Finn Berger
Moderator
Da ble det test-Batch #2 idag. En smash som skulle havnet på 1.065, men havnet på 1.050.. jeg testet det å ikke røre under mesking, så jeg mistenker at det var grunnen. Så heretter blir det røring.
en annen ting var at jeg fikk på ny trøbbel med den ene SSR´n.(samme som jeg byttet etter forrige testbatch) Så jeg mistenker nå en koblingsfeil, siden jeg ikke helt ser at to ssr`r har samme feil..
Merker at jeg også må øke kokevolumet for å nok vørter i gjæringskaret. Jeg taper nesten så mye som 4-5liter i deadspace i kokekjelen og motstrømskjøler
4-5 liter er det jeg sitter igjen med, også, når jeg stenger krana i det det begynner å komme uklar vørter. (Bruker dyppkjøler, og lar vørteren stå tre kvarter etter nedkjøling for at avfallet skal få bunnfelt seg.) Men avfallet kan brukes: Tapp det over i en egnet beholder og la det stå til dagen etter. Så kan du dekantere et par liter fin startervørter. (Men tenk på hvor god utgjæring den vil gi når du skal beregne størrelsen på starteren. Den aller mest dekstrinøse vørteren egner seg kanskje ikke så veldig godt.)
Det var et ganske dramatisk avvik fra forvententet OG. Jeg ville nok ikke latt vørteren stå helt i ro fra start til tapping, nei. Jeg rører noen ganger underveis i meskeprosessen, men den står lange perioder i ro, også, og jeg får god effektivitet. Jeg vil tro at mesketjukkelsen er ganske viktig her.