1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bryggertabber

En tråd i 'Brygging' startet av joques, 15 Des 2007.

1. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det blir helt sikkert øl av det. Og kanskje blir det i tillegg godt øl.
    Har gjort noe lignende med en pils. Brukte Saaz humle og vips så ble det tjekkisk pils.

ullrotta, Sarge og Jo-Helge liker dette.
  2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Spørs vel en del på når i meskingen du gikk fra/du glemte å skru av plata, og hva ramp-tiden på systemet ditt er, og hva start-temperatur var. Oh the variables.

3. SnorreSC

SnorreSC
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Endte med å helle det ut.

Det var oppramping fra mesk til utmesk. Så hadde nok gått greit. Hadde mesket en time allerede. Bruker vanligvis 15 min opp til 75C.

Sent from my iPhone using Tapatalk

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da er det jo ikke noe stress i det hele tatt. Du nådde bare koketemperatur raskere, effektiv rakker du.

5. SnorreSC

SnorreSC
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Altså ingen fare for å dra ut taniner fra nesten kokte korn?

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ah, den tenkte jeg ikke på. Mulig, pH har jo også noe å si. Men tanniner smaker man fort. Ta en for research!

Men vil ikke tro det, siden SG fortsatt er såpass høy.

Furu og Jo-Helge liker dette.
  7. Furu

Furu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjørte maltmølla feil vei. Prøvde minst tre ganger med justering, men det kom så og så bare hele korn uansett hva jeg gjorde. Sønnen min på to var hjelpemann, han ble nok ikke imponert....

Aruzaa, Ekornskurken, Skjelstad og 2 andre liker dette.
  8. Aruzaa

Aruzaa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

I løpet av mine fire første brygg har jeg klart følgende (heldigvis ikke alle på samme brygg):
    • Starte kjøling med stor lekkasje på kjølespiralinntaket. Hadde hageslange med slangeklemmer på. Virker som om ølet klarte seg fint likevel. Gikk over til klemringskoblinger etter dette...
    • Tette bazooka-filteret umiddelbart ved tappestart til gjæringskar. Trolig pga. mye bunnfall. Ble en akutt hurtigdesinfisering av høyre arm for å rense den slik at jeg fikk tappet.
    • Få StarSan i øyet under nevnte hurtigdesinfisering
    • Knekke hydrometer under desinfisering. OG er helt ukjent. Blir et spennende øl.
    • Trykke så hardt på gjærlåspakningen under risting at den klemte seg gjennom lokket. Lot den ligge sammen med vørteren til gjæring og satte på ny pakning... Skjærgårdspils med hint av gummi :(
    • Få glovarmt vann sprutet på meg da jeg satte kjølespiral (som visstnok hadde kaldt vann inni) nedi kokende vørter, uten tilkoblet ut-slange
    Og ikke kan jeg skylde på senilitet heller, har ikke bikket 30 enda :( Kan vel bare gå oppover dette, har heldigvis en kone som oppmuntrer til (og er aktivt med på) bryggingen! :)

ullrotta, YngveKL, Janea og 7 andre liker dette.
  9. Jo

Jo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Slapp av, det går ikke over

Forrige brygg røk pakkevekten. Termometeret bestemte seg for at 99 grader er den beste temperaturen, helt uavhengig av den virkelige verdenen. Speidelen laget fontene ut over kjøkkengulvet, og jeg bommet med 0.008 på OG.

Mye morro med denne hobbyen, gitt!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

YngveKL, Finn Berger, erikraude og 2 andre liker dette.
  10. ØyvindO

ØyvindO
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Siste punkt er nærmest obligatorisk. :)

YngveKL og Finn Berger liker dette.
  11. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Forsiktig med hvor du legger slangeenden hvor vannet kommer ut. Eg hadde den i vasken (med noe tungt over for å holde den på plass), slangen lå inntil enden av vasken.
    Skrudde på vannet på fullt og fikk (kok)varmt vann i rekyl som traff meg. Heldigvis ikkje så mye, men det traff i ansiktet, og eg fikk en stripe med 1-2 grads forbrenning fra overlippa og ned til halsen. Gikk heldigvis bra, men ta forhåndsregler, det kunne blitt verre.
    Start opp det kalde vannet rolig og øk litt etter litt hvis du ikkje har "sikkersone" for hvor vannet kommer ut.

12. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette kan vel skje de fleste, en gang. Så har man lært at man testkjører nytt utstyr før man bruker det i en batch med øl.

Kjøp to stk, så kommer du aldri til å ødelegge noen av de. :p Men for å være seriøs så er jo dette også en ting man ofte må erfare før man skjønner at dette er et instrument som må behandles skånsomt, og at man ikke må ha det travelt når man bruker det. Da mister mann det bare i gulvet eller lignende.

Jeg setter ikke på pakningen før jeg er ferdig med risting.

Dette er en av de tingene som kan være ordentlig farlig. Og som er grunnen til at profesjonelle bryggerier har krav om HMS rutiner og sjekklister, og opplæring i disse.
    På denne sjekklisten din ville det da stått at retur-slangen må monteres og dobbeltsjekkes før man sette kjøleren ned i den varme vørteren.

Alt dette er ting som man lærer underveis, heldigvis som oftest uten de store personskadene.
    Mye av det tror jeg man ofte må oppleve selv før man blir bevisst på dette. Dessverre.

Men, det blir bedre!
    Læring, erfaring og kunnskapsdeling gjør at man blir flinkere og flinkere hele tiden.

YngveKL, Aruzaa og Finn Berger liker dette.
  13. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har mitt hengende på veggen. Tar det alltid rett ut av stativet etter at jeg har gjort klar prøven, og setter det alltid rett tilbake etter at jeg har lest av resultatet. Veldig enkelt - og antakelig idiotsikkert, siden jeg har hatt det samme hydrometeret gjennom mer enn 200 brygg nå:).

Ganske dekorativt også, vil jeg si. En pryd for ethvert hjem, som det sto i reklamen i gamle dager.

hydrometer.jpg

ullrotta, YngveKL, Helbra og 5 andre liker dette.
  14. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den hadde jeg lett knekt tvert av når jeg skulle ta den ut på slutten av en bryggedag med for mye kaffe og lite mat innabords. :D

15. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg er veldig klar over den muligheten - og har altså greidd å ikke benytte meg av den:cool:.

erikraude liker dette.
  16. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her er du helt sikkert ikke alene. Kjenner meg igjen i deler av beskrivelsen.

17. rsomby

rsomby
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Savner mer bilder i denne tråden :)

LarsUlv og Jo-Helge liker dette.
  18. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bildet er jo et generelt problem på forumet. Jeg kan ikke laste opp bilder fra telefonen min i hvertfall, så da blir det vanskelig da..

Jørgen O liker dette.
  19. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kvifor ikkje ?

20. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Telefonen min er for høyoppløselig eller har et «feil» format i størrelse for forumet. Jeg får feilmelding...
    Så da må jeg enten trikse og mikse med bildet, eller benytte tapatalk, noe jeg ikke liker. Vi mistet funksjonaliteten vi hadde ved en eller annen oppdatering av forumet, for det fungerte utmerket tidligere..

Jørgen O liker dette.

Del denne siden