Skal brygge med WLP530 denne helga, og har hørt om voldsomme gjæringer. Hvor stor er bøtta di og hvor stor er batchen? Hvor mye hadde du altså å "gå på" i gjæringskaret? Hvilken øl, hvor mye OG, og hvor mye gjær? Takk for svar!
Skulle ønske jeg kunne fortelle om bryggedagen i tråden "Hva brygger du i dag?", men havner her i stedet.
Det begynte med at jeg skulle helle første avtapping fra mesketønnen opp i kokekjelen, når jeg heller oppi kjenner jeg noe treffe leggen og etterhvert ble det vått. Hadde selvfølgelig glemt å stenge kranen så mista mye verdifull vørter. Kompenserte med 2 liter ekstra skyllevann og 500g av en blanding av spraymalt og sukker.
Etter første humletilsetning glemte jeg å starte klokken, så det ble en kvalifisert gjetting på hvor lenge det hadde kokt. Om det er riktig aner jeg ikke.
Etter kok fant jeg ut at jeg enten ikke helt treffer med utstyrsprofilen i Beersmith eller at jeg overkompenserte for vørteren som havnet på gulvet, så gjæringskaret var smekkfullt, ikke mye plass til gjæren der. Holder det med blow off eller bør jeg tappe av litt?
Fikk i hvertfall godt og vel 22 liter i bøtten med og på 1.060, målet var 1.065. Håper det blir øl til slutt!
Hiv den i som tørrhumle. Blir ikke helt det samme men nært nok?Brygget Saison i går for første gang, og klarte å prestere å glemme humletilsetningen ved flame out! Har ingen referansepunkt mot tidligere brygg av denne typen, så neppe krise, men fatter ikke hvordan det er mulig å glemme humlen Jaja, får trøste meg med at det hadde vært verre om det var en pale ale eller IPA jeg brygget
Hiv den i som tørrhumle. Blir ikke helt det samme men nært nok?
Spørs om ikke den batchen der er.... føkked.La feil temperatursensor i gjæringskapet, så den aktuelle STCen målte 12 grader og prøvde å oppnå diacetylrast på 16 i tre dager. Var 44 grader i gjæringskapet når jeg skulle skru ned igjen til 12 i sted
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har smakt verre faktisk. Men har stoppet på SG 1.035 hvor målet er 1.026. Og litt noe jeg tror er tanninsmak helt bak i ganen. Første forsøk på baltisk porter med egen oppskrift, så ingenting å måle mot. Blir nok sikkert et offer til dodraugenSpørs om ikke den batchen der er.... føkked.
Det er vel de gangene det er greit med et lite og konservativt varmeelement og ikke kupevarmere og alskens høy-watt remedier..La feil temperatursensor i gjæringskapet, så den aktuelle STCen målte 12 grader og prøvde å oppnå diacetylrast på 16 i tre dager. Var 44 grader i gjæringskapet når jeg skulle skru ned igjen til 12 i sted
Sent from my iPhone using Tapatalk
Trodde jeg var beskjeden Er et søtt lite varmebelte fra hong kong. Men utrolig hva det klarer å produsere av varme i et kjøleskap på tre dagerDet er vel de gangene det er greit med et lite og konservativt varmeelement og ikke kupevarmere og alskens høy-watt remedier..