Brygge økologisk øl

Bryggar du ?kologisk?

• Det er for meg uaktuelt å brygge økologisk

Stemmer: 24 60,0%
  • Det er for dyrt å brygge økologisk

Stemmer: 14 35,0%
  • Hadde brygga økologisk om tilgangen på økologisk humle og malt var god

Stemmer: 2 5,0%
  • Bryggar økologisk når eg kan, men stort sett bryggar eg konvensjonelt øl.

Stemmer: 0 0,0%
  • Bryggar kun økologisk øl.

Stemmer: 0 0,0%

• Totalt antall stemmer
    40
  • Avstemningen er stengt .
Det er ganske lett og finne artikler på nett med motstridende konklusjoner, så da legger jeg ut en som mener at verdens økologiske avlinger i gjennomsnitt er 132 prosent av en gjennomsnittlig avling.
http://morgenbladet.no/ideer/2013/myter_om_mat#.UuL016g1hok

I denne diskusjonen er det rart "meste" parten av menneskeheten har overlevd dei siste xxxx åra? Yara var vel ikkje so hissige på oslo børs for en 500 år sia?

Det som også er litt merkelig er at det blir fremstilt som om tradisjonelle bønder svømmer i sprøytemidler og kunstgjødsel og pøser ut dette helt ukritisk. Dette er heldighvis ikke sant og det finnes masse tradisjonelle bønder som aldri sprøyter men som bruker noe kunstgjødsel.
Nå er også både kunstgjødsel og sprøytemidler såpass dyrt at en bonde må tenke gjennom egen bruk, men han er tross alt avhengig av avling. De økologiske bryr seg ikke så mye om avlingen, der er det tilskuddet som gjelder.

protto skrev:
aakvik skrev:
protto skrev:
Eg er nøyaktig der du er, men eg held døra på gløtt om du sjønnar.
Det som ein bør kunne stole på derimot, er at om det er Debio-merka er det ikkje verken DDT, Gusathion eller tilsvarande i det.
Definitivt, men da kan man jo dra diskusjonen videre om roundup, hvor farlig dette er osv.
http://sunnskepsis.wordpress.com/2012/01/19/overdreven-tro-pa-okologisk-og-etisk-mat/ her er en blogg som er brukbart dokumentert med kildehenvisninger vedr. økologisk mat. Samt Tjomlids blogg om sprøytemidler her: http://tjomlid.com/2014/01/11/farlig-miljogift-i-urinen/

Eg er ikkje så veldig skeptisk til Glyfosat, og eg likar veldig godt virkningen det har på ugras. Men det er ein del andre ting med Monsanto (produsent av Roundup) som er urovekkande.

Alle udersøkalsar og forskning det henvisast til uansett kva diskusjonen dreiar seg om, må lesast med kritisk blikk. Det krev litt grunnleggande kunnskap om vitenskapelege metodar, blindtestar, osv. Det er ikkje nødvendigvis slik at om ein undersøkelse visar at "A" fører til "B", så er det heilt sant. Det må kanskje ein haug med liknande undersøkelsar til, for så å finne ein trend mellom dei, for faktisk å finne sanninga.

Det er derfor eg ikkje gidder å grave å henvise, for det finns så sinsjukt med data. Og denne diskusjonen blir potensielt den lengste på forumet. Eg berre seier at det er sjeldan ting er enten svart eller kvitt.
Er enig i at denne tråden vil bli historisk lang hvis dette teamet skal kunne konkluderes. Jeg er lang ifra i mot øko drift/mat. Men de to sidene er svært så bastante med å banke i gjennom sine meninger. Øko siden, i hvertfall deler av den, mener jo at man vil lide en smertefull død hvis man spiser ikke økologisk mat, og motsatt side antyder jo at øko produskjon ikke er gjennomførbart på sikt pga en rekke årsaker. Det samme gjelder jo det jeg kaller øko friker (de som konsumerer produktene), som påstår at næringsinnholdet i øko mat er hinsides mye bedre enn tradisjonelt dyrket mat. Dette har, ihvertfall ikke til nå, latt seg bevise på noen måte ved seriøs forskning. Jeg har mest tro på fokus på dyrkingsmetoder og variert landbruk for å få frem gode avlinger med høy kvalitet på produktene. Jeg har heller ikke energi og  til å sette meg inn i alt av forskning/meninger/påstander rundt dette, heldigvis.
Men at Monsanto har en del svin på skauen er det liten tvil om, samtidig som der er liten tvil om at deres produkt Roundup er harmløst. (i hvertfall inntil videre)

Om vi skal diskutere fordeler og ulemper med økologisk dyrking foreslår jeg at vi tar turen til pratehjørnet. Trådstarter lurte på om det er andre som bruker eller ønsker å bruke økologiske råvarer i ølbrygginga, så jeg foreslår at vi holder oss til emnet.

Tilbake til topic:

Det har vore nevnt i eit par innlegg at det er skepsis mot matsikkerheiten, spesifikt sopp og skadedyr i øko-malt. Kva er det her vi må bekymre oss for? Er ikkje matsikkerheiten god nok i øko-malt/korn?

Det finns nemleg rapportar som konkluderar med det motsatte; at i problemår med mykje fukt har konventionelle kornavlingar høgare mykotixininnhald enn økologisk dyrke korn. Ikkje spør meg kvifor, men om de ikkje trur meg skal eg sjå om eg klarar å grave fram rapporten.

Det er ingen grunn til å tro at et seriøst malteri ville sende malt ut på markedet som ikke er trygg. Beklager om jeg var uklar.

Har selv prøvd å dyrke bygg .Svidde av ca 1 mål på en gressåker som har gjødslet seg selv i 12 år.
Sådde inn åkeren med ca. 15 kilo Domen en gammel Norsk toradersbygg.
Var heldig med våren sommeren og høsten.Gjødslet ikke med noen ting.
skar ned kornet med sigd og soltørket det på staur.
spirte kornet neste vår i hauger på ca. 7 kilo.
Satte opp øl av wlp 800 og geman bock. Brukte humle fra egen hage.
Har aldrig smakt så godt øl noensinne .ølet hadde et helt spesielt liv .
kan rett og slett ikke få sagt det med ord hvordan det smakte .Jeg måtte hele tiden i kjelleren å hente en ny flaske.
Dette anbefaler jeg de som har mulighetn å prøve.
Såkorn av gamle kornsorter er mulig å få kjøpt til johan swaard på brandebu.

Tilbake
Topp