Bryggertabber

Skulle sette en liten pilsner til sommeren i dag tidlig. Kanskje greit å ikke programmere speidelen før øyerusket er ute av øya. 65 grader i 90 min ble til 90 grader i 65 min, noe jeg ikke så før 'meskingen' hadde kjørt ca 20 min på 90 grader.

Tømme, vaske, løpe å kjøpe mer pilsmalt, vi prøver igjen i morgen.
 
Skulle brygge American Pale Ale i dag, og monterte en talje i går for å klare å løfte ut maltrøret på min speidel 50. Tok to ølsettsekker for å teste. Talja funka den. Satte igang i dag og tømte i de to sekkene, reagerte litt på at det var forskjellig gjær til de, men tenkte at Ølbrygging.no hadde blitt fri for den ene. Men da jeg åpnet humleposene kjente jeg de luktet forskjellig. Sjekker da, og da ser jeg at jeg har tatt en sekk Pale Ale og en sekk Weissbeer. Dette blir ett spennende øl :)
 
Sist redigert:
Av en eller annen grunn følte jeg at det var lurt å helle ut bøtta med starsan i do. Jeg glemte selvfølgelig at jeg hadde en silikonslange oppi bøtta... :rolleyes:
 
Mistenker jeg har overkarbonert et øl ganske så heftig. Veide opp sukker på vekta og kokte opp sukkerlaken som vanlig og tilsatte det i ølet. Skulle brygge senere på dagen og skulle til å måle opp malt. Etter å ha fylt opp en bolle med noe som skulle være ca 500 gram så stod det 50 gram på vekta. Bytta vekt og fant ut at det den ene vekta sa var 50 gram var egentlig 600 gram...
 
Operation_Upshot-Knothole_-_Badger_001.jpg
 
5 kg humle skapar mykje trykk når man tørrhumler ein tank. Man skal ha tunga rett i munnen og kvikke hender for å nå å lukke luka til tanken før man står midt i ein humlefontene på toppen av ein trappestige. Humle svir godt i auga, men man dufter godt når man kjem heim til kjerringa.
 
Oppdaget rett før vi skulle begynne resirkuleringen av 40 liter mesk at silbunnen til meskekaret lå igjen på badet. Rimelig sløvt å ikke oppdage dette når jeg startet mesken, følte meg ganske dum:) Får skylde på at jeg ikke er vant til å ha med bryggeasistent.
Det ordnet seg greit ved å øse all medken opp i kokekaret, sette på plass silbunnen og øse tilbake. Ble bare litt søl og tok 10 minutter..... Ølet blir nok bra uansett.
 
Ferdig med kok og kjøling av 25 liter DIPA. Alt har gått strøkent og sjelden vært så glad. Så stapper jeg kokesleiven oppi gryten for å kjøre en manuell whirkpool, uten å spraye starsan på den først... Balle!!!!
Eneste trøst er at sleiven i det minste var nyvasket fem minutter før, men det blir vel en ny bryggedag på samme oppskrift rimelig snart.
 
Vasket Corneliusfat med Youngs steriliser og lot litt være igjen, da en youtube video viste at det var greit. (i ettertid viste dette seg å være StarZan.) Saisonen er ferdig og smaket helt utmerket...de første 3 sek. Så kommer det en svak såpesmak som henger igjen lenge. Usikker på om dette er trygt å drikke? Ettersmaken kan jeg leve med.
 
Glemte selvfølgelig å måle FG etter flasking igår, hadde da stått til gjæring i 2 uker. OG 1.073. Målte 1.043 etter å ha tilsatt karboneringssukker samt allerede ferdig flasket og korket over 70 flasker. Skulle egentlig hatt en FG ned på 1.010. Frykter det blir atomkrig i kjelleren.....
 
Ja. Måtte pipettere ut noen dråper fra en av de siste flaskene. Men da er det kanskje ikke rett? Når jeg tenker over det, mener å ha lest at refraktometeret ikke kan måle FG, må da bruke en eller annen omkalkulator?
 
Tilbake
Topp