Bryggertabber

Hvilke humler pleier du å bruke på disse? Har ikke laget hefe før, venter på at du skal forske deg frem til fasiten.

Hehe! Good call. Men jeg har egentlig driti ganske langt i humler på disse. Tettnanger eller Hallertauer. Det har sikkert noe å si,til syvende og sist, men jeg legger de bare til for bitterhet. Føler det er så vilt mye annet å legge fokuset i enn humla pr nå. Jeg tror tidspunktet har mer å si enn fra hvilken region, men har ikke i det hele tatt vært i nærheten av å forske på tidspunkt i en hefe.
 
Detta var dagen. Da kok var over og vi skulle kople på kjølinga, da kom der inget vann. Noen som har tro på å la det kjøle seg ned av seg selv for så å tilsette gjær i morgen? Det blir isåfall skikkelig India Fail Ale.
 
Detta var dagen. Da kok var over og vi skulle kople på kjølinga, da kom der inget vann. Noen som har tro på å la det kjøle seg ned av seg selv for så å tilsette gjær i morgen? Det blir isåfall skikkelig India Fail Ale.
Sett det ut, så bør det vel bli kaldt på akseptabel tid? Kanskje ikke helt ideelt, men det vil vel helst gå bra.
 
Etter å ha stått på røreren i 18 timer skrudde jeg av, planen var at den skulle få stå til i kveld før den går i kjøleskapet. Gikk inn for å titte på den og ser at det bruser lett... ok, kullsyre vil jeg ikke ha i starteren så jeg skrudden den på igjen. Var som å slippe en mentos i pepsi... er det vanlig med kullsyre i starter??? Har ikke hatt det før o_O
 

Vedlegg

  • 20180209_183723.jpg
    20180209_183723.jpg
    70,7 KB · Sett: 65
Sist redigert:
Om du ikke får kulsyre i starteren så gjærer det ikke... men det varierer fra noe du knapt kan se til noe som er på vei ut døra
 
Etter å ha stått på røreren i 18 timer skrudde jeg av, planen var at den skulle få stå til i kveld før den går i kjøleskapet. Gikk inn for å titte på den og ser at det bruser lett... ok, kullsyre vil jeg ikke ha i starteren så jeg skrudden den på igjen. Var som å slippe en mentos i pepsi... er det vanlig med kullsyre i starter??? Har ikke hatt det før o_O

Hvor gammel var gjæren? Litt eldre gjær trenger lengre tid til å gjøre jobben sin.
 
men la den stå uten rører i 8-12 timer, så i kjøleskap... eller om den ikke er for stor, plump hele greia i ølet, (så lenge den er under 10% av batchen er det innafor i følge de som kan det
 
Gi starteren tid så forsvinner boblene.
Hvis du starter røreren igjen før co2 er ute, kan det være lurt å sitte vakt så det ikke skummer over.
 
Gi starteren tid så forsvinner boblene.
Hvis du starter røreren igjen før co2 er ute, kan det være lurt å sitte vakt så det ikke skummer over.
Really? Det har jeg jo akkurat lært :D har folien vært pakket for tett? Er det vanligere i større startere 3 vs 1.5 liter? Ser at gjæra jeg kjøpte var 5 mnd gammel
 
Tilbake
Topp