Bryggertabber

;)

Ubehagelege greier dette. Eg skulle så gjerne ha "support your local homebrewshop", men med slike anbefalingar så blir ein keptisk til heile opplegget. Synd.
For nokre år sidan spurte eg kva type gjær dei hadde tilgjengeleg. Då presenterte "dama bak disken" å seie at: "dette er alegjær" (uttalt nettopp ale og ikkje ejl)  :bank2:

stingrayV skrev:
Dere er ikke helt forblåst "Edit" innpå sjøholt skjønner jeg. ;)


FrodeSy skrev:
stingrayV skrev:
(...)
Jeg skulle hjelpe ham igang med alt han trengte. Vi gikk på butikken og handla basemalt, og noe klarningsmiddel de hadde fått inn.
Dette skulle brukes på samme måte som whirlfloc. Spesialmalt, humle, gjærnæring og gjær fikk han lånt fra meg.

(...)

Nå har vi (og butikken) lært oss at allKlear ikke er klarningsmiddel.

Det skulle vel ikkje tilfeldigvis vere ein butikk der 2. etg er fyllt med diverse leiker du må bruke før du drikk for mykje øl (too drunk to fuck)?
 
Det som bekymrer meg mest er egentlig at vinbua (ja, jeg synes navnet bør nevnes i denne sammenheng) får lov til å selge ting til øl brygging, de oppbevarer ting feil, de ANER ikke hvilken malt de har (EBC) og som nevnt over på gjær, og ikke minst at de sender kunder ut med HULK tabeletter...

2etg. butikken håper(og tror) jeg de har bedre kontoll på!  ::)
 
Strand86 skrev:
Det som bekymrer meg mest er egentlig at vinbua (ja, jeg synes navnet bør nevnes i denne sammenheng) får lov til å selge ting til øl brygging, de oppbevarer ting feil, de ANER ikke hvilken malt de har (EBC) og som nevnt over på gjær, og ikke minst at de sender kunder ut med HULK tabeletter...

2etg. butikken håper(og tror) jeg de har bedre kontoll på!   ::)

Dere får bare gi de en solid, konstruktiv tilbakemelding på hvordan det gjøres i andre bryggebutikker rundt om! ;)
 
Mats Ø. skrev:
Strand86 skrev:
Det som bekymrer meg mest er egentlig at vinbua (ja, jeg synes navnet bør nevnes i denne sammenheng) får lov til å selge ting til øl brygging, de oppbevarer ting feil, de ANER ikke hvilken malt de har (EBC) og som nevnt over på gjær, og ikke minst at de sender kunder ut med HULK tabeletter...

2etg. butikken håper(og tror) jeg de har bedre kontoll på!   ::)

Dere får bare gi de en solid, konstruktiv tilbakemelding på hvordan det gjøres i andre bryggebutikker rundt om! ;)

De har i alle fall fått høre hvilket produkt de har solgt oss. ;)
 
Jeg er nybegynner, men regner med dette KAN være en tabbe: Har satt batch #2, og vært ekstremt nøyaktig med hygiene og desinfisering av ting og tang. Så ser jeg at når kokingen er ferdig, har jeg glemt den siste posen med humle. Hva gjør jeg? Jo, kaster posen, som jeg har klådd og tøyset med, resolutt oppi gjæringskaret, uten å tenke meg om...

Jeg vet vel ikke om ølet er ødelagt før om 4 uker, når gjæring er unnagjort på kar og flaske, men... Håper noen kan gi noen trøstende ord?  :attevar:
 
Ja, da skjedde det som ikke skulle skje
Smakte på Hoppy Joe igår og den var aldeles nydelig
Så da skulle jeg bære ned resten av flaskene i kjellern
Tror du ikke reimen på posen revna og halvparten gikk i tusen knas nedover trappeoppgangen

Noen som kan komme med noen trøstende ord
eller lignende historier
 
Har funnet ut at det er lurt å stenge krana på kjelen når du fyller den. Satt til tapping  over til kokkjelen  etter endt mesking og springer på dass.
Når jeg kommer ut i garasjen igjen så renner det utover gulvet. Festlig!
 
Jomrubrygg på det nye oppsettet i helgen. I forhold til det gamle oppsettet så var det så behagelig og avslappende at vi senket guarden og la ikke merke til at vi hadde begynt å tappe av de ti literne skyllevann vi hadde i reserve, plutselig var det tomt, vel å merke etter at det hadde stått en mindre fontene ut av sikteglasset iom at jeg tenkte det var kjekt å klemme lokket helt på. Eneste utbedringen jeg fant ut at var ganske viktig, luftehull i HLT.

Ble altfor mye vørter som å står i et mildt sagt stappfullt gjæringskar + en liten eksperimentell batch på si.
 
Keezer er tom, det er bryggetabbe det, er kun ca 2 liter i det lille fatet, men neste uke skal jeg racke 2 fat med APA. Da vil jeg ha øl klar til jeg er kommet hjem fra USA. :)
 

Vedlegg

  • IMG_0263 1.JPG
    IMG_0263 1.JPG
    1,2 MB · Sett: 878
Første brygget mitt var klokken 3 på natta når jeg skulle tappe til gjæringskar. Første gang jeg smakte vørter, og uten å tenke meg om i det hele tatt spyttet jeg det oppi gjæringskaret. Tok en rask desinfeksering og satset på det beste, da jeg var helt utkjørt. Hvem vet hva den brown alen vil bringe! :p
 
Hei

Brygger BIAB, og har gått på en stjernesmell. Hev malten opp i gryten til mesk og glemte BIAB-posen..... Har 45 minutt igjen av mesketid; er det noen som har gode råd til hvordan man redder brygget?

:idea:
 
Putt meskeposen i et gjæringskar, hell hele mesken oppi bøtta, ta ut posen som nå er full av mask og fortsett som vanlig.
 
Tilbake
Topp