bryggekjele

Hei.

Etter et besøk på BØ ble det gamle ønsket om å brygge sitt eget øl vekket til liv igjen.
Jeg er derfor nå på utstyrsjakt, men med et ganske stramt budsjett.

Jeg ønsker å sette et allgrain øl ala Kinn/vestkyst som vestbrygg selger, men har bare rundt kr 600 å bruke på en brygge kjele.

Spørsmålet mitt er da: En kjele på 26.5 liter med kran fra hyttebutikken i stål (5 mm bunn) eller
en kjele på 36 liter uten kran og i aluminium (2 el. 3 mm )  fra Jernia.
Evt. noen som vet hva som ellers finnes der ute.

Hilsen

Endre

Jeg bruker den hyttekjelen. Den fungerer helt fint den, men krana er så treig at du kommer aldri til å bruke den. Men du kan erstatte krana med en billig kuleventil fra en lokal båtbutikk, biltema eller lignende. Det har jeg planer om iallefall.

Stramt budsjett er for meg lik biab. Då vert hyttekjelen litt snau. Har brukt aluminiumkjele i eit par år no, oppgraderte med kran etter kvart, men dette er ikkje nødvendig.

Ved Maxi-BIAB kan man fint få 20 liter i gjæringsdunken ved å bruke 25liters kjele.

Da "skyller" man posen etter man har mesket ferdig, enten ved å sette posen i en anne kjele med varmt vann, eller legge kjelen i f.eks. stort dørslag eller 10-litersbøtte med hull i bunnen  og skylle ved å helle vann på 75-78 grader over malten i posen.

Fyller på med vann (helst forvarmet (kokende)) under kokingen for å kompensere for avdampingen.

Jeg brygget på denne måten med forskjellige kjelestørrelser (fra 10l til 25l) i et års tid..

Tilbake
Topp