Bryggetabbe eller rettere vaskeflause.
Jeg er en ganske nyfødt Speidel bruker (20l om noen lurte) og jeg er ikke helt gjort bekvem med apparatet, som fremtrer ganske så magisk og mystisk.
Idag tenkte jeg at hærligheten skulle få seg en liten skyll og omgang med kost og vaskemiddel.
Det hele starter ganske flott med å fylle Senior Speidel med vann til ca 2cm over varmekoilen for så å varme opp til rund 50C. Jeg skrubber og sturer for å fjerne gamle maltrester og annet snavs og pumpen kjøres manuelt for det sier bruksanvisningen.
Bruksanvisningen sier også at pumpemekanismen skal demonteres og skylles før det settes sammen igjen, noe som ikke akkurat krever doktorgrad i mekanikk. Jeg remonterer og fyller opp med en ny runde vann. Denne gangen litt mer en bare 2cm over varmekoilen, men nærmere 20l merket for nå skal det vaskes. Varmer det hele opp til 60C, kliner oppi 2 spiseskjeer med Halapur. Det er forresten nå jeg skjønner at dette stoffet inneholder klor for jeg får meg en skikkeli trøkk i bihuler og nesekanaler, men her har man ikke tid til å sutre over klor og senskader. Jeg starter pumpa og tenker dette blir knall, men får ikke ut så mye effekt. Så ser jeg impelleren som ligger pent forlagt på "arbeidsbenken" klar til bruk.
Etter litt stille banning og forargelse på min egen dugelighet går ca 20l med klorvann ut i det store avløpet og jeg får gleden av å starte på runde to. Med litt mindre mindre vann, litt mindre klor og en impeller montert på riktig plass blir jobben gjort.
Nå sitter jeg her med en rein Speidel og et rom som dufter av klor og aluminium.
Bryggeglede