Bryggertabber

Vis meg bryggeren som smaker forskjell på øl med korianderfrø fra india og øl med korianderfrø fra et annet land og jeg skal gi deg et hjemmelaget diplom.

I håp om å få hjemmelaget diplom gjetter jeg på @Gahr. Selv har jeg null forhold til korianderfrø annet enn gjennom hjemmebrygging, men om ulike typer korianderfrø gir like forskjellig smak som f.eks. ulike typer palemalt eller øl med/uten vannjustering, så er det jo ikke umulig at noen smaker forskjell.
 
Skift ut koriander med nellik så våkner han :)

En nestenulykke i dag.
Temperaturen i kjelleren gikk mot 9C. Tenkte det var litt høyt for noe slurry og en starter som stod i gjæringsskapet (fryseboks). Satte tempen på rundt 6C (Ut-200) og inn med støpselet, men i en annen stikkontakt.
Fryseren viste minus 14C da gjæren fikk komme ut. Ikke is på noe heldigvis. Spennende hvordan dette går.
Starteren skummer godt nå men slurryen må få mer tid i vørteren.
 
Kokte en 2L starter tidligere i kveld.
Avkjølte i vannbad. Tilsatte to rør wlp001. Satt kolben fornøyd på magnetrøreren som står i gjæringsskapet. Satt stc'en på 20 grader.

Kom tilbake nå 2 timer etter for å se om den fremdeles spant. Stcen viser kun 10 grader. Fankern nå har varmeelementet gått. Åpner gjæringskapsdøra. Varmen bare slår imot meg. Kjapp feilsøking. Temperaturgiveren har falt ut av gjæringskapet når døra ble lukket......

Temp på gjærstarter: 45 grader.

Humle og Malt er stengt frem til 5 januar.

FML. :p
Det er sikkert for sent nå, men - gjær dør ikke før ved 50C, så det der kunne sannsynligvis ha gått bra ...
 
Det er sikkert for sent nå, men - gjær dør ikke før ved 50C, så det der kunne sannsynligvis ha gått bra ...

Neida. Ikke for sent. Lot sen snurre videre. Etter som jeg har sett så er det liv der.

Leste at gjær dør ved 50grader og blir skadet ved 45.

Står en ny 2L med ekstraktvørter å kjøles ned nå. Skal forsøke å dekantere den gamle starteren og "futte" den opp på ny ;)
 
Nå holder sikringa. MEN det visst ikke noe strøm i stikkontakten eller STC'n..
Jeg fulgte koblingsskjemaet til @glennrlie på bloggen hans. Byttet tilogmed om det han gjorde da vi hadde lik STC...

/River meg i håret:p
 
Har nå fått min første "infeksjon"....

Våkna idag tidlig og følte meg i storslag etter gårsdagens feiring.
No hangover whatsoever! Juhu!

Så hva gjør man? Jo, begynner å brygge en Kinn Jubileum- inspirert Belgisk Wit jeg har hatt planer om en stund.

Joda. Alt går strålende under mesteparten av bryggeprosessen selv om jeg begynner å kjenne at jeg alikevel ikke er helt hundre etter gårsdagen.

Synes gjærlukta er litt ubehagelig når jeg rehydrerer gjær, men det går bra.

Så kommer katastrofen, idet jeg skal pitche gjær så har gjærlukta utvikla seg MYE og hjernen begynner umiddelbart og ubevisst å sammenligne dette med giftstoffer og annet slagg fra gårsdagen.

Spontanspyr uten forvarsel brått og brutalt rett ned i gjæringsbøtta........

25 liter vørter ble nesten 26 liter før jeg fant veien til utslagsvasken.

Lurer litt om den alikevel skal få fullføre prosessen og gi den følgende beskrivelse:
"SB Wit er brygget etter gamle tradisjoner og kjennetegnes av friskhet fra sure sokker, en bitterhet som pungsvette og en frisk ettersmak av sure oppstøt."
 
Største bryggertabben på lenge.... Har ikke en eneste dråpe øl i huset. Eksamensperioden før jul og en solid dose med giddesløshet samt et par gode ølkvelder = tomt for øl!

Det skal sies at jeg har en Pils som er lagret ferdig snart + en american brown ale på gjæring, så det blir, det blir!
 
I dag gikk mye galt.

Brygg #2 på ny Speidel 50L. (Første brygg i går). Skulle ha malt i røret og synes det var litt lite futt i sirkulasjonspumpen. Ut med alt vannet, rengjøring av pumpene igjen, uten at det førte til noe. Fikk omsider spylt gjennom rørene til pumpen, og da kom det ut 5kg humle (minst). Det må jeg altså huske på når den rengjøres etter bruk.

Omsider skulle malt i røret. 5kg ymse greier. Da jeg skulle legge nettingen på over fant jeg den ikke. Det lå mao to nettingfiltre i bunn. Ut med røret, masse spaing av malt, masse tilbakespaing av malt før meskingen var i gang, ca 2 timer etter tidsskema.

Koker inne med koketopp og fleksirør ut av vinduet. (Det gikk fint i går). I dag revnet hele driten etter 15 minutter. Har tørket 5 liter vann av vegger og tak.

I tillegg klomset jeg noe inn i helvete og sølte alt som kan søles på et kjøkken.

Men.. Det ble 25L på riktig OG. Så øl blir det vel.
 
Etter en rørepinne havnet i gjæringsbøtta og senere i dass, så fant jeg ut at det kan være greit å ta ut rørepinnen av starteren med en magnet. Dro rørepinnen opp langs siden på koblen med magneten, og når jeg nådde toppen sa det plopp. Magneten jeg hadde i hånda trakk til seg rørepinnen så hardt at den spratt ut av hånda mi og ned i starteren. Ikke desinfisert. Starteren gikk i ølet, hadde ikke tid til å kjøpe ny gjær og sette ny starter. Blir spennende å se hvordan det gikk når jeg kommer hjem igjen.
 
Etter bryggetabben 1. nyttårsdag fikk jeg på lørdag endelig gjort et nytt forsøk...

Alt gikk bra, men har de siste dagene vært plaga med mye lukt fra gjæringskaret som står i kjellern....

Idag lukta det ikke lenger MYE, men helt JÆVLIG når jeg kom hjem fra jobb.

Åpna krana for å tømme ut et tydelig infisert brygg, men lukta som da slo mot meg var jo bare en sitruspreget lukt med lett innslag av banan. Skjønte et øyeblikk ingenting før jeg oppdaget den store tabben og fikk stengt krana!

Uffda! Bøtta med kjeleinnsatsen og full meskepose sto visst igjen ved utgangsdøra og hadde aldri funnet veien til komposten.
Den var tydelig infisert og hadde starta en god spontangjæring. :-(
Spontanspydde igjen kjapt før jeg fikk kasta den driten ut av døra.

Så til alle, husk å tømme ut eller lag knekkebrød med mesken rett etter brygging.
Ikke la den stå i fire dager for ettergjæring!
 
Tilbake
Topp