Bryggertabber

Glemte selvfølgelig å måle FG etter flasking igår, hadde da stått til gjæring i 2 uker. OG 1.073. Målte 1.043 etter å ha tilsatt karboneringssukker samt allerede ferdig flasket og korket over 70 flasker. Skulle egentlig hatt en FG ned på 1.010. Frykter det blir atomkrig i kjelleren.....
Best å måle før flasking... :)
Dersom du har brukt hydrometer så er det nok best å sette disse I bomberommet. Hva var target FG?
 
Da kan jeg bidra i denne tråden..

Rehydrering av tørrgjær ved brygging av ABC Halvors IBA i går: Koker opp vann. Spretter to poser Us-05 og tømmer oppi. Nedkjøling? Oops. Som ventet helt dødt i gjæringskaret i dag. Det eneste jeg hadde til å redde ølet med var en pose S-04. Nå plopper det i det minste, og så får vi håpe smaken blir ok.
 
Skulle hente ut noen øl fra fryseren som jeg har montert en UT-200 på. Da jeg tittet ned i fryseren skjønte jeg ingenting, noen hadde plassert dotter med glava rundt flaskene mine. Etter 3 sekunder så går det opp for meg, det er ikke glava, men frossen øl...

2 kasser med øl, hvorav ca halvparten av flaskene var knust og resten var gått lekk i korken.

Note to self: forsikre deg om at temperaturføleren ligger ned i fryseren og ikke på utsiden.
 
Har gjort samme feilen med kjøleskapet mitt. Det var heldigvis ikke kraftig nok til å dra temperaturen ned til noe særlig under null og fatene mine eksploderte ikke. :)
 
Gløymte av å ha gjærnæring i vørter under koking og kasta ei teskei rett i gjæringsdunken då eg hugsa på det en halvtime etter leggetid. I etterkant virkar det ikkje så lurt, er det berre infeksjonsfare eg risikerer ved å ikkje ha kokt gjærnæringa?
 
Klarte å glemme å sette på filtertoppen på speidelen når jeg brygga i helga. Kom på det etter et kvarters tid og da var det godt med malt i pumpene. Glemmer ikke det igjen.
 
Et lite notat fra gårsdagens bygging: når ferskingen i bryggeriet skal røre i mesken, forklar til han han ikke skal kjøre skjea ned i bunnen, der er nemlig silrøret og det har en tendens til å bli med opp hvis man er litt hardhendt og det vil skape litt en stuckmash-ish hendelse. :p
 
Satte akkurat en starter med WLP566. Glemte å tømme ut Starsan før jeg helte oppi vørteren. Kan ikke ha vært mer enn 0,5 dl. Starteren er på 2.5 liter, så regner med at det går bra. Tar en for the science.
 
Satte akkurat en starter med WLP566. Glemte å tømme ut Starsan før jeg helte oppi vørteren. Kan ikke ha vært mer enn 0,5 dl. Starteren er på 2.5 liter, så regner med at det går bra. Tar en for the science.

Null stress. Jeg hadde en gang en 4L starter med 2L vørter og 2L starsanblanding. Ble starter av det ævv!
 
Satte akkurat en starter med WLP566. Glemte å tømme ut Starsan før jeg helte oppi vørteren. Kan ikke ha vært mer enn 0,5 dl. Starteren er på 2.5 liter, så regner med at det går bra. Tar en for the science.

så lenge du dekanterer godt og får vekk mest mulig annet enn gjær bør dette gå fint.
 
Ikke akkurat en direkte bryggetabbe, men når jeg skulle lage pizza i dag så fant jeg masse midd i melet. Disse har tydligvis spredd seg til alt annet av mel jeg har, og funnet veien over i flere skap på kjøkkenet. Fant noen krabbende rundt på kjøkkenbenken og, men mistenker at de muligens fant veien dit når jeg satte melet der i det jeg skulle lage pizzaen.. På den samme kjøkkenbenken har gjærstarteren min stått og gått på magnetrører det siste halvannet døgnet.. Noen som har erfaring med midd og vet om de er gode til å klatre? :p Gjærstarteren har jo vært tildekt av folie, men denne har bare ligget løst på, så har sikkert vært mulighet for å klatre oppunder. To pitch, or not to pitch..
 
Du får vel bare grundig med øyesyn inspektere starteren
En bananflue i starteren min satte ikke nevneverdig preg på Weizen min ifjor


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mistet pakningen til humleluka på Ferminatoren i ølet når jeg skulle tørrhumle. Ølet var på det tidspunktet 9% og det gikk 200g tørrhumle i så jeg uroer meg ikke over noen eventuell infeksjon, men tabbe lell.
 
Tilbake
Topp