Mistet pakningen til humleluka på Ferminatoren i ølet når jeg skulle tørrhumle. Ølet var på det tidspunktet 9% og det gikk 200g tørrhumle i så jeg uroer meg ikke over noen eventuell infeksjon, men tabbe lell.
Tja, en gang dukket vaskekluten, som vi hadde brukt til å tørke ymse søl og dritt under brygging, opp i bunnen av kjelen i det vi tappet det siste av vørteret over i gjærkaret.. Siden vi ikke visste om den hadde falt i under kok eller under nedkjøling valgte vi å ta sjansen og fullføre.. Vel, det smakte skitten klut av ølet.. Heldigvis var det bare et lite sett på 12 liter som måtte helles ut..
Skulle sjekke FG på årets jule. Snudde gjæring-skaret slik at tappekrana stod ut i rommet. Snudde meg rundt for å finne målerøret. Fant ut at jeg måtte skylde det. smeller igjen kjøleskapdøra og da knekker gjengene på tappekrana. Jeg hiver meg over krana og får stoppet lekkasjen med å holde krana inntil gjæringsdunken. Så da står jeg der. Kan ikke ta hånda vekk fra karet og får ikke gjort noe. Selvfølgelig hjemme alene. Ughh. Svaret blir at jeg må legge karet ned med kranen opp og håpe på at lokket holder. Det gjør det heldigvis, og jeg har en 2 liter med ferdig blandet starsan. Så da desinfisere jeg et nytt kar fort og heller juleølen oppi. Håper jeg klarer meg uten infeksjoner.
Det var stressende ja. Følte meg litt hjelpeløs. Men tror og håper at det gikk bra. 6.2% på ølen, så den burde jo klare noen bakterier. Og heldigvis så mistet jeg bare ca 1 liter øl. Men da jeg stod der ok holdt krana, så hadde jeg mest lyst til å gråte en skvett.Det hørtes hektisk og traumatisk ut på én gang. Håper det går bra med både deg og ølet!