Bryggertabber

mars 2017 er ikke noe problem... men du må muligens gi den litt mer tid og kansje 2 stepp.... men bruser den over så mangler det jo ikke liv
Ser at den er innafor ifg. Kalulatoren. Burde den røre videre eller kjøles? Skal pitches imorgen rundt 12.00
 
sett den på benken til i morgen. hell i hele skiten om det er 1,5l starter til ett 25 liter brygg... har gjort det mange ganger, går fint
 
Da ville jeg satt den kaldt nå. Pitches kl 12.. Shit du står opp tidlig :)
Hvorfor det, den er ikke ferdig med den jobben den skal gjøre i starteren, mye bedre den får gjøre seg ferdig med det den skal og heller få en anelse fusel du ikke merker i det ferdige ølet enn å ha en halv klar gjær
 
Eller om du gjør som Miguel sier så får du en tregere start på gjæringen er min erfaring... mine 2 første startere ble gjort sånn.. 15-16 timer på rører og rett i kjøleskap... gikk og sparka i den dunken i 2 dager før den bloppa... ene fikk jeg panikk og plumpa oppi US05 etter 2 døgn... ble jo øl på sett og vis
 
Da er det i meste laget.. og wlp830 skal på ingenmåte gå bananas og ville ut av kolben. Det er ett av de gjæra jeg har mest erfaring med, og den er særs dannet... sett den på benken til du legger deg og så inn i kjøleskapet til det er en time eller to til du skal pitche, da tar du den ut igjen og lar den få rom temp... du kan slå av den klare vørten med engang du tar den ut av kjøleskapet
 
Men, å pitche oksidert vørter i et øl? Ville du tatt ut (opptil) 10% av ølet, satt det på en magnetrører, og hatt det tilbake i dunken igjen etter gjæring? Gjæren klarer ikke å benytte seg av alt oksygenet i en starter

Du tar jo gjæren inn og ut av to faser med kort mellomrom, det er jo ikke helt supergunstig forsåvidt. Men jeg tenker bare på den sure lamme smaken av en vørter som omtrent ikke smaker som malt.
 
Men, å pitche oksidert vørter i et øl? Ville du tatt ut (opptil) 10% av ølet, satt det på en magnetrører, og hatt det tilbake i dunken igjen etter gjæring? Gjæren klarer ikke å benytte seg av alt

Du tar jo gjæren inn og ut av to faser med kort mellomrom, det er jo ikke helt supergunstig forsåvidt. Men jeg tenker bare på den sure lamme smaken av en vørter som omtrent ikke smaker som malt.
Setter den kaldt ikveld å heller av det som er klart da. Ender sikkert med å pitche 2 liter. Og jeg som trudde jeg var tidlig ute:oops:
 
nå er jeg ikke helt med, du pitcher en oksidert starter i en vørter som du jo tilsetter mer oksygen for gjærens skyld... men la meg prøve å forstå. Du mener att om det er oksygen i en starter som blir med inn i en vørter så er det en far for oksygenerering av ølet til slutt? eller att det oksygenet du har i starteren kan ikke gjaren bruke? si meg en ting, hva i all verden er da pointet med en magnet rører?
 
nå er jeg ikke helt med, du pitcher en oksidert starter i en vørter som du jo tilsetter mer oksygen for gjærens skyld... men la meg prøve å forstå. Du mener att om det er oksygen i en starter som blir med inn i en vørter så er det en far for oksygenerering av ølet til slutt? eller att det oksygenet du har i starteren kan ikke gjaren bruke? si meg en ting, hva i all verden er da pointet med en magnet rører?

Det jeg tenker er at den vørteren fra starteren er allerede oksidert. Altså at drittsmakene har allerede blitt til. Hvis man dekanterer så mye som mulig så får man med minst mulig av denne vørteren, som iallefall i mine øyne ikke holder prima kvalitet.
 
den er vell ikke oksydert fordi om den har fått det oksygen den trenger for å gjøre jobben sinn, er det ikke derfor den skal få stå i ro og da, sluttføre og bruke opp oksygenet. Oksydering tar vell noe mer tid enn ett døgn. Da burrde vi jo for guds skyld ikke tilsette oksygen i ølet , gjæren bruker garantert mer enn ett døgn på å bruke opp det.
Men du gjør det på din måte jeg på min. Lever helt fint med intil 1,5l starter i mine øl om jeg har det travelt...
 
Hvis den vørteren fra en magnetrører er god nok så kan du jo bare lage øl på magnetrører? Tar jo bare ett døgn.

Men ja, vi gjør det på hver vår måte.
 
den er vell ikke oksydert fordi om den har fått det oksygen den trenger for å gjøre jobben sinn, er det ikke derfor den skal få stå i ro og da, sluttføre og bruke opp oksygenet. Oksydering tar vell noe mer tid enn ett døgn. Da burrde vi jo for guds skyld ikke tilsette oksygen i ølet , gjæren bruker garantert mer enn ett døgn på å bruke opp det.
Men du gjør det på din måte jeg på min. Lever helt fint med intil 1,5l starter i mine øl om jeg har det travelt...
Nå må chiefen og miguel være venner o_O
Men, jeg diskuterte litt igår kveld om dette med oksydering. Jeg er heller ikke overbevist om at en starter er oksydert. Jeg skal flaske vørteren som blir til overs og smake på den når den er ferdig karbonert.
 
Tror du ikke at et øl som har vært på en snurrer i rundt 24 timer er oksidert? @Chiefen
Jeg hadde dekantert så mye som mulig. Det har jo ingen hensikt i ølet, har det det? Jeg har også mer enn en gang smakt på starterene og jeg synes de smaker oksidert, dog uten å være ekspert på usmaker. Jeg er også så og si alltid oppe i 3 liter på startere, og da begynner det å bli en god prosent av batchen.
 
Tror du ikke at et øl som har vært på en snurrer i rundt 24 timer er oksidert?
Jeg hadde dekantert så mye som mulig. Det har jo ingen hensikt i ølet, har det det? Jeg har også mer enn en gang smakt på starterene og jeg synes de smaker oksidert, dog uten å være ekspert på usmaker. Jeg er også så og si alltid oppe i 3 liter på startere, og da begynner det å bli en god prosent av batchen.
Det har ingen hensikt i ølet nei, men her har vi det travelt.... og hvorfor bruker du 3 liter starter på ett brygg på 25l? Den visualiseringen til en eller annen her om dagen var genial.
 
Det har ingen hensikt i ølet nei, men her har vi det travelt.... og hvorfor bruker du 3 liter starter på ett brygg på 25l? Den visualiseringen til en eller annen her om dagen var genial.

Hva er galt med å bruke 3L starter? Kanskje man splitter starteren i to, eller tre.. Eller lager høy OG, eller lager?
 
Tilbake
Topp