Skjønner. Risikerer du ikke å knekke den lille pinnen om du belaster den skjevt?Setter flaska på skrå, og trykker tappestaven inn i den skrånende halsen (på innsiden).
Skjønner. Risikerer du ikke å knekke den lille pinnen om du belaster den skjevt?Setter flaska på skrå, og trykker tappestaven inn i den skrånende halsen (på innsiden).
Skjønner. Risikerer du ikke å knekke den lille pinnen om du belaster den skjevt?
Argh! Så fornøyd med at bryggedagen hadde gått knallbra... og så leser jeg på oppskriften når jeg skal notere OG og oppdager at jeg har glemt å ta av speise.
Da blir det sukkerkarbonering for første gang på over et år. Heldigvis er dette et gressklipperkonsumsommerøl, så det glir nok ned til grillmat og taco uansett.
Da hadde jeg min første bryggedag i det nye bryggeriet i helgen og her gikk det fra tipp topp tommel opp, til FML...
ting gikk som smurt helt fram til kok. Da fant den ene nymonterte SSR'n ut at han ikke ville leke mer og ga kun 0-100 volt. Dette resulterte i at det tok 4 timer med testing og feiling før jeg fikk byttet over koblingene og brukt den andre SSR'n som ga kok.
når dette var i boks så skulle jeg sirkulere vørteren via motstrømskjøleren for desinfisering. Med nye slanger tenkte jeg at dette skulle gå fint, men der tok jeg feil. Slangene smatt av koblingene siden jeg ikke hadde montert på slangeklemmer. så da var plutselig 4-5 liter med vørter på gulvet. knota VELDIG før jeg fikk stengt ventiler og slått av pumpa.
Jeg starter med å fylle HLT kl 08 og avsluttet dagen sånn ca 20.. og tok rengjøring av kokekjelen dagen etter.
Må se hva jeg kan gjøre for å minimere søl ved vann/ vørter ved slangebytte for dette ga veldig mye søl på gulvet. Mulig inn med noen 3-veis ventiler.
Det positive?
Jeg har aldri fått så klar vørter da jeg kun brukte BB60'n.
Jeg er overbevist at når jeg blir vant med HERMS-systemet så vil rengjøringen ta mindre tid. (slipper fastbrent vørter)
Man trenger egentlig ikke kran, gitt at man klarer å løfte og helle fra gryta med vørter. Hilsen ex-BIAB small batch brygger som satt lenge på "blir det for avansert med bryggemaskin"-gjerdet før det ble investert i bryggemaskin som heller ikke har kran.Kan fort bli avansert ja. egentlig trenger man jo bare en varmekilde, ei gryte med kran og lokk, noe å røre med, og noe å tappe til for å lage godt øl.
Spørs hvor stor gryta er detMan trenger egentlig ikke kran, gitt at man klarer å løfte og helle fra gryta med vørter. Hilsen ex-BIAB small batch brygger som satt lenge på "blir det for avansert med bryggemaskin"-gjerdet før det ble investert i bryggemaskin som heller ikke har kran.
Så veldig avansert er det nok ikke. kun PID styring av kjelene for å få bedre temperaturkontroll på væsken.Kan fort bli avansert ja. egentlig trenger man jo bare en varmekilde, ei gryte med kran og lokk, noe å røre med, og noe å tappe til for å lage godt øl.
Kan gryta bli for stor?Spørs hvor stor gryta er det
Hvis man skal helle fra den jaKan gryta bli for stor?
Ja, var mest en spøk fra min side. Men varm vørter er ikke til å spøke med!Så veldig avansert er det nok ikke. kun PID styring av kjelene for å få bedre temperaturkontroll på væsken.
nei det er sikkert. Har erfart det flere ganger, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke monterte slangeklemmer først som sist.Hvis man skal helle fra den ja
Ja, var mest en spøk fra min side. Men varm vørter er ikke til å spøke med!
Hvis man skal helle fra den ja
Ja, var mest en spøk fra min side. Men varm vørter er ikke til å spøke med!
Been there, done that. Men fikk meg etterhvert 20l vannkoker.Før når jeg bare hadde BB30'en så varmet jeg opp skyllevann på kjøkkenet, bærte over 3 dørstokker, en isete entrè, og inn i garasjen hvor jeg hadde bryggemaskinen. Måtte ha to turer. At det gikk bra...
Nei, nei, nei....... Dette her går jo aldeles ikke an!Verdens minste bryggertabbe:
Skal flaske i morgen, og har glemt å sjekke korkbeholdningen av gullfargede korker. Det kan hende jeg må bruke korker med ulik farge innad i samme batch.
Verdens minste bryggertabbe:
Skal flaske i morgen, og har glemt å sjekke korkbeholdningen av gullfargede korker. Det kan hende jeg må bruke korker med ulik farge innad i samme batch.
Her finnes det bare en løsning. Kjøp gullfolie og varmepistol. Korkfarge tuller man ikke med.Verdens minste bryggertabbe:
Paintmarker EDDING 751M gull | Tusj- og merkepenner | Kontorrekvisita | Kontor og papir | Ark | ARK.NO, nettbokhandelVerdens minste bryggertabbe:
Da hadde jeg min første bryggedag i det nye bryggeriet i helgen og her gikk det fra tipp topp tommel opp, til FML...
ting gikk som smurt helt fram til kok. Da fant den ene nymonterte SSR'n ut at han ikke ville leke mer og ga kun 0-100 volt. Dette resulterte i at det tok 4 timer med testing og feiling før jeg fikk byttet over koblingene og brukt den andre SSR'n som ga kok.
når dette var i boks så skulle jeg sirkulere vørteren via motstrømskjøleren for desinfisering. Med nye slanger tenkte jeg at dette skulle gå fint, men der tok jeg feil. Slangene smatt av koblingene siden jeg ikke hadde montert på slangeklemmer. så da var plutselig 4-5 liter med vørter på gulvet. knota VELDIG før jeg fikk stengt ventiler og slått av pumpa.
Jeg starter med å fylle HLT kl 08 og avsluttet dagen sånn ca 20.. og tok rengjøring av kokekjelen dagen etter.
Må se hva jeg kan gjøre for å minimere søl ved vann/ vørter ved slangebytte for dette ga veldig mye søl på gulvet. Mulig inn med noen 3-veis ventiler.
Det positive?
Jeg har aldri fått så klar vørter da jeg kun brukte BB60'n.
Jeg er overbevist at når jeg blir vant med HERMS-systemet så vil rengjøringen ta mindre tid. (slipper fastbrent vørter)