1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bryggertabber

En tråd i 'Brygging' startet av joques, 15 Des 2007.

1. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du kan vel ta av frå gjæringskaret og hive i frysen? Eller er det kanskje litt uheldig siden det er oksygenert?

2. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg foretrekker speisen uten gjær. Mulig jeg er litt rar sånn, men vil ikke at gjæren begynner å spise før den skal.

3. UltimoHombre

UltimoHombre
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg lurer på noe. Er det noen som noengang har hatt en bryggedag uten å gjøre en eneste tabbe? Jeg tror nesten aldri jeg har hatt det.

Justerte nettopp meskevannet med bakepulver i stedet for natron...

Mc., Forvirret, RealGone og 4 andre liker dette.
  4. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Prøv sjekklister. Og ikke drikk mens du brygger. ;)

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Faktisk de fleste. Tabbene er sjeldne - men de gjør vondt;).

UltimoHombre liker dette.
  6. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kanskje den hever istede for å gjære?

(Ja ja, eg vet det er det samme, men prøv å le. En slags Chandler Bing vits;))

UltimoHombre liker dette.
  7. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Humleposer sprakk i dag. Note to self: større poser ved 50g humle......o_O

Finn Berger og Sarge liker dette.
  8. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Mye større poser ville jeg si;).

Jeg har prøvd poser en gang, og om posen ikke sprakk, så var den ganske stappa når humla hadde svellet. Og jeg fikk veldig lite utbytte av den humla.

YngveKL liker dette.
  9. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, ble en impulsbygging i går... Hadde ett ferdig sett Amber Christmas som hadde ligget i 6 mnd jeg hadde glemt jeg hadde. Fikk i hvertfall testet at det gikk greit å ha et ferdig kvernet sett liggende så lenge. Ihht oppskriften skulle OG bli mellom 60 og 65, jeg fikk 61. Husket at jeg hadde opplevd humleposesprekk tidligere, men hadde ingen større igjen. Knøyt helt ute i begge ender, men det hjalp jo ikke.... :(

10. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er vel flere aspekt rundt oppbevaring av ferdig kvernet malt enn meskeeffektivitet som kan være problematisk.
    Smak er det første som faller meg inn.

YngveKL liker dette.
  11. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja det får tiden vise. Vært oppbevart i en sånn "SmartStore" plastboks med lokk hele tiden. :)

#3911 YngveKL, 29 Apr 2019
    Sist redigert: 29 Apr 2019
  12. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva kan skje om flaskene er fylt for mye ved tapping? Spør for en.. venn

Finn Berger og Janea liker dette.
  13. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Littegrann minder sjans for oksidering.
    Så det kommer til å gå helt bra, kanskje bedre.
    Så vennen din trenger ikke å bekymre seg så mye.

14. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Om noen skal borre hull og montere tappekran på gjæringskar, og det medfølger kun 1 pakning, så sett for all del denne på utsiden :D Bestilte fra Brewshop for begge gjæringskar, og monterte selvfølgelig (uten å bruke en hjernecelle) pakningen på innsiden. Lagde en batch med 23l cider, og det begynte å lekke. Full panikk med å borre hull og montere på kar nummer 2 (på utsiden), samt vaske og desinfisere. Samboeren trodde jeg hadde fått ku-galskap.

Finn Berger og erikraude liker dette.
  15. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg fyller alltid mine nesten helt opp. Lar det være igjen en centimeter eller to. Teorien (min egen hjemmesnekrede sådanne, ikke forskningsbasert:confused:) er at den lufta som ikke er der, ikke kan bidra til oksidering av ølet.

Jeg vil tro at det er viktigere å være så forsiktig som mulig for å unngå plasking og store bevegelser i ølet under tappingen. Men alle monner drar - håper jeg. Og jeg mener - uten å ha testet det - at det faktisk har hjulpet.

16. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Endel ble nesten helt til topps, og en del andre etter oppskrift - 5 cm fra topp. Stått en uke på flasker nå, i 18-19 gr.

17. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har hatt noen flasker som ble helt full, da jeg tilsetter sukkerlake etter å ha fylt de med øl.
    Kan ikke si at jeg har merket noe galt med de.

Finn Berger liker dette.
  18. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg bruker tappestav, slik jeg tror de fleste gjør. Fyller til topp når den er i flasken, men det blir jo et volum på toppen når staven trekkes ut av flasken. Hvordan fyller du de siste centimeterne til ønsket høyde?

Jeg har aldri bekymret meg nevneverdig for fyllningsgrad noen cm under toppen, både fordi jeg tenker at naturlig karbonering "spiser" litt oksygen, samt at jeg ikke ser noe systematisk problem med dette på mine øl.

19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Har hatt noen tusen helt fulle, og noen av dem var ganske jævelige:p.

Mc. liker dette.
  20. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Setter flaska på skrå, og trykker tappestaven inn i den skrånende halsen (på innsiden;)).

Del denne siden