Bryggertabber

Jo, her bør en bedre halvdel av noe slag kjenne sin besøkelsestid.

Jeg likte din replikk så godt at jeg leste den høyt for Fru Michelsen når hun kom hjem fra trening. Du skulle sett det blikket! (vi har vært gift siden steinalderen)

Anyway, smerten slapp, jeg drakk, og snipp snapp snute så var 75 l. øl på flasker og fat. Begge er potensielle kandidater til NM.

Den ene en ESBish, den andre am. Pale Ale-ish.
Hvis noen, mot formodning, har gleden av å se oppskriftene så ligger de på BeerCalc.
26b79f974fbc9b20d260c77028ede742.jpg
eb012c175b819957cdeb6825cce1759a.jpg


Brukte en del CO2. Fatene ble først fylt med StarSan, som deretter ble presset ut igjen med CO2. CO2 ble tilført til gjæringskaret etterhvert som de ble tømt. Om ikke annet så håper jeg det øker sannsynlighet for at arbeidet med gjenbruk av gjæren med hell er utsatt til imorgen. ESB ble gjæret med 007, og den skal bryne seg etterpå på en blåbærtstout.

Noen stemningsbilder følger.
f5c4ae5c0461c986d8cfb0535ddc0906.jpg
79ba6e232455b7a0faf80acea1c157f0.jpg
7bd8f3e7e7e79a3ada455aa377fba51a.jpg
 
Denne er så liten at det nesten ikke telles, men jeg var nede i kjelleren for å gjøre alt klart for brygg nr to i det nye skapet, bitteren som mesker seg nå. Syns brunølet jeg satte igår brukte litt lang tid på å vise tegn til aktivitet. Gjærlåsen var helt flat. Så så jeg et kjempelag med skum i bøtta og innså at lokket ikke lå skikkelig på. Jaja. Det er ihvertfall igang.
 
Denne er så liten at det nesten ikke telles, men jeg var nede i kjelleren for å gjøre alt klart for brygg nr to i det nye skapet, bitteren som mesker seg nå. Syns brunølet jeg satte igår brukte litt lang tid på å vise tegn til aktivitet. Gjærlåsen var helt flat. Så så jeg et kjempelag med skum i bøtta og innså at lokket ikke lå skikkelig på. Jaja. Det er ihvertfall igang.

Ja, fortsetter du på denne måten, tegner 2018 til å bli et skikkelig annum horribilis:p.
 
Ser nå at Wee Heavyen jeg brygget på lørdag har blowoff igjennom spunding valven og trykket hopper mellom 25 og 15 psi. Antagelig sikkert ikke så sunt for gjæren og bli stresset med slike opp og ned i trykk, får relasjoner til dykkesyke :rolleyes:.

Kjørte på med anslagsvis 18.5 liter med OG 1.110 og en kortsnuta spunding valve, så det var kanskje litt optimistisk, selv med noen dråper antifoam.

Så nå skal jeg kjøpe meg sånn mini cornelius fat og bruke som blowoff kar :eek:.
 
Ser nå at Wee Heavyen jeg brygget på lørdag har blowoff igjennom spunding valven og trykket hopper mellom 25 og 15 psi. Antagelig sikkert ikke så sunt for gjæren og bli stresset med slike opp og ned i trykk, får relasjoner til dykkesyke :rolleyes:.

Så nå skal jeg kjøpe meg sånn mini cornelius fat og bruke som blowoff kar :eek:.

Hva gjærer du i? Kjipt å få vørter i spundventilen, da må den vaskes.
 
Må bli fort ferdig, så da kjøres det med trykk hele veien og 24C. Skal drikkes om 10 dager :).
 
Må bli fort ferdig, så da kjøres det med trykk hele veien og 24C. Skal drikkes om 10 dager :).

Haha! Drøyt. Men spennende. Men pass på trykket så noe ikke tetter seg. Hadde en bock (tror jeg enda ikke har helt den ut), som døde pga for høyt trykk. Men da var trykket ut av en annen verden.
 
Jeg kobla på en picnic og tok ut en del øl og det virker og ha gitt seg nå, FGen var allerede på 1.044 :eek:, så håper jeg er in the clear... Antifoam pleier jo og gjøre at alt blir komplett flatt på overflaten for meg så jeg satsa på at dette var en solid plan, men man lærer så lenge man brygger.
 
Glemte å trekke ut speise til Hefe. IGJEN! for å unngå at dette går i fail-boksen så lager jeg en ny i morgen, og trekker ut 2x mengden speise som trengs. Forbanna glad jeg laget en dobbelt så stor starter som trengs. Har heldigvis en arbeidsgiver som bare sier "OK" når jeg sier at jeg blir hjemme en dag for å brygge øl.
 
Glemte å trekke ut speise til Hefe. IGJEN! for å unngå at dette går i fail-boksen så lager jeg en ny i morgen, og trekker ut 2x mengden speise som trengs. Forbanna glad jeg laget en dobbelt så stor starter som trengs. Har heldigvis en arbeidsgiver som bare sier "OK" når jeg sier at jeg blir hjemme en dag for å brygge øl.
Det blir dyrt øl, @Miguel.
 
Uansett hvis jeg hadde gått direkte på timer, så ville jeg tatt den lille smellen.Har ikke mulighet til å brygge så ofte lengre, og siden jeg klarer å klemme ut to kliss like vørtere etter hverandre så er det er det verdt å redde inn et helt øl. En hefe uten speise har jeg funnet ut er drain-worthy når man er halvveis ned i fatet, og første delen smaker ikke gå godt uansett. Ett av to øl jeg flasker, pr nå.
 
Uansett hvis jeg hadde gått direkte på timer, så ville jeg tatt den lille smellen.Har ikke mulighet til å brygge så ofte lengre, og siden jeg klarer å klemme ut to kliss like vørtere etter hverandre så er det er det verdt å redde inn et helt øl. En hefe uten speise har jeg funnet ut er drain-worthy når man er halvveis ned i fatet, og første delen smaker ikke gå godt uansett. Ett av to øl jeg flasker, pr nå.

Hvilke humler pleier du å bruke på disse? Har ikke laget hefe før, venter på at du skal forske deg frem til fasiten.
 
Tilbake
Topp