Bryggertabber

Fikk en telefon fra bryggekompisen/fatter'n i dag, med dårlige nyheter:

Andrimne-pilsen som hadde stått nærmere 2 uker til gjæring i kjøleskapet i kjeller'n var ikke lenger der det skulle være. Gjæringskaret var tomt og kjellergulvet var dekket av rundt 20 liter med (i utgangspunktet) potensielt godt øl. Etter litt ble årsaken til den tragiske hendelsen oppdaget: Kranen til gjæringskaret var ødelagt...

Er rimelig bitter nå (les: IBU 100+) og innser at det ikke blir hjemmebrygget pils til pinse likevel.

Har noen en mulig forklaring på hva som kan ha skjedd, eller hvorfor?
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    1,7 MB · Sett: 576
HåvardF skrev:
Fikk en telefon fra bryggekompisen/fatter'n i dag, med dårlige nyheter:

Andrimne-pilsen som hadde stått nærmere 2 uker til gjæring i kjøleskapet i kjeller'n var ikke lenger der det skulle være. Gjæringskaret var tomt og kjellergulvet var dekket av rundt 20 liter med (i utgangspunktet) potensielt godt øl. Etter litt ble årsaken til den tragiske hendelsen oppdaget: Kranen til gjæringskaret var ødelagt...

Er rimelig bitter nå (les: IBU 100+) og innser at det ikke blir hjemmebrygget pils til pinse likevel.

Har noen en mulig forklaring på hva som kan ha skjedd, eller hvorfor?

Kanskje hektet krana i noe?

Har selv klart å hekte en slik kran med spannet på vei inn i kjøleskapet. La ikke merke til at krana snudde seg og kom ned i kjelleren til et kjøleskap fullt av juleøl.
 
Miguel skrev:
HåvardF skrev:
Fikk en telefon fra bryggekompisen/fatter'n i dag, med dårlige nyheter:

Andrimne-pilsen som hadde stått nærmere 2 uker til gjæring i kjøleskapet i kjeller'n var ikke lenger der det skulle være. Gjæringskaret var tomt og kjellergulvet var dekket av rundt 20 liter med (i utgangspunktet) potensielt godt øl. Etter litt ble årsaken til den tragiske hendelsen oppdaget: Kranen til gjæringskaret var ødelagt...

Er rimelig bitter nå (les: IBU 100+) og innser at det ikke blir hjemmebrygget pils til pinse likevel.

Har noen en mulig forklaring på hva som kan ha skjedd, eller hvorfor?

Kanskje hektet krana i noe?

Har selv klart å hekte en slik kran med spannet på vei inn i kjøleskapet. La ikke merke til at krana snudde seg og kom ned i kjelleren til et kjøleskap fullt av juleøl.

Jeg tror ikke det, for det rare er at det må ha skjedd over natta, etter nærmere to uker urørt inne i kjøleskapet. Hva med trykk?

Øl i kjøleskap er nok best på flaske  ;)
 
HåvardF skrev:
Har noen en mulig forklaring på hva som kan ha skjedd, eller hvorfor?

Det samme skjedde med kranen min fra bryggselv.. 
Jeg ville satt en finger på at det har noe med trykk å gjøre.. For jeg sikker på at karet ikke har slått seg..
Ølet tettet sprekken naturlig og jeg rakk å stikke om til et annet kar.

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Hadde en über kjip flaskedag i dag. Skulle flaske min siste IPA og det første som skjer er at jeg ikke følger godt nok med på heverten når jeg stikker om sånn at den stopper når det forstatt er 5 liter øl igjen i gjæringskaret. Jeg tenker at jeg det er jo litt for ille og la 5 liter ligge igjen, så jeg starter heverten igjen, men da har det jo blitt litt luft i slangen sånn at det begynner å boble litt i flaskedunken som jeg stikker om til.

Når jeg begynte å flaske så stoppet strømmen ned i flasketapperen opp etter at jeg hadde tappet over på noen flasker. Etter å ha demontert flaskefylleren fant jeg ut at problemet lå ved krana. Jeg vippet forsiktig på karet for å se om det kunne løse opp, men da hørte jeg et par saftige bobler som steg til overflaten. Altså enda mer oksygen i ølet mitt. Etterpå funket det fint..

Hva tror dere, er øllet ødelagt, eller kan det forstatt være drikkende? Det kom en del oksygen i det ved to anledninger...  :bank2: Har ikke hatt problemer med flaskingen på mine tre første batcher, men denne gangen gikk det ikke bra..
 
Dette er absolutt ingenting å bekymre seg over. Husk at utvekslingen skjer i overflaten. Dvs at du hadde en overflate som var like stor som "veggene" til luftboblene inni slangen, dvs utrolig liten overflate + utvekslningen som følge av at boblene steg til overflaten av karet.

Jeg har hatt hevert som har vært delvis kaputt så den sugde luft samtidig som jeg tappet, merket ingen usmaker som var verdt å tenke over.
 
HåvardF skrev:
Fikk en telefon fra bryggekompisen/fatter'n i dag, med dårlige nyheter:

Andrimne-pilsen som hadde stått nærmere 2 uker til gjæring i kjøleskapet i kjeller'n var ikke lenger der det skulle være. Gjæringskaret var tomt og kjellergulvet var dekket av rundt 20 liter med (i utgangspunktet) potensielt godt øl. Etter litt ble årsaken til den tragiske hendelsen oppdaget: Kranen til gjæringskaret var ødelagt...

Er rimelig bitter nå (les: IBU 100+) og innser at det ikke blir hjemmebrygget pils til pinse likevel.

Har noen en mulig forklaring på hva som kan ha skjedd, eller hvorfor?

De kranene der er notorisk kjent for å sprekke i festemutteren. Jeg har selv fått ny på Bryggselv to ganger før jeg til slutt ba om å få et lokk istedet. Bruker ikke kran uansett.
 
Første brygg på ny fin Mini-HERMS i dag.

Den har en ny fin temperatursensor som jeg hadde glemt å kalibrere.

En WIT mesket på 72 grader første 20 min. Hva blir det? Sweet WIT?
 
Miguel skrev:
Knuste akkurat erlenmyerkolben med wlp830 som skulle pitches.

Blir vel s-05 på 12 grader da.

ah! kjipe greier, har ikke gjort det selv, menhar liksom hele tiden en liten frykt for at det skal skje
 
nordhagen skrev:
HåvardF skrev:
Fikk en telefon fra bryggekompisen/fatter'n i dag, med dårlige nyheter:

Andrimne-pilsen som hadde stått nærmere 2 uker til gjæring i kjøleskapet i kjeller'n var ikke lenger der det skulle være. Gjæringskaret var tomt og kjellergulvet var dekket av rundt 20 liter med (i utgangspunktet) potensielt godt øl. Etter litt ble årsaken til den tragiske hendelsen oppdaget: Kranen til gjæringskaret var ødelagt...

Er rimelig bitter nå (les: IBU 100+) og innser at det ikke blir hjemmebrygget pils til pinse likevel.

Har noen en mulig forklaring på hva som kan ha skjedd, eller hvorfor?

De kranene der er notorisk kjent for å sprekke i festemutteren. Jeg har selv fått ny på Bryggselv to ganger før jeg til slutt ba om å få et lokk istedet. Bruker ikke kran uansett.

Gjelder det standardkranen i plast som følger med, eller alle typene?
 
På fredag var det brygging av fellesbrygg i lauget. Vi hadde fått lånt inn en 60l Speidel av en kar i lauget og vannet var varmt nok for innmesk. Det som er greia med Speidel er at når det må manuelt arbeid til, må man trykke på knappen sjøl. Pumpa sto og gikk når vi helte maltet opp i røret, og det endte med at det rant over, inn i pumpene og tetta hele systemet. Eieren av Speidelen kom etterhvert og vi fikk redda dagen, men samtidig ble brygget omdøpt til "twei Speidel Monkeys". To aper burde ikke styre en Speidel. ;)
 
Prøvde en tilsvarende variant ved forrige brygg. Glemte risten i bunn og måtte ta ut malten. Et h... griseri. Spesielt når jeg insisterer på å balanserer bøtten jeg samler malten i på toppen av en stor og toppen av Speidelen. På gulvet ser nybløtt malt ut som havregryn med melk.
Men det aller meste ble reddet og det ble brygg.
 
Vært ute på tur i helga mens to 25 litere sto i gjæringsskapet. Da jeg sjekket i dag tidlig hadde sensoren fra STC1000, som var festet på det ene karet, falt ned i bunnen av kjøleskapet. Satte den på igjen. Da viste temperaturen 23 grader under stormgjæring (Nottinghamgjær). Tenkte at da er det bare å sette sensoren på plass igjen. Temperaturen gikk tilbake til 18.5 grader. Problemet er at da viste temperaturen på det andre karet 15.8 grader. :bank2:
Får bare satse på at det stabiliserer seg. Men noen jevn gjæringstemp blir det i hvert fall ikke.

Bør egentlig sensoren ligge i en egen kopp med vann? Ser noen har gjort det på enkelte bilder her på forumet.
 
Jeg har referansesensor i vann på siden av. Om de er nøye og kalibrert ser en veldig fint gjæringsforløpet i temperaturdifferansen mellom de.

--
 
Tilbake
Topp