Bryggertabber

Hadde ikke nok korker til flasking av surøl, men tror det ordner seg. Hadde fem liter på denne her, en eiketerning, 30g maltodekstrin og 30g råsukker med litt ingefær (taiada, fra Brasil).
37df1195171234269eccf2a888f17bb1.jpg
 
Ferdig med mesk, og bedriver skylling. Overfører da fra meskekjele til kokekjele og fra HLT til meskekjele til riktig vannmengde er oppnådd. Innimellom underholder jeg snart 5 åringen. Satt flow og alt ser ut til å fungere fint, skyllingen går automatisk. Stikker en tur til guttungen, før jeg ca 10 min senere stikker hodet innom bryggerommet. Jadda.... skylling surrer og går. Problemet er at jeg ikke har lukket ventilen/kranen på kokekjelen, så når nivået har kommet til krana, har det fortsatt ut... X antall liter vørter på bryggebenken samt ned på gulvet. For en idiot jeg er...

Nå vet jeg heller ikke hvor mye vørter jeg skal ha til kok... grr, skyller til jeg ikke orker mer så koker jeg.
Ja dette har jeg forsøkt en 3 til 4 ganger. Det verste er jo at dette er den mest konsentrerte og beste vørteren som renner ut.
 
Ja dette har jeg forsøkt en 3 til 4 ganger. Det verste er jo at dette er den mest konsentrerte og beste vørteren som renner ut.
Jepp. Det er det. Og den klart mest seige og klissete å vaske opp ... grrr.
Ble så opptatt av vaskingen at jeg glemte å gi oksygen, nykokt bruse-stein og alskens. Nå ser jeg at det begynner å danne seg noe trykk i karet så da er gjæringen i gang. Hopper over hele oksygenet i dag.
 
For andre gang på rad: Brygget perfekt inntil risting av gjæringskaret. De to siste gangene har jeg begynt å holde en tommel med gummihansker på gummipakningen i gjæringslokket...Dere kan jo gjette hva som skjedde da? Plopp nedi og stor frykt for gummi-øl. Prøvde febrilsk å øse den lille saken opp fra bunnen (selvfølgelig sterilisert først), men ser jo ingenting, så det er ikke lett.

Tenkte å vente med å stikke om til stormgjæring har gitt seg, eller br jeg handle så snart som mulig for å unngå gummi-smak?
 
Du er nok ikke den første som gjør dette.
Den ene gangen jeg gjorde det fikk jeg ingen smak av å ha den i karet til ølet ble flasket.
Om det var gammel pakning (som blir lagret i sterkt såpevann) som berget fadesen vet jeg ikke.
 
For andre gang på rad: Brygget perfekt inntil risting av gjæringskaret. De to siste gangene har jeg begynt å holde en tommel med gummihansker på gummipakningen i gjæringslokket...Dere kan jo gjette hva som skjedde da? Plopp nedi og stor frykt for gummi-øl. Prøvde febrilsk å øse den lille saken opp fra bunnen (selvfølgelig sterilisert først), men ser jo ingenting, så det er ikke lett.

Tenkte å vente med å stikke om til stormgjæring har gitt seg, eller br jeg handle så snart som mulig for å unngå gummi-smak?

Jeg kan ikke tenke meg at den vil gi noen merkbar smak.
 
Dette er vel knapt noen bryggetabbe, men såpass nær at den bør passere her:

Jeg gikk i surr og forveksla to øl. Resultat: Jeg klistra feil etiketter på det ene brygget før jeg skjønte hva jeg hadde gjort. Så 72 bjørnunger måtte bade i dag for å bli kvitt feilmerkinga:confused:.
 
Dette er vel knapt noen bryggetabbe, men såpass nær at den bør passere her:

Jeg gikk i surr og forveksla to øl. Resultat: Jeg klistra feil etiketter på det ene brygget før jeg skjønte hva jeg hadde gjort. Så 72 bjørnunger måtte bade i dag for å bli kvitt feilmerkinga:confused:.
Kjære Finn. Har jeg ikke lært deg noen ting? I sånne tilfeller skal man alltid skylde på designavdelinga. :D
 
Dette er vel knapt noen bryggetabbe, men såpass nær at den bør passere her:

Jeg gikk i surr og forveksla to øl. Resultat: Jeg klistra feil etiketter på det ene brygget før jeg skjønte hva jeg hadde gjort. Så 72 bjørnunger måtte bade i dag for å bli kvitt feilmerkinga:confused:.
Hvilke ettiketter bruker du, og hvilken app/ program, hva fester du ettiketter med ? Slummet melk?
 
Hvilke ettiketter bruker du, og hvilken app/ program, hva fester du ettiketter med ? Slummet melk?

Jeg lager dem med tabellfunksjonen i Open Office, og legger dem inn i et to-spaltet dokument, slik at jeg får 6 stykker på en side. Har en enkel papirkutter som jeg skjærer opp arket med. Så fester jeg dem med skummet melk. Begynner å bli ganske god til det:).

Og så får jeg gjerne hjelp av LIML:).
 
For andre gang på rad: Brygget perfekt inntil risting av gjæringskaret. De to siste gangene har jeg begynt å holde en tommel med gummihansker på gummipakningen i gjæringslokket...Dere kan jo gjette hva som skjedde da? Plopp nedi og stor frykt for gummi-øl. Prøvde febrilsk å øse den lille saken opp fra bunnen (selvfølgelig sterilisert først), men ser jo ingenting, så det er ikke lett.

Tenkte å vente med å stikke om til stormgjæring har gitt seg, eller br jeg handle så snart som mulig for å unngå gummi-smak?

Hehe. Med Starsan involvert blir de gummirakkerne sleipe og smetter fort ned gjennom hullet. Skjedd på to suksessive brygg hos meg nå. Siden de har vært godt Starsanifisert, har jeg bare latt de være og satt på en reserve.
Jeg tørrhumler gjennom hullet i lokket (litt mindre luft inn, tror jeg), og da tar jeg bort gummipakningen. Nå har jeg lært meg å ikke bruke hanske i den operasjonen, hansken blir også skikkelig sleip.

Takk for handelen i går. :)
Jeg seilte avgårde med bilen i en bakke med klink is. Fikk hjelp av lokale folk til å strø slik at jeg kom meg inn på farbar vei.
Vet ikke om uhellet kan gå inn under bryggertabber selv om jeg var ute for å kjøpe ølsett... ;-)
 
Nå hadde det seg sånn, det er aldri en god start, att en kammerat som er glad i øl og som brygger litt hos meg skulle lage seg en Bruloshopher golden ale i dag... Jeg var på brygging og bestlte denne sammen med 30 kg spesialmalt av ulik art. spesial malten skulle ikke kvernes, men det skulle golden ale settet... var nok ikke klar nok når jeg bestilte, så ja alt var ukverna. sjekka jo ingenting, var på min første claustaler weise... gikk i gryta og fikk snaue 10 min med mesk før jeg i det heletatt oppdaga fadesen... fikk det ut av bryggeren og i hu og hast fikk dundra det gjenom Mølla.. Meska en time. pbg 1.025. gav opp, og hei vil du gå til brygging for å få nytt sett. Makalaus kundeservice, han tok på seg all skyld (tror jeg var litt skyld i det og, kan ikke banne på jeg spesifiserte at det settet skulle kvernes) Fikk nytt sett og hjem igjen og starte på nytt. I mellom tiden hadde jeg kokt lett ølet med en kilo spraymalt og fikk små fine 1.036 i og. Katastrofe ble til ca 30liter starter. Aldri så godt att det ikke er galt for noe.
Må hive seg rundt og fikse litt på hælen, ellers står du der med skjegget fult av postkasser
 
Tilbake
Topp