Bryggelogg - synspunkter ?

Hei,

Jeg har brygget min første lager-øl noensinne og brukt tips og råd inne fra dette forumet.
Hvis noen kunne sett på fremgangsmåten jeg har brukt og kommentert dette så hadde jeg blitt glad.

Sommerpils fra olbrygging.no
Forventet OG 1.048
Forventet FG 1.012
Malt : 5.5 kg Pilsnermalt
Humle : Magnum og Perle
Gjær : 2 pakker Fermentis SafLager S-23

Utførelse
Mesket på 66-67° i 60 min.
Sirkulerte manuelt i ca. 40 min.
Isolerte med liggeunderlag ( jevn og fin temp )
Varmet deretter vørter til 78° og tilførte skylling med 10 liter vann på 78°
Koking i 90 min ( bitterhumle og aromahumle tilsatt på hhv. 90 min og 10 min gjenstående koketid )
Nedkjølt 18 liter til 22° på 25 min.
Pitchet ved 22°
Lørdag 28.05 ble OG målt til 1.049
Satt i gjæringsskap på 12°
Torsdag 02.06 så ble SG målt til 1.026 og skapet ble satt opp til 13°
Fredag 03.06 så satte jeg skapet på 14°
Lørdag 04.06 så ble SG målt til 1.016 og skapet ble satt opp til 15°
Søndag 05.06 så satte jeg skapet på 16°

Og så har jeg ikke kommet lengre, men videre fremdriftsplan er å øke til 17° på mandag og 18° på tirsdag.
Deretter og kjøre en coldcrash på 2° i ytterligere 2 dager.
For så å omstikke og kjøre karbonering / flasking

Høres dette fornuftig ut eller er det en smule omstendelig ?

På forhånd takk for eventuelle svar ;-)

Mvh. Knut
 
Reagerer på en del ting:
Du bruker S-23, Hubba Bubba gjæren. Om du søker litt rundt på forumet finner du få positive omtaler av den. Har brukt den en gang.... W34/70 er en fin tørrgjær
Det værste; Du pitchet på 22°. De som anbefaler det burde fått et spark i kneet. Neste gang anbefaler eg at du kjøler (helst) ned til 2 grader under gjæringstemperatur.

Et par ting til:
Det er en fordel å tilsette ren oksygen
Du bør bruke gjærnæring
Det er en god ide og bruke 100-150g Acidulated malt i lyse øl. Du vil få en riktigere ph i vørteren din.
 
Sist redigert:
Pitchet selv på 15-20 grader,fungerer fint,har ikke merket noe stor forskjell fra å pitchet på gjærings temp.(9 grader) blir bra pils uansett..
Bruker ikke gjærnæring,har ikke sett behovet for det..
Hold den på 18 grader til SG er stabil..
 
Hei

Først av alt ble jeg selv redd for å bruke s-23 gjæræ etter å søkt på forumet om denne. Blant annet gustavf som en meget erfaren brygger skrev noe sånt som at beste temperatur var ved kok siden gjæra dør ved koking.

Jaja tenkte jeg som nybegynner med egen oppskrift på pils som bestod av 100% pilsner, og akkurat innkjøpt 10 pakker av den berømte gjæra. Som jeg tenkte var fint å ha på lager i tilfelle en kom på at en skulle ta en bryggeøkt senere også.

Endte med at jeg bestilte fersk gjær fra petit via a-post. Siden jeg ikke rakk å lage starter så bestemte jeg meg for å dele batchen i to. En med fersk gjær og en med djevel gjæræ s-23.

Joda resultatet ble meget bra med fersk gjæræ og jaggu meg ble s-23 meget godt drikkende. Flaks tenker sikkert mange, men med alle de pakkene så har jeg laget en batch til med s-23 for å kvalitet sikre at det ikke bare var flaks og den forsvant på neste fest. Så joa kan få godt øl av s-23 også. Ble vel også kjøpt inn da jeg akkurat hadde lest brewing classic styles hvor forfatteren bruker s-23 i mange oppskrifter.

Mener også at en ikke skal slakte trådstarter for høy temperatur ved pitching da faktisk fermentis selv skriver at en kan pitch på høy temperatur

"Alternatively, pitch the yeast directly in the fermentation vessel providing the temperature of the wort is above 20°C (68°F). Progressively sprinkle the dry yeast into the wort ensuring the yeast covers all the surface of wort available in order to avoid clumps. Leave for 30 minutes, then mix the wort using aeration or by wort addition. "

Selv om det ikke er anbefalt å pitche direkte da mange celler dør . Har selvsagt testet pitching på høyere temperatur men da med ren oksygen og det ble øl det også( men hurtig nedkjøling av vørter etter at den hadde startet gjæringa)

Men nå når jeg lager pils så kjøler jeg langt ned, helst ned i åtte grader hvis jeg klarer det. Har også en pils som står å gjører på lavt men som jeg ved en feil klarte å tømme i starteren på høy temperatur ( egen post under bryggetabber, spent på om den blir drikkenes da den brukte lang tid å nå rett temperatur etter at tabben ble oppdaget).

Men uansett en god logg men tror kanskje jeg ville holdt lavere temperatur over lenger periode. Og totalt la den gjære i 21 dager. Med et forbehold om at du ikke følger et hurtig lager opplegg, for der kan jeg ikke uttale meg da jeg ikke har testet eller satt meg inn i den måten å lage hurtig undergjæret øl .

Blir artig å høre resultatet, så håper du poster den her :) og jeg vet at Sverd er vel en av traverende innen brygging. Men når jeg startet med undergjæret øl så ble jeg litt overveldet over alle metoder og utførrelse fra både medlemmer her på forumet og ute på weben . Så gøy når første batche var ferdig og drikkeklar etter litt lagring.


Easybrew
 
Hei igjen,

S-23 var den gjæren som medfulgte ølsettet som jeg kjøpte hos olbrygging.no.
Var ikke klar over at denne har fått dårlige tilbakemeldinger. Kan jeg kanskje nevne neste gang jeg er på besøk hos dem for å handle nytt ølsett.

Dette med pitching temp på 8 grader er et råd jeg helt klart vil følge til neste gang ved pils-brygging. Var rett og slett ikke klar over dette før etter ett par dager ut i gjæringa, og da var det kanskje for sent.
Skal sies at jeg pitchet ved 22 grader for så å sette denne inn i gjæringsskap på 12 grader, så den har iallefall oppnådd 12 grader i løpet av de første timene på gjæring.

Som Easybrew sier så skriver Fermentis selv at man kan pitche ved "above 20 deg C"

Men etter endel målinger så har iallefall utgjæringa gått sånn nogenlunde riktig for seg tror jeg, og jeg håper at disse nybegynnertabbene ikke har ødelagt smaken på dette brygget.

Uansett, takk for gode svar og er veldig fornøyd med tilbakemeldinger slik at jeg kan lære av mine feil.

Skal forsøke å komme med tilbakemelding på hvrdan resultatet ble når brygget er ferdig om en 2.5 - 3 ukers tid ;-)
 
Hei igjen,
Som Easybrew sier så skriver Fermentis selv at man kan pitche ved "above 20 deg C"

De fleste som siterer Fermentis på dette unnlater å ta med hele konteksten for denne anbefalingen og har kanskje ikke forstått mekanismene og under hvilke betingelser dette kan gi et godt resultat.
Whitelabs sier dette om å pitche lagergjær varmt

There are two different methods of pitching lagers. Brewers use each method with success, but every brewer has their preference.

The easiest method is (A).
A) Start the yeast warm and lower to 50-55F after the start of fermentation. The yeast should be pitched at 70 to 75 degrees Fahrenheit. Once you see active fermentation, bring the temperature of the wort down 10 degrees per 12 hours until the desired fermentation temperature has been achieved. This method works well without forming high amounts of esters because most esters are produced after the first 12 hours.

Hovedårsaken til at denne metoden er/ble brukt en del, spesielt tidligere før tilgang til god tørrgjær og fersk gjær i tilstrekkelige mengder ble tilgjengelig er fordi du kan bruke mindre gjær/beluftning og få et godt resultat når du tilsetter gjæren i varmere vørter.

Men denne metoden er altså ikke så triviell å utføre i praksis for et godt og konsistent resultat som det mange tror, og det er udiskutabelt at å tilsette gjæren kaldt gir et bedre resultat, men da kreves det mere optimale betingelser som nok vital gjær og god nok beluftning av vørter.
Dersom du har prøvd begge metoder og ikke kan kjenne forskjell på hvilken som fungerer best, er det jo bare å velge den som du foretrekker.

Full diskusjon om emnet finnes i denne tråden for spesielt interesserte
https://forum-test.norbrygg.no/threads/skeptisk-til-olakademiets-rad-om-gjaer.27507/
 
De fleste som siterer Fermentis på dette unnlater å ta med hele konteksten for denne anbefalingen og har kanskje ikke forstått mekanismene og under hvilke betingelser dette kan gi et godt resultat.
Whitelabs sier dette om å pitche lagergjær varmt

There are two different methods of pitching lagers. Brewers use each method with success, but every brewer has their preference.

The easiest method is (A).
A) Start the yeast warm and lower to 50-55F after the start of fermentation. The yeast should be pitched at 70 to 75 degrees Fahrenheit. Once you see active fermentation, bring the temperature of the wort down 10 degrees per 12 hours until the desired fermentation temperature has been achieved. This method works well without forming high amounts of esters because most esters are produced after the first 12 hours.

Hovedårsaken til at denne metoden er/ble brukt en del, spesielt tidligere før tilgang til god tørrgjær og fersk gjær i tilstrekkelige mengder ble tilgjengelig er fordi du kan bruke mindre gjær/beluftning og få et godt resultat når du tilsetter gjæren i varmere vørter.

Men denne metoden er altså ikke så triviell å utføre i praksis for et godt og konsistent resultat som det mange tror, og det er udiskutabelt at å tilsette gjæren kaldt gir et bedre resultat, men da kreves det mere optimale betingelser som nok vital gjær og god nok beluftning av vørter.
Dersom du har prøvd begge metoder og ikke kan kjenne forskjell på hvilken som fungerer best, er det jo bare å velge den som du foretrekker.

Full diskusjon om emnet finnes i denne tråden for spesielt interesserte
https://forum-test.norbrygg.no/threads/skeptisk-til-olakademiets-rad-om-gjaer.27507/


Hvis du leser svar mitt engang til ,så ble jo dette nevnt at temperaturen så setter jeg ned temperatur med engang etter at en har pitchet varmt i(og ser startende gjæring). Hvis en har et kjøleskap så drar en lett ned temperaturen selv med heftig storm gjæring ( mitt gamle kjøleskap klarer det, men det aller nyeste kjølskapet mitt klarer det ikke.)

Men grunnen til warm pitching er jo for å øke antall gjærceller raskt før en setter ned temperatur. Er en rask nok så blir det lite produksjon av usmaker.

Husker også jeg hørte på en podcast tidligere hvor en hadde vunnet en brygge konkuranse i USA på lager som var pitchet varmt. Finner ikke igjen den podcasten med helt sikkert noen her inne som husker den og kan legge inn link.

Her er det en link hvor det blir testet med warm pitch av lager gjær.

http://brulosophy.com/2016/02/08/fe...ager-yeast-saflager-3470-exbeeriment-results/

Flere veier til bra resultat virker det som. Blir uansett spennende å høre trådstarter sitt resultat iallfall :)

Easybrew
 
Hvis du leser svar mitt engang til ,så ble jo dette nevnt at temperaturen så setter jeg ned temperatur med engang etter at en har pitchet varmt i(og ser startende gjæring). Hvis en har et kjøleskap så drar en lett ned temperaturen selv med heftig storm gjæring ( mitt gamle kjøleskap klarer det, men det aller nyeste kjølskapet mitt klarer det ikke.)

Her er det en link hvor det blir testet med warm pitch av lager gjær.

http://brulosophy.com/2016/02/08/fe...ager-yeast-saflager-3470-exbeeriment-results/

Flere veier til bra resultat virker det som. Blir uansett spennende å høre trådstarter sitt resultat iallfall :)

Easybrew

Beklager hvis du følte deg støtt av mitt innlegg, det var ikke tilsiktet at du skulle ta dette personlig.
Jeg er temmelig sikker på at trådstarter ikke visste noe særlig om dette emnet varm/kald tilsetning av gjær på forhånd.

Her er hva en av dette forumets fremste lager ekspert sier om noen av eksperimentene til Brulosopher.
Merk at Brulosopher ikke er opptatt av hva som gir det beste ølet i eksperimentene sine, men jeg er sikker på at han lager godt øl. Dette blir litt off topic, og er ihjel diskutert i mange andre tråder i forumet allerede.

https://forum.norbrygg.no/threads/e...torrgjaer-eller-ikke.23295/page-3#post-268118
 
Beklager hvis du følte deg støtt av mitt innlegg, det var ikke tilsiktet at du skulle ta dette personlig.
Jeg er temmelig sikker på at trådstarter ikke visste noe særlig om dette emnet varm/kald tilsetning av gjær på forhånd.

Her er hva en av dette forumets fremste lager ekspert sier om noen av eksperimentene til Brulosopher.
Merk at Brulosopher ikke er opptatt av hva som gir det beste ølet i eksperimentene sine, men jeg er sikker på at han lager godt øl. Dette blir litt off topic, og er ihjel diskutert i mange andre tråder i forumet allerede.

https://forum.norbrygg.no/threads/e...torrgjaer-eller-ikke.23295/page-3#post-268118


Følte absolutt ikke støtt av din post :) Men såg bare at det jeg hadde skrevet lett kunne misforståes.

Og svaret mitt var mer rettet mot at det kan bli meget godt øl selv om en ikke følger alt som ekspertene sier. Smak er forskjellig avhengig av de som skal drikke det. Og dermed henvisning til vinner av lager i USA som jeg ikke finner linken til ( men noen her har sikkert lagret den og kan poste den)

Og igjen har jeg ført en post utenfor trådstarter sitt spørsmål ( beklager ) og angående gjær så kan følge den diskusjonen i en av linkene til noget undergjæret


Easybrew
 
Tilbake
Topp