Brygger pils for første gang - hvordan få vørter raskt ned til 10 grader?

Hei.

I kveld setter jeg mitt første pils-brygg på undergjær. Har et rom med tempkontroll, så den skal holde gjæringstemp på 11 grader.

Spørsmålet er; hvordan får jeg vørteren ned til 10 grader? Må den stå i kaldt rom bortimot ett døgn? Bruker kjølespiral, men tar utrolig lang tid fra 19-10 grader ser jeg for meg. Hva gjør dere? Pilsen er snart på kok, så trenger svar så raskt som mulig :)

Takk!

Nå på vinteren er vannet iskaldt ... min brukte veldig kort tid ned til 20 grader, så går det litt ekstra tid ned til 10 grader... er vel ingen annen måte å gjøre det på enn å vente litt lenger?

ok... får smøre meg med tolmodighet. tar ca 30-40 min ned til 20 grader. tar nok tre ganger den tiden å komme ned ti 10 grader... satser på at det ordner seg... :)

ok... får smøre meg med tolmodighet. tar ca 30-40 min ned til 20 grader. tar nok tre ganger den tiden å komme ned ti 10 grader... satser på at det ordner seg... :)

Hvis det tar så lang tid ned til 20, så ville jeg faktisk sett etter en mer effektiv metode å kjøle på. Gitt at vi snakker om 25L.

Hvor stor er gjærdunken?
Hvilken kjøleffekt har kjølerommet ditt?
Hvor lav temperatur kan du oppnå i kjølerommet ditt når det er tomt?

Hvor stor er gjærdunken?
Hvilken kjøleffekt har kjølerommet ditt?
Hvor lav temperatur kan du oppnå i kjølerommet ditt når det er tomt?
Hold spiralen i bevegelse i dunken, så kjenner du at varmen kommer ut utrøret.

Det er helt essensielt å bevege kjøleren. Hvis jeg rører den konstant så får jeg 25l ned til 20C på 5-10min. Tar lengre tid ned til 10. Jeg brygget lager igår, da tok jeg den ned til 20, og satt kjelen ut noen timer.

Kjølte akkurat ned en pilsvørter til 10 grader. Tok tiden for å se hvor raskt det gikk. Her er resultatene mine (23 liter som skal kjøles).
Brygger med Speidel 20 og helt vanlig spiralkjøler.Vannet holder 6 grader.

upload_2016-2-6_15-5-54.png

Som du ser går det ganske kjapt de første 50 gradene, så går det gradvis saktere ned mot 10C
(fulgte fibonaccirekken helt ned til og med 30 grader:) )

Sist redigert:
Fikk det ned til 10 grader, men tok over timen for å komme dit. Er stålspiral jeg har, kanskje investere i en kobber?

Stål eller kobber er samme det. Utforming og størrelse på spiralkjøleren teller mest.
Også lurt å kjøre kaldvannet øverst på spiralen da det er der det er varmest (i toppen av gryta)
Tror du har en veldig liten kjøler. Går sikker fint allikevel, men du må kanskje flytte de siste humletilsettingene til senere tidspunkt.

Går an å bruke kokt og frosset vann for å bidra de siste gradene. Selv kjører jeg på så små batcher 2 omganger på platekjøleren. Kjører ut i gjærspann, tømmer oppi kjel igjen og kjører engang til. 9-10 grader på under 10min det :)

Hvor lang tid tar det før gjæringen er skikkelig i gang? Aldri kjørt undergjær for. Bruker Saflager og har nå gått 36 timer og ingen bobling. Hadde to pakker til 25 liters batch, samt blandet ut i 15 graders vann ca 20 min før jeg la gjæren i gjæringskaret...

Kjørte elektrisk håndvisper i ca 30 min for å få inn oksygen... hadde i gjærnæring siste minuttet av kokinga (sannsynligvis litt mer enn nødvendig). Gjæren går ut i 2017, så den burde være ok...

Satte selv en pils i dag.
Fikk den i gjæringskar på 13,5 grader.
Stod ute i 6-7 graders Bergensvær i 5 timer, og fikk nå tilsatt gjær på ca 8-9 grader i karet.
Når passer STC på at de neste 3 ukene blir et stabilt opphold.

Tilbake
Topp