Mesk litt lenger enn vanlig, og kjør på. FG blir vel en 4-5 poeng høyere.€%÷^#=/:$= Glemte strømbryteren på under mesking. Mesket på 70grader. Jaja, en fail ale
€%÷^#=/:$= Glemte strømbryteren på under mesking. Mesket på 70grader. Jaja, en fail ale
Gjorde akkurat det. 90 mot 60min normalt. Får vel noe dårligere utgjæring. Det er bare så inni h.... te irriterendeMesk litt lenger enn vanlig, og kjør på. FG blir vel en 4-5 poeng høyere.
Målte desverre temp i mesken til 70. I morgen er en ny og bedre dag. Kølsch og Saison på programmet. Vi offrer til alle hedenske guder i kveld slik at alt går bra.Ja, og selv om kjelen står på 70, er det ikke 70 i mesken. Det tar lang tid før hele mesken er varmet opp til det uten sirkulasjon. Hvis 70 var temperaturen for innmesk var det vel 64-65 da i mesken. Så varmes den gradvis opp. Ikke sikkert at det har noe å bety i det hele tatt faktisk.
Føler du tar en for laget. Et virkelig nyttig eksperiment.Dagens tabbe er av de pinlige. Skulle tappe opp en NEIPA, men tappet i stedet opp en Vestkyst som var langt fra ferdig. Oppdaget det etter at jeg hadde overført til tappekar, men heldigvis før jeg hadde fått tilsatt karboneringsvørteren. Så jeg tappet bare ølet tlbake i gjæringskaret.
Vestkysten hadde senket farten i gjærlåsen kraftig sjøl om den bare var nede på 1.038 (fra 1.066). Nå ser den ut til å ha tatt seg opp igjen. Jeg er rimelig spent på hvordan dette har gått. Kanskje var en dose oksygen akkurat hva den trengte?
Om noen lurer på hvordan det var mulig å gjøre dette, så er forklaringen at det gikk litt fort i svingene i dag - og at NEIPA'en, som sto ved siden av, fremdeles hadde litt plopping i gjærlåsen - mens Vestkysten altså hadde litt lite.
Gjorde det samme med to hefe'r for to år siden eller noe. Tok den som var på høyden av svovelproduskjon, i steden for den som var ferdig. (da fatet jeg de) I to dager tror jeg at jeg var det mest kompakte gasskraftverket verden noensinne har sett.. Dama dro hjem (før vi bodde sammen) fordi jeg feis helt sykt mye.Dagens tabbe er av de pinlige. Skulle tappe opp en NEIPA, men tappet i stedet opp en Vestkyst som var langt fra ferdig. Oppdaget det etter at jeg hadde overført til tappekar, men heldigvis før jeg hadde fått tilsatt karboneringsvørteren. Så jeg tappet bare ølet tlbake i gjæringskaret.
Vestkysten hadde senket farten i gjærlåsen kraftig sjøl om den bare var nede på 1.038 (fra 1.066). Nå ser den ut til å ha tatt seg opp igjen. Jeg er rimelig spent på hvordan dette har gått. Kanskje var en dose oksygen akkurat hva den trengte?
Om noen lurer på hvordan det var mulig å gjøre dette, så er forklaringen at det gikk litt fort i svingene i dag - og at NEIPA'en, som sto ved siden av, fremdeles hadde litt plopping i gjærlåsen - mens Vestkysten altså hadde litt lite.
Føler du tar en for laget. Et virkelig nyttig eksperiment.
Hmmm...er det på grunn av at de lekker? De jeg har virker som om de er tette.Plopping? Vi med Youngs-bøtter fra BryggSelv har ikke slikt.
Lekker vel langs lokket, ja.Hmmm...er det på grunn av at de lekker? De jeg har virker som om de er tette.
Jepp. Men det er jo så populært å gjære i åpne kar, så litt lekkasje langs lokket er vel bare et slags kompromiss.Den festekanten på de bøttene er ganske tynn, så noen runder med av og på med lokket på de så er de like tette i kanten som en sil.
@Bård Fosse Hvilken bryggemaskin har du skaffet deg?
Siterer meg selv, men hvis noen er interesserte så ble var alle disse tabbene fra samme brygg, og det ble et meget godt øl Tsjekkisk Pilsner med cirka. 4.8-5.5% ABV (grunnet ukjent OG).
- Tette bazooka-filteret umiddelbart ved tappestart til gjæringskar. Trolig pga. mye bunnfall. Ble en akutt hurtigdesinfisering av høyre arm for å rense den slik at jeg fikk tappet.
- Få StarSan i øyet under nevnte hurtigdesinfisering
- Knekke hydrometer under desinfisering. OG er helt ukjent. Blir et spennende øl.