Tabbe? Tja, ihvertfall en tilsynelatende god ide som viste seg å være mindre god, eller i beste fall, lite gjennomtenkt.
Hadde før dagens brygging gått med tanker om å bruke et humlefilter på stikk motsatt måte av slik det er tiltenkt. Heiv humla rett i kjelen, for så å overføre vha hevert som sto på innsiden av nevnte filter. Kjempeidé tenkte jeg, men nei. Filteret fungerte som bare pokker, for bra rett å slett. Nivået på utsiden holdt ikke tritt med nivået på innsiden, og etter ca 10 liter var det «tomt»
Heverten sugde luft og panikken brer seg sakte gjennom kroppen. Hvordan løser vi dette?
Som det geniet jeg er, ble svaret på dette spørsmålet, vi flytter filteret til gjæringskaret og filtrerer på den siden. Resultatet ble, hold dere fast, Akkurat det samme. Tett filter, og trub å humlesaus velter over filteret og ned i gjæringskaret.
Løsningen ble å bruke enden på hevertslangen som en rørepinne for å prøve å holde litt flyt gjennom filteret før jeg til slutt innså resterende liter som tapt. Fikk det over på plastflasker. Forhåpentligvis vil noe av dette kunne brukes til karbonering.
Ble mye unødvendig knoting, håper bare at jeg går klar av infeksjon.
Neste gang skal jeg bruke filteret slik det er ment å brukes.
Gjorde du whirlpool?