriver for mer av det som økologisk er imot.
3: Norge produserer under 50% av egen landbruksrelatert mat. Tar vi med import av soya ligger vi langt under 40%. Hvor importerer vi resten fra? Så når vi minsker produksjonen her til lands så importerer vi fra et afrikansk land, får de da mere eller mindre mat igjen i dette afrikanske landet?
4: Siden ugrasbekjempelsen er kun mekanisk så må det pløyes oftere og drives mindre med redusert jordarbeiding. Dette fører til høyere avrenning og mere dieselforbruk, og tallene blir riktig ille når en ser i forhold til produsert enhet.
5: Hva er det så som ikke er rett med det jeg skriver?
Det er jo veldig behagelig å svømme rundt i oljepengene våre og kalle seg miljøvennlig siden en kjøper økologisk mat og kjører ELbil ladet på kullkraft fra Danmark mens en bruker pengene spart til å bestille seg en ekstra sydentur...

Selvsagt har det lite å si, akkurat som det har lite å si for miljøet i verden om du kjører privatjet eller sykler til jobb i dag. Men for hver bonde som går over til økologisk produksjon, minsker matproduksjonen i verden.

Jeg er forøvrig skeptisk til økologisk malt også på grunn av sopp og andre ting du ikke vil ha i ølet ditt. Sannsynligvis er kvalitetskontrollen god nok, men har du sett en byggåker med lus- eller soppskader, så frister det ikke all verden å skulle bruke det i øl.

Men grus og muselort det bryggar vi med...

No er ikkje eg verken for eller imot, men eg meinar at ting er sjeldan så enkelt som svart kvitt. Å vere prinsippielt imot øko virkar på meg som latterleg, akkurat som å vere fanatisk økotilhengar, og det er vel kansje det vanlegaste.

Dette er på ingen måte eit angrep på deg som melkebonde. Eg er sterkt for at Norsk landbruk skal vere levedyktig, alle produksjonar og metodar. Om det må tilskotsordningar, høgare prisar eller tollmurar til.

Det er vel eit større problem at matjord ligg brakk, blir nytta til å bygge kjøpesenter og boligar eller industriområder, enn at arealet blir omlagt til økolgisk drift.

Det er ein generalisering å sei at all økologik produksjon er mindre effektig, aukar diselforbruk, aukar behovet for jordbearbeiing for å nemne noko av det du ramsar opp. Det vil avhenge av produksjon og kva den enkelte legg opp til av manuelt og mekanisk arbeid for å nemne noko. Kvar du tek tala dine fra veit eg ikkje, men det vil vel neppe stemme i alle tilfeller.

Å importere soya og mais fra Brasil for å overprodusere Norsk gris kan vel neppe vere særleg bærekraftig. Når ein veit at dette unaturlege griseforet i tillegg gir grisen mykje fettypar son ikkje er bra for menneskekroppen skurrar det i fleire ledd.

Å legge slikt på samvittigheiten til norske forbrukarar heng ikkje på greip. Iallefal får ikkje eg dårleg nattesøvn av ein økologisk villsau i fysen.

Det er vel heller ikkje særleg bærekraftig over tid å gjere seg avhengig av kunstjødsel når ein veit at fosforresursane i verden er svært begrensa og ein dag er tomme, det blir som å pisse sakte i buksa, varmt og godt når det står på...

No har eg endå til gode å kjøpe økologisk malt, men eg er ikkje prinsippielt imot det. Kva er det heilt konkret som er potensielt problematisk med det (sopp/lus)?
 
Hopper over disusjonen da jeg ikke tror det  har noe som helst med økologisk malt og humle å gjøre.

Rent smaksmessig ville økologisk dyrket malt og humle ha smakt bedre!


Noen gang kjøpt en tomat på butikken og sammenlignet den med en hjemmedyrket?
 
Javisst, smaksprofilene fra dyrkested til dyrkested ville blitt mer variabelt.

Men med bedre næringstoffer og MER smak er vel argumentet mitt.
 
Walland skrev:
Javisst, smaksprofilene fra dyrkested til dyrkested ville blitt mer variabelt.

Men med bedre næringstoffer og MER smak er vel argumentet mitt.

Hvorfor i all verden skulle økologisk dyrket har bedre næringsstoffer eller mer smak? Det er jo faktisk det motsatte av hva som er tilfelle. I økologisk drift har de jo ikke anledning til å tilføre de næringsstoffene plantene trenger, det er jo også derfor avlingen går såpass ned. Hva angår tomatdyrkingen er det nok mange faktorer som spiller inn, og når du først sammenligner mellom en vanlig tomat kjøpt i butikken kontra en egenprodusert en så får du også prøve å sammenligne mellom en økologisk fra butikken kontra en egenprodusert... Og så kan en diskutere hvor økologisk noen tomater er i Norge siden Norge ligger noe nordaførr Tomatens naturlige vekststeder og trenger mye energi for å vokse...Men merkelig nok så er Norske tomater dyrket i veksthus med EL-fyring uten kunstgjødsel økologisk, mens tomater dyrket uten tilskuddsvarme med litt kunstgjødsel ikke er det... Hva er mest miljøvennlig og fornybart?
 
+10!

Dessutan er økologisk dyrking usolidarisk ettersom det gjev lågare avling per dekar. I ei verd der folk svelt, og tørstar etter øl, må ein tilstrebe høge avlingar.
 
Her var det mye rare meninger ute å gikk  :yes:

Synes det er morsomt nå man argumenterer med lavere utbytte fra økologisk jordbruk og anderledes smak når man selv brygger øl hjemme. Tenk på hvor mye lavere utbytte du får av en batch i forhold til et profesjonelt bryggeri samt mengde arbeid, energi, transport, embalasje m.m. :jaha:

Poenget med økologiske produkter er å redusere og til slutt eliminere restinnholdet av plantevernmiddler og lignende som tas opp i maten vi spiser og lagres i kroppen vår. Kjemikaljesuppa vi nå pøser ut over jordene våre har vi ingen anelse om hva vil gjøre med oss over tid, eller mijøet (les jorden) vi lever i.
Det var på begynnelsen av 1900 tallet populært å lagre vann i kjeramikk som var radioaktiv. Dette mente man hadde helsemessige fordeler. Man syntes i midten av 1900 tallet asbest var guds gave til jord å puttet det inn i alt mulig på grunn av dets tekniske gode egenskaper. Nå tyner vi avlinger, modifiserere og tilfører valgte egenskaper innen smak farge ol. mens næringsinnhold faktisk går ned.

Vi har gått i denne fella utallige ganger med allslags kunstig framstilte produkter, så at vi ikke er mer skeptiske til hva vi gjør med det vi putter i kroppen er ganske merkelig.

Men tilbake til "topic" - hvorfor ikke bruke økologiske produkter i ølbrygging. Er smaken god og produktene nogenlunde likt priset (for 5-6 kilo i en liten batch utgjør det vel uansett ikke store forskjellen) synes jeg det er mer fornuftig å gå økologisk. Og hvis flere bruker det vil etterhvert prisene bli bedre.
 
Takk, håper flere ser galskapen. Økologisk er det nye moteordet. En selger ville selge meg en økologisk bitering av tre til babyer. Jeg spurte henne hva som var økologisk med denne? Jo, det kokte ned til at økologien var at den treringen ikke var lakket. Hvor mange biteringer i treverk til babyer er lakket? Hvorfor er isåfall denne økologisk? Tull og vas alt sammen med et eneste formål med å tjene mere penger.
 
Tilbake
Topp