Bryggertabber

Brygget en Lucky Jack klone på fredag.
Alt gikk strålende og jeg var fornøyd med 27l med OG 1.054 i karet.
Stusset veldig lørdag kveld da det fortsatt ikke var noe aktivitet i gjæringskaret.
Når jeg så sjekket viser det seg at mitt termometer (som kan kalibreres) står 20Gr for lavt
Etter å ha tilsatt 2 pakker tørrgjær er det nå fin aktivitet men jeg er spent på hva til tider alt for høy temp på mesken
har gjort med smaken
 
Hvis det blir grusomt høy FG er det kanskje ett lite hint fra universet (evt. Gud om det er greia) om å forsøke seg på å tilsette Brett og la det bli transformert til en funky pale ale.
 
Dette kommer til å BLI en bryggetabbe: 34 liter venter på å koke. I en 36-liters gryte. Jeg nekter å tømme ut!
Det BLE en bryggetabbe, men ikke den jeg hadde trodd. Etter at alt var kokt og ristet og jeg skulle ha premiere på STC-1000 viser det seg at vørteren, av uforklarlige grunner, var på 26 grader !?!!. Aner ikke hvor jeg har blingset. Heldigvis hadde jeg ikke pitchet, men klokka var ett om natta og gode råd var dyre. Så da satt jeg der med rehydrert gjær, vørter på 26 grader og var ganske klar for senga. Teipet på noen fryseelementer, uten at det ga nevneverdige utslag. Slang meg på sofan med vekking på kl. 04.00. Da jeg våkna var temperetauren sunket til 22 grader og trøtt og lei slengte jeg oppi glasset med rehydrert gjær.

Jeg lærte sikkert en lekse, men er fortsatt for trøtt til å vite hvilken.
 
Tenkte at det ikke var nok bananlukt i huset så jeg tok like greit å ble distahert av madammen i kåken og lot alt renne utover mens jeg tappet på minifat.

Dagens lesson i overflatespenning er at selv om kanalen ser smal og puny ut, så ligger det skitmye øl under hylla utenfor bildet.
 

Vedlegg

  • søl.jpg
    søl.jpg
    116,9 KB · Sett: 386
Tilbake
Topp