Ja dette har jeg forsøkt en 3 til 4 ganger. Det verste er jo at dette er den mest konsentrerte og beste vørteren som renner ut.Ferdig med mesk, og bedriver skylling. Overfører da fra meskekjele til kokekjele og fra HLT til meskekjele til riktig vannmengde er oppnådd. Innimellom underholder jeg snart 5 åringen. Satt flow og alt ser ut til å fungere fint, skyllingen går automatisk. Stikker en tur til guttungen, før jeg ca 10 min senere stikker hodet innom bryggerommet. Jadda.... skylling surrer og går. Problemet er at jeg ikke har lukket ventilen/kranen på kokekjelen, så når nivået har kommet til krana, har det fortsatt ut... X antall liter vørter på bryggebenken samt ned på gulvet. For en idiot jeg er...
Nå vet jeg heller ikke hvor mye vørter jeg skal ha til kok... grr, skyller til jeg ikke orker mer så koker jeg.
Jepp. Det er det. Og den klart mest seige og klissete å vaske opp ... grrr.Ja dette har jeg forsøkt en 3 til 4 ganger. Det verste er jo at dette er den mest konsentrerte og beste vørteren som renner ut.
Er bare å auseMesket inn 16kg malt og 45 liter vann, ser etterpå at falskbunn ligger på bryggebenken..!
Er bare å ause
For andre gang på rad: Brygget perfekt inntil risting av gjæringskaret. De to siste gangene har jeg begynt å holde en tommel med gummihansker på gummipakningen i gjæringslokket...Dere kan jo gjette hva som skjedde da? Plopp nedi og stor frykt for gummi-øl. Prøvde febrilsk å øse den lille saken opp fra bunnen (selvfølgelig sterilisert først), men ser jo ingenting, så det er ikke lett.
Tenkte å vente med å stikke om til stormgjæring har gitt seg, eller br jeg handle så snart som mulig for å unngå gummi-smak?
Kjære Finn. Har jeg ikke lært deg noen ting? I sånne tilfeller skal man alltid skylde på designavdelinga.Dette er vel knapt noen bryggetabbe, men såpass nær at den bør passere her:
Jeg gikk i surr og forveksla to øl. Resultat: Jeg klistra feil etiketter på det ene brygget før jeg skjønte hva jeg hadde gjort. Så 72 bjørnunger måtte bade i dag for å bli kvitt feilmerkinga.
Hvilke ettiketter bruker du, og hvilken app/ program, hva fester du ettiketter med ? Slummet melk?Dette er vel knapt noen bryggetabbe, men såpass nær at den bør passere her:
Jeg gikk i surr og forveksla to øl. Resultat: Jeg klistra feil etiketter på det ene brygget før jeg skjønte hva jeg hadde gjort. Så 72 bjørnunger måtte bade i dag for å bli kvitt feilmerkinga.
Hvilke ettiketter bruker du, og hvilken app/ program, hva fester du ettiketter med ? Slummet melk?
For andre gang på rad: Brygget perfekt inntil risting av gjæringskaret. De to siste gangene har jeg begynt å holde en tommel med gummihansker på gummipakningen i gjæringslokket...Dere kan jo gjette hva som skjedde da? Plopp nedi og stor frykt for gummi-øl. Prøvde febrilsk å øse den lille saken opp fra bunnen (selvfølgelig sterilisert først), men ser jo ingenting, så det er ikke lett.
Tenkte å vente med å stikke om til stormgjæring har gitt seg, eller br jeg handle så snart som mulig for å unngå gummi-smak?
skummet melk?????? nei vi brygger da ormdlig øl.. limer med kefir
Vet. Men det går veldig fort på slutten (når man finner ut at platen står på og slår den av)Til informasjon så tar det mye lengre tid, faktisk veldig mye lengre tid, å kjøle ned vørteren når man glemmer å skru av varmen [emoji51]