Bryggertabber

Lite tips cjohansen.
Bygg deg en hylle i kryssfiner eller noe som er litt solid. 4 mm herdet glass liker ikke så mye vekt over tid. Tåler mye i støt men ikke langtidslast.
Hvis den ryker får du mer enn 30 min med vasking.:)
 
Skal brygge med WLP530 denne helga, og har hørt om voldsomme gjæringer. Hvor stor er bøtta di og hvor stor er batchen? Hvor mye hadde du altså å "gå på" i gjæringskaret? Hvilken øl, hvor mye OG, og hvor mye gjær? ;) Takk for svar! :p

Kan svare jeg også. Brygget en dubbel med wlp530 for litt siden. Har notert 20L i 30L bøtte. Det ble 8L skum på toppen etter bare to dager!
 
Sitter her og har nettopp tappet meg en bryggetabbe. Og den blei bedre en jeg hadde håpet på. skulle brygge en Belgisk Wit som Gahr Smith Gahrsen har laget for Brygg Selv. Skulle lage gjærstarter uten magnetrører som skummet noe så jæ...over. Håpet at det skulle gå bra ,så jeg heiv beholderen i kjøleskapet i 24 timer. Men når jeg var ferdig å brygge å skulle ha gjæren i ,var det nesten ingen gjær igjen. Gikk til sengs og sov ganske dårligt den natten og tenkte ka f.... gjør jeg no. våknet tidlig ,gikk ned på kjøkkenet å laget klar 2 pk. med belle saison gjær og heiv det oppi vørteren. Lot den gjære ved høy temp 22 - 25 grader . i 14 dager begynte på 18 grader og økte etter vert. hadde 42 l. til gjæring. flere som liker den her :)
 
Brygget en amber ale med en kamrat i går. Og bitterhumlen (60 min for kokeslutt) og den MYE større pakken som skulle inn ved kokeslutt byttet plass.... Blev bittert ja....
 
Brygget gravøl på lørdag, ble noen tabber gitt.
Blant annet mistet jeg propp, gjærlås og thermowell nedi bøtta, som dro med seg ledningen på min stc-1000. Den ledningen er ikke mye steril, for å si det sånn.
Har ligget i garasjen i ca 3 år og samlet gørr, bakterier og sagmugg.

I dag lærte jeg også noe nytt. Fersk wlp001 trenger MYE mer headspace enn us-05. Selv om mange mener det er samme gjær.
uploadfromtaptalk1432052603739.JPG
 
Skulle ønske jeg kunne fortelle om bryggedagen i tråden "Hva brygger du i dag?", men havner her i stedet.

Det begynte med at jeg skulle helle første avtapping fra mesketønnen opp i kokekjelen, når jeg heller oppi kjenner jeg noe treffe leggen og etterhvert ble det vått. Hadde selvfølgelig glemt å stenge kranen så mista mye verdifull vørter. Kompenserte med 2 liter ekstra skyllevann og 500g av en blanding av spraymalt og sukker.

Etter første humletilsetning glemte jeg å starte klokken, så det ble en kvalifisert gjetting på hvor lenge det hadde kokt. Om det er riktig aner jeg ikke.

Etter kok fant jeg ut at jeg enten ikke helt treffer med utstyrsprofilen i Beersmith eller at jeg overkompenserte for vørteren som havnet på gulvet, så gjæringskaret var smekkfullt, ikke mye plass til gjæren der. Holder det med blow off eller bør jeg tappe av litt?

Fikk i hvertfall godt og vel 22 liter i bøtten med og på 1.060, målet var 1.065. Håper det blir øl til slutt!
 
Skulle ønske jeg kunne fortelle om bryggedagen i tråden "Hva brygger du i dag?", men havner her i stedet.

Det begynte med at jeg skulle helle første avtapping fra mesketønnen opp i kokekjelen, når jeg heller oppi kjenner jeg noe treffe leggen og etterhvert ble det vått. Hadde selvfølgelig glemt å stenge kranen så mista mye verdifull vørter. Kompenserte med 2 liter ekstra skyllevann og 500g av en blanding av spraymalt og sukker.

Etter første humletilsetning glemte jeg å starte klokken, så det ble en kvalifisert gjetting på hvor lenge det hadde kokt. Om det er riktig aner jeg ikke.

Etter kok fant jeg ut at jeg enten ikke helt treffer med utstyrsprofilen i Beersmith eller at jeg overkompenserte for vørteren som havnet på gulvet, så gjæringskaret var smekkfullt, ikke mye plass til gjæren der. Holder det med blow off eller bør jeg tappe av litt?

Fikk i hvertfall godt og vel 22 liter i bøtten med og på 1.060, målet var 1.065. Håper det blir øl til slutt!

greit å oppgi størrlsen på og aktuell gjær for de som kan svare på nødvendigheten for blow off basert på noe erfaring.

Og, en lærer så lenge en lever altså! Brygget 85 liter i går selv, står ett stk
-stappfullt- 60 ltr gjærkar uten blow off, men med 1 cm avstand fra lokk til vørter, spent!
 

Vedlegg

  • received_10153306769613188.jpeg
    received_10153306769613188.jpeg
    36,5 KB · Sett: 96
Jeg tappet av litt av karet for å gi plass. Gjæren er Wyeast 1318 London Ale III, som er veldig aktiv i overflaten. Stormgjærer som bare det nå!
 
Brygget Saison i går for første gang, og klarte å prestere å glemme humletilsetningen ved flame out! Har ingen referansepunkt mot tidligere brygg av denne typen, så neppe krise, men fatter ikke hvordan det er mulig å glemme humlen :D Jaja, får trøste meg med at det hadde vært verre om det var en pale ale eller IPA jeg brygget :)
 
Brygget Saison i går for første gang, og klarte å prestere å glemme humletilsetningen ved flame out! Har ingen referansepunkt mot tidligere brygg av denne typen, så neppe krise, men fatter ikke hvordan det er mulig å glemme humlen :D Jaja, får trøste meg med at det hadde vært verre om det var en pale ale eller IPA jeg brygget :)
Hiv den i som tørrhumle. Blir ikke helt det samme men nært nok?
 
Hiv den i som tørrhumle. Blir ikke helt det samme men nært nok?

Det er jo en mulighet :) Nå har jeg uansett ikke brygget denne oppskriften før, eller en Saison for den saks skyld, så har ikke så mye å sammenligne med. Tror jeg bare lar den være som den er. Nå får vel gjæren litt mer "plass", og det er jo ikke helt feil for denne stilen.

Uansett, irriterende å glemme slikt! :D
 
To kasser med diverse satt kaldt da jeg reiste på jobb...ble litt for kaldt kan en si!
received_10155563109780524.jpeg
received_10155563109575524.jpeg
Reddet vel noen få som ikke hadde is ut under korken, lurer på hvordan de kommer til å smake ;)
 
La feil temperatursensor i gjæringskapet, så den aktuelle STCen målte 12 grader og prøvde å oppnå diacetylrast på 16 i tre dager. Var 44 grader i gjæringskapet når jeg skulle skru ned igjen til 12 i sted


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
La feil temperatursensor i gjæringskapet, så den aktuelle STCen målte 12 grader og prøvde å oppnå diacetylrast på 16 i tre dager. Var 44 grader i gjæringskapet når jeg skulle skru ned igjen til 12 i sted


Sent from my iPhone using Tapatalk
Spørs om ikke den batchen der er.... føkked. :p
 
Spørs om ikke den batchen der er.... føkked. :p
Har smakt verre faktisk. Men har stoppet på SG 1.035 hvor målet er 1.026. Og litt noe jeg tror er tanninsmak helt bak i ganen. Første forsøk på baltisk porter med egen oppskrift, så ingenting å måle mot. Blir nok sikkert et offer til dodraugen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
La feil temperatursensor i gjæringskapet, så den aktuelle STCen målte 12 grader og prøvde å oppnå diacetylrast på 16 i tre dager. Var 44 grader i gjæringskapet når jeg skulle skru ned igjen til 12 i sted


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er vel de gangene det er greit med et lite og konservativt varmeelement og ikke kupevarmere og alskens høy-watt remedier..
 
Tilbake
Topp