Bryggertabber

Argh! Så fornøyd med at bryggedagen hadde gått knallbra... og så leser jeg på oppskriften når jeg skal notere OG og oppdager at jeg har glemt å ta av speise.

Da blir det sukkerkarbonering for første gang på over et år. :p Heldigvis er dette et gressklipperkonsumsommerøl, så det glir nok ned til grillmat og taco uansett.;)
Du kan vel ta av frå gjæringskaret og hive i frysen? Eller er det kanskje litt uheldig siden det er oksygenert?
 
Ja, ble en impulsbygging i går... Hadde ett ferdig sett Amber Christmas som hadde ligget i 6 mnd jeg hadde glemt jeg hadde. Fikk i hvertfall testet at det gikk greit å ha et ferdig kvernet sett liggende så lenge. Ihht oppskriften skulle OG bli mellom 60 og 65, jeg fikk 61. Husket at jeg hadde opplevd humleposesprekk tidligere, men hadde ingen større igjen. Knøyt helt ute i begge ender, men det hjalp jo ikke.... :(
 
Ja, ble en impulsbygging i går... Hadde ett ferdig sett Amber Christmas som hadde ligget i 6 mnd jeg hadde glemt jeg hadde. Fikk i hvertfall testet at det gikk greit å ha et ferdig kvernet sett liggende så lenge. Ihht oppskriften skulle OG bli mellom 60 og 65, jeg fikk 61.

Det er vel flere aspekt rundt oppbevaring av ferdig kvernet malt enn meskeeffektivitet som kan være problematisk.
Smak er det første som faller meg inn.
 
Det er vel flere aspekt rundt oppbevaring av ferdig kvernet malt enn meskeeffektivitet som kan være problematisk.
Smak er det første som faller meg inn.
Ja det får tiden vise. Vært oppbevart i en sånn "SmartStore" plastboks med lokk hele tiden. :)
 
Sist redigert:
Om noen skal borre hull og montere tappekran på gjæringskar, og det medfølger kun 1 pakning, så sett for all del denne på utsiden :D Bestilte fra Brewshop for begge gjæringskar, og monterte selvfølgelig (uten å bruke en hjernecelle) pakningen på innsiden. Lagde en batch med 23l cider, og det begynte å lekke. Full panikk med å borre hull og montere på kar nummer 2 (på utsiden), samt vaske og desinfisere. Samboeren trodde jeg hadde fått ku-galskap.
 
Hva kan skje om flaskene er fylt for mye ved tapping? Spør for en.. venn

Jeg fyller alltid mine nesten helt opp. Lar det være igjen en centimeter eller to. Teorien (min egen hjemmesnekrede sådanne, ikke forskningsbasert:confused:) er at den lufta som ikke er der, ikke kan bidra til oksidering av ølet.

Jeg vil tro at det er viktigere å være så forsiktig som mulig for å unngå plasking og store bevegelser i ølet under tappingen. Men alle monner drar - håper jeg. Og jeg mener - uten å ha testet det - at det faktisk har hjulpet.
 
Jeg fyller alltid mine nesten helt opp. Lar det være igjen en centimeter eller to. Teorien (min egen hjemmesnekrede sådanne, ikke forskningsbasert:confused:) er at den lufta som ikke er der, ikke kan bidra til oksidering av ølet.

Jeg vil tro at det er viktigere å være så forsiktig som mulig for å unngå plasking og store bevegelser i ølet under tappingen. Men alle monner drar - håper jeg. Og jeg mener - uten å ha testet det - at det faktisk har hjulpet.

Endel ble nesten helt til topps, og en del andre etter oppskrift - 5 cm fra topp. Stått en uke på flasker nå, i 18-19 gr.
 
Endel ble nesten helt til topps, og en del andre etter oppskrift - 5 cm fra topp. Stått en uke på flasker nå, i 18-19 gr.
Har hatt noen flasker som ble helt full, da jeg tilsetter sukkerlake etter å ha fylt de med øl.
Kan ikke si at jeg har merket noe galt med de.
 
Jeg fyller alltid mine nesten helt opp. Lar det være igjen en centimeter eller to. Teorien (min egen hjemmesnekrede sådanne, ikke forskningsbasert:confused:) er at den lufta som ikke er der, ikke kan bidra til oksidering av ølet.

Jeg vil tro at det er viktigere å være så forsiktig som mulig for å unngå plasking og store bevegelser i ølet under tappingen. Men alle monner drar - håper jeg. Og jeg mener - uten å ha testet det - at det faktisk har hjulpet.
Jeg bruker tappestav, slik jeg tror de fleste gjør. Fyller til topp når den er i flasken, men det blir jo et volum på toppen når staven trekkes ut av flasken. Hvordan fyller du de siste centimeterne til ønsket høyde?

Jeg har aldri bekymret meg nevneverdig for fyllningsgrad noen cm under toppen, både fordi jeg tenker at naturlig karbonering "spiser" litt oksygen, samt at jeg ikke ser noe systematisk problem med dette på mine øl.
 
Jeg bruker tappestav, slik jeg tror de fleste gjør. Fyller til topp når den er i flasken, men det blir jo et volum på toppen når staven trekkes ut av flasken. Hvordan fyller du de siste centimeterne til ønsket høyde?

Setter flaska på skrå, og trykker tappestaven inn i den skrånende halsen (på innsiden;)).
 
Tilbake
Topp