Har i dag lært om "galling", eller kaldsveising (som beskrevet her:
http://www.estainlesssteel.com/gallingofstainless.html), av rustfrie stålkomponenter the hard way. Har begynt montering av ny kjele med HERMS sløyfe, kraner og the full monty. Ikke fullt så happy da en o-ring kom litt skeivt ut og jeg skulle løsne det hele for å bytte den i en ny. Det viste seg å være klin umulig. Hadde ikke skrudd til noe særlig hardt heller (i hvert fall ikke noe urimelig), men å få swagelok-koblingen ut av kuleventilen gikk rett og slett ikke.
Hadde et håp om å få det hele av uten å ødelegge delene (eller kjelen), men etter WD-70, fastnøkler, hammer, skrutvinge, fil og baufil forsvant det håpet, og fandenivolskheten meldte sin ankomst. Nå var det kun kjelen som skulle reddes og faenskapet skulle av! Det endte med at jeg fikk tak i svigerfars redskap (hvis det er lov å si), der jeg fant alle skrallers mor. Kuleventilen ble spent fast i skrutvinga og endelig hadde jeg nok moment til å få ondskapen av. Kjelen reddet, swagelok og kuleventil not so much. Så, om noen sitter på 1/2" SS ball valve og/eller swagelok 10mm - 1/2" er det bare å hyle ut!