Bryggertabber

Bryggertabbe (evt. tappetabbe): Fant ut at jeg har for få kronekorker til flaskene mine! Står klar med alt av utstyr og ferdig øl, omtrent 21 liter, men kun 36 korker.

Hjelp? Noen i nærheten av Bærum Øst eller Oslo Vest som kan selge meg noen 26mm (vanlig størrelse) korker, helst så fort som mulig? Krysser fingrene :)!
 
Øl i regulatoren må vel kunne kalles en solid "bryggertabbe". Ikke alltid at tankegangen er så veldig god dagen derpå. Men regulatoren er fortsatt i bruk, tror jaggu den tålte såpass.
 
Hentet en 6 kg tank med CO2 som også var fullt. Sikret det ikke bedre i bilen enn at jeg la det i bagasjerommet. Litt svinger seinere klarte selfølgelig det å skru seg litt opp så CO2 gassen sto ut i hele bilen. Da var det bare å få svingt ut i veikanten og hoppe ut av bilen. Var nok et par bilister som lurte på hvorfor bilen var helt fylt med hvit gass. Kanskje ikke bryggetabbe, men er nå relatert til brygging i alle fall. Fra nå av sikrer jeg CO2 fatene bedre...
 
Hentet en 6 kg tank med CO2 som også var fullt. Sikret det ikke bedre i bilen enn at jeg la det i bagasjerommet. Litt svinger seinere klarte selfølgelig det å skru seg litt opp så CO2 gassen sto ut i hele bilen. Da var det bare å få svingt ut i veikanten og hoppe ut av bilen. Var nok et par bilister som lurte på hvorfor bilen var helt fylt med hvit gass. Kanskje ikke bryggetabbe, men er nå relatert til brygging i alle fall. Fra nå av sikrer jeg CO2 fatene bedre...

Høres ut som opptakten til en god actionfilm, med noen av de mest kjente personene innen hjemmebrygging/mikrobryggeriene i hovedrollen, sponset av en stor bryggebutikk av noe slag ;)!
 
Glemte helt av å stramme mutteren/pakningen til kranen på "tappe-karet" mitt. Endte opp med at jeg måtte hurtigdesinfisere hele handen og stappe den nedi ølet for å ikke miste alt til lekkasje. Håper virkelig ikke det ble infisert, da det smakte kjempegodt allerede før karbonering/lagring.
 
Hentet en 6 kg tank med CO2 som også var fullt. Sikret det ikke bedre i bilen enn at jeg la det i bagasjerommet. Litt svinger seinere klarte selfølgelig det å skru seg litt opp så CO2 gassen sto ut i hele bilen. Da var det bare å få svingt ut i veikanten og hoppe ut av bilen. Var nok et par bilister som lurte på hvorfor bilen var helt fylt med hvit gass. Kanskje ikke bryggetabbe, men er nå relatert til brygging i alle fall. Fra nå av sikrer jeg CO2 fatene bedre...

Det er da det er greit å ikke være i midten av haukelidtunellen. :)
Motorer stopper prompte om de suger CO2
--
 
Har i dag lært om "galling", eller kaldsveising (som beskrevet her: http://www.estainlesssteel.com/gallingofstainless.html), av rustfrie stålkomponenter the hard way. Har begynt montering av ny kjele med HERMS sløyfe, kraner og the full monty. Ikke fullt så happy da en o-ring kom litt skeivt ut og jeg skulle løsne det hele for å bytte den i en ny. Det viste seg å være klin umulig. Hadde ikke skrudd til noe særlig hardt heller (i hvert fall ikke noe urimelig), men å få swagelok-koblingen ut av kuleventilen gikk rett og slett ikke.

Hadde et håp om å få det hele av uten å ødelegge delene (eller kjelen), men etter WD-70, fastnøkler, hammer, skrutvinge, fil og baufil forsvant det håpet, og fandenivolskheten meldte sin ankomst. Nå var det kun kjelen som skulle reddes og faenskapet skulle av! Det endte med at jeg fikk tak i svigerfars redskap (hvis det er lov å si), der jeg fant alle skrallers mor. Kuleventilen ble spent fast i skrutvinga og endelig hadde jeg nok moment til å få ondskapen av. Kjelen reddet, swagelok og kuleventil not so much. Så, om noen sitter på 1/2" SS ball valve og/eller swagelok 10mm - 1/2" er det bare å hyle ut! :)

galling1.jpg


galling2.jpg


galling3.jpg
 
Har i dag lært om "galling", eller kaldsveising (som beskrevet her: http://www.estainlesssteel.com/gallingofstainless.html), av rustfrie stålkomponenter the hard way. Har begynt montering av ny kjele med HERMS sløyfe, kraner og the full monty. Ikke fullt så happy da en o-ring kom litt skeivt ut og jeg skulle løsne det hele for å bytte den i en ny. Det viste seg å være klin umulig. Hadde ikke skrudd til noe særlig hardt heller (i hvert fall ikke noe urimelig), men å få swagelok-koblingen ut av kuleventilen gikk rett og slett ikke.

Hadde et håp om å få det hele av uten å ødelegge delene (eller kjelen), men etter WD-70, fastnøkler, hammer, skrutvinge, fil og baufil forsvant det håpet, og fandenivolskheten meldte sin ankomst. Nå var det kun kjelen som skulle reddes og faenskapet skulle av! Det endte med at jeg fikk tak i svigerfars redskap (hvis det er lov å si), der jeg fant alle skrallers mor. Kuleventilen ble spent fast i skrutvinga og endelig hadde jeg nok moment til å få ondskapen av. Kjelen reddet, swagelok og kuleventil not so much. Så, om noen sitter på 1/2" SS ball valve og/eller swagelok 10mm - 1/2" er det bare å hyle ut! :)

galling1.jpg


galling2.jpg


galling3.jpg
"Det endte med at jeg fikk tak i svigerfars redskap (hvis det er lov å si)"

her må nok moderator inn å redigere.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Den kuleventilen ser ikke ut til å være full bore (på godt norsk). Med mindre jeg tar feil kan jeg sende deg en i posten.
 
Takker for tilbudet Miguel, men jeg er prisgitt den swagelok-koblinga, uten den kommer jeg ikke videre uansett.. Så det går nok straks en eBay-bestilling, så får prosjektet vente noen uker til :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp