Bryggertabber

Argh! Så fornøyd med at bryggedagen hadde gått knallbra... og så leser jeg på oppskriften når jeg skal notere OG og oppdager at jeg har glemt å ta av speise.

Da blir det sukkerkarbonering for første gang på over et år. :p Heldigvis er dette et gressklipperkonsumsommerøl, så det glir nok ned til grillmat og taco uansett.;)

Not to worry. Jeg tviler sterkt på at det er noen merkbar forskjell:).
 
Da hadde jeg min første bryggedag i det nye bryggeriet i helgen og her gikk det fra tipp topp tommel opp, til FML...
ting gikk som smurt helt fram til kok. Da fant den ene nymonterte SSR'n ut at han ikke ville leke mer og ga kun 0-100 volt. Dette resulterte i at det tok 4 timer med testing og feiling før jeg fikk byttet over koblingene og brukt den andre SSR'n som ga kok.
når dette var i boks så skulle jeg sirkulere vørteren via motstrømskjøleren for desinfisering. Med nye slanger tenkte jeg at dette skulle gå fint, men der tok jeg feil. Slangene smatt av koblingene siden jeg ikke hadde montert på slangeklemmer. så da var plutselig 4-5 liter med vørter på gulvet. knota VELDIG før jeg fikk stengt ventiler og slått av pumpa.
Jeg starter med å fylle HLT kl 08 og avsluttet dagen sånn ca 20.. og tok rengjøring av kokekjelen dagen etter.
Må se hva jeg kan gjøre for å minimere søl ved vann/ vørter ved slangebytte for dette ga veldig mye søl på gulvet. Mulig inn med noen 3-veis ventiler.
Det positive?
Jeg har aldri fått så klar vørter da jeg kun brukte BB60'n.
Jeg er overbevist at når jeg blir vant med HERMS-systemet så vil rengjøringen ta mindre tid. (slipper fastbrent vørter)
 
Da hadde jeg min første bryggedag i det nye bryggeriet i helgen og her gikk det fra tipp topp tommel opp, til FML...
ting gikk som smurt helt fram til kok. Da fant den ene nymonterte SSR'n ut at han ikke ville leke mer og ga kun 0-100 volt. Dette resulterte i at det tok 4 timer med testing og feiling før jeg fikk byttet over koblingene og brukt den andre SSR'n som ga kok.
når dette var i boks så skulle jeg sirkulere vørteren via motstrømskjøleren for desinfisering. Med nye slanger tenkte jeg at dette skulle gå fint, men der tok jeg feil. Slangene smatt av koblingene siden jeg ikke hadde montert på slangeklemmer. så da var plutselig 4-5 liter med vørter på gulvet. knota VELDIG før jeg fikk stengt ventiler og slått av pumpa.
Jeg starter med å fylle HLT kl 08 og avsluttet dagen sånn ca 20.. og tok rengjøring av kokekjelen dagen etter.
Må se hva jeg kan gjøre for å minimere søl ved vann/ vørter ved slangebytte for dette ga veldig mye søl på gulvet. Mulig inn med noen 3-veis ventiler.
Det positive?
Jeg har aldri fått så klar vørter da jeg kun brukte BB60'n.
Jeg er overbevist at når jeg blir vant med HERMS-systemet så vil rengjøringen ta mindre tid. (slipper fastbrent vørter)

KISS;)
 
Kan fort bli avansert ja. egentlig trenger man jo bare en varmekilde, ei gryte med kran og lokk, noe å røre med, og noe å tappe til for å lage godt øl.
 
Kan fort bli avansert ja. egentlig trenger man jo bare en varmekilde, ei gryte med kran og lokk, noe å røre med, og noe å tappe til for å lage godt øl.
Man trenger egentlig ikke kran, gitt at man klarer å løfte og helle fra gryta med vørter. ;) Hilsen ex-BIAB small batch brygger som satt lenge på "blir det for avansert med bryggemaskin"-gjerdet før det ble investert i bryggemaskin som heller ikke har kran.
 
Man trenger egentlig ikke kran, gitt at man klarer å løfte og helle fra gryta med vørter. ;) Hilsen ex-BIAB small batch brygger som satt lenge på "blir det for avansert med bryggemaskin"-gjerdet før det ble investert i bryggemaskin som heller ikke har kran.
Spørs hvor stor gryta er det ;)
 
Hvis man skal helle fra den ja :D

Ja, var mest en spøk fra min side. Men varm vørter er ikke til å spøke med! :eek:
nei det er sikkert. Har erfart det flere ganger, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke monterte slangeklemmer først som sist.
hjem og montere det ikveld. Kona truer med adgangsforbud i bryggerbua siden hu mener jeg tilbringer alt for mye tid der..
 
Hvis man skal helle fra den ja :D

Ja, var mest en spøk fra min side. Men varm vørter er ikke til å spøke med! :eek:

Det er sant. De første BIAB-bryggene mine kjølte jeg faktisk ved å flytte kjelen over i vannbad, men gikk raskt over til kjølespiral. Med kjølespiral ble det ikke fullt så risikofylt. Det skal sies at jeg brygget batcher på rundt 11-12 liter med den kjelen (tror kjelen har målestreker til 15 liter og rommer nesten 18 til randen).
 
Verdens minste bryggertabbe:

Skal flaske i morgen, og har glemt å sjekke korkbeholdningen av gullfargede korker. Det kan hende jeg må bruke korker med ulik farge innad i samme batch. :eek:
Her finnes det bare en løsning. Kjøp gullfolie og varmepistol. Korkfarge tuller man ikke med.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Da hadde jeg min første bryggedag i det nye bryggeriet i helgen og her gikk det fra tipp topp tommel opp, til FML...
ting gikk som smurt helt fram til kok. Da fant den ene nymonterte SSR'n ut at han ikke ville leke mer og ga kun 0-100 volt. Dette resulterte i at det tok 4 timer med testing og feiling før jeg fikk byttet over koblingene og brukt den andre SSR'n som ga kok.
når dette var i boks så skulle jeg sirkulere vørteren via motstrømskjøleren for desinfisering. Med nye slanger tenkte jeg at dette skulle gå fint, men der tok jeg feil. Slangene smatt av koblingene siden jeg ikke hadde montert på slangeklemmer. så da var plutselig 4-5 liter med vørter på gulvet. knota VELDIG før jeg fikk stengt ventiler og slått av pumpa.
Jeg starter med å fylle HLT kl 08 og avsluttet dagen sånn ca 20.. og tok rengjøring av kokekjelen dagen etter.
Må se hva jeg kan gjøre for å minimere søl ved vann/ vørter ved slangebytte for dette ga veldig mye søl på gulvet. Mulig inn med noen 3-veis ventiler.
Det positive?
Jeg har aldri fått så klar vørter da jeg kun brukte BB60'n.
Jeg er overbevist at når jeg blir vant med HERMS-systemet så vil rengjøringen ta mindre tid. (slipper fastbrent vørter)

Da ble det test-Batch #2 idag. En smash som skulle havnet på 1.065, men havnet på 1.050.. jeg testet det å ikke røre under mesking, så jeg mistenker at det var grunnen. Så heretter blir det røring.
en annen ting var at jeg fikk på ny trøbbel med den ene SSR´n.(samme som jeg byttet etter forrige testbatch) Så jeg mistenker nå en koblingsfeil, siden jeg ikke helt ser at to ssr`r har samme feil..
Merker at jeg også må øke kokevolumet for å nok vørter i gjæringskaret. Jeg taper nesten så mye som 4-5liter i deadspace i kokekjelen og motstrømskjøler
 
Tilbake
Topp