Bryggertabber

Mistet pakningen til humleluka på Ferminatoren i ølet når jeg skulle tørrhumle. Ølet var på det tidspunktet 9% og det gikk 200g tørrhumle i så jeg uroer meg ikke over noen eventuell infeksjon, men tabbe lell.

Gjentok likeså godt suksessen på en pale ale. Mulig kattehår i mesken kan erstattes med pakning i gjæringskaret sammen med tørrhumla.
 
Tja, en gang dukket vaskekluten, som vi hadde brukt til å tørke ymse søl og dritt under brygging, opp i bunnen av kjelen i det vi tappet det siste av vørteret over i gjærkaret.. Siden vi ikke visste om den hadde falt i under kok eller under nedkjøling valgte vi å ta sjansen og fullføre.. Vel, det smakte skitten klut av ølet.. Heldigvis var det bare et lite sett på 12 liter som måtte helles ut..
 
Tja, en gang dukket vaskekluten, som vi hadde brukt til å tørke ymse søl og dritt under brygging, opp i bunnen av kjelen i det vi tappet det siste av vørteret over i gjærkaret.. Siden vi ikke visste om den hadde falt i under kok eller under nedkjøling valgte vi å ta sjansen og fullføre.. Vel, det smakte skitten klut av ølet.. Heldigvis var det bare et lite sett på 12 liter som måtte helles ut..

;)
 
Kvasi-spontan brygging av IPA på kvelden, og jeg hadde ikke oversikt over hilke typer humle jeg hadde i fryseren. Mens jeg sto på kjøkkenet og pønsket, fløt dusjslangen, som var i ferd med å tappe vann på gjæringskaret for desinfisering med klorin, opp og ut, og laget oversvømmelse på badet.
 
Skulle sjekke FG på årets jule. Snudde gjæring-skaret slik at tappekrana stod ut i rommet. Snudde meg rundt for å finne målerøret. Fant ut at jeg måtte skylde det. smeller igjen kjøleskapdøra og da knekker gjengene på tappekrana. Jeg hiver meg over krana og får stoppet lekkasjen med å holde krana inntil gjæringsdunken. Så da står jeg der. Kan ikke ta hånda vekk fra karet og får ikke gjort noe. Selvfølgelig hjemme alene. Ughh. Svaret blir at jeg må legge karet ned med kranen opp og håpe på at lokket holder. Det gjør det heldigvis, og jeg har en 2 liter med ferdig blandet starsan. Så da desinfisere jeg et nytt kar fort og heller juleølen oppi. Håper jeg klarer meg uten infeksjoner.
 
Skulle sjekke FG på årets jule. Snudde gjæring-skaret slik at tappekrana stod ut i rommet. Snudde meg rundt for å finne målerøret. Fant ut at jeg måtte skylde det. smeller igjen kjøleskapdøra og da knekker gjengene på tappekrana. Jeg hiver meg over krana og får stoppet lekkasjen med å holde krana inntil gjæringsdunken. Så da står jeg der. Kan ikke ta hånda vekk fra karet og får ikke gjort noe. Selvfølgelig hjemme alene. Ughh. Svaret blir at jeg må legge karet ned med kranen opp og håpe på at lokket holder. Det gjør det heldigvis, og jeg har en 2 liter med ferdig blandet starsan. Så da desinfisere jeg et nytt kar fort og heller juleølen oppi. Håper jeg klarer meg uten infeksjoner.

Dette hørtes ut som noe som tatt ut av en hjemmebrygger-high-school-komedie. Men håper det gikk flottesen med ølet.
 
Det hørtes hektisk og traumatisk ut på én gang. Håper det går bra med både deg og ølet!
Det var stressende ja. Følte meg litt hjelpeløs. Men tror og håper at det gikk bra. 6.2% på ølen, så den burde jo klare noen bakterier. Og heldigvis så mistet jeg bare ca 1 liter øl. Men da jeg stod der ok holdt krana, så hadde jeg mest lyst til å gråte en skvett.:)
Det var litt Benny Hill over situasjonen @Miguel Nesten så kunne høre den velkjente musikken i bakgrunnen.
 
Ai ai ai, litt rusten etter et lengre opphold uten brygging. Brygget i dag en Halvor Browm Ale og var egentlig veldig fornøyd da jeg var ferdig helt til jeg så at Muscovado sukkeret stod uåpnet igjen på bordet!! Er det noe poeng å koke opp f. eks1 liter( ?) vann og løse opp sukkeret å tilsette dunken. Evt. gjøre dette senere i gjæringsprosessen?
 
Da jeg skulle tippe bryta litt for å få mest mulig av den kalde vørteren over i gjæringskaret, fant korkplata under gryta ut at den ville ha en flyvetur. Landet midt i karet, men jeg fikk den ut innen 1 sekund med en allerede starsan-badet hånd. Går dette bra mon tro?
 
Skulle vaske kokekaret, som er gryte i aluminium etter bryggedag.

Lot den likegodt stå over natten med en relativt sterk PBW blanding.
En natt ble til fort til fem.
Ser ut så mye av det naturlige oksidasjonslaget har forsvunnet.

Er den ødelagt montro, eller vil dette oksidere igjen ved kontakt med luft? :/
 
Den er nok boss ja.. Alu er noe dritt å få i seg.

I denne videon med en fra Five Star (dom som lager pbw/starsan) snakker han litt om akkujratt dette med at ikke bruke deres produkter på alu ting:
 
Oksydlaget kommer tilbake. Hvor lang tid og hvordan det går snarest vet jeg ikke.
Tror hvis du koker vann med salt i så blir den mørk. Synes å huske noe slikt fra den tid krabbe ble kokt i alugryte.
 
ImageUploadedByTapatalk1433878377.811325.jpg

Brygget batch #2 idag. (Batch #1 forrige tirsdag.) lærte at det er greit å dobbeltsjekke at krana på gjæringskaret er igjen, så man slipper miste så mye vørter. Så det heldigvis rimelig fort, så mistet ikke mer enn et par dl. Men litt stress der og da!



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Eg har funne ei god oppskrift på hostesaft med skikkeleg medisinsmak : lag deg ein 7Fjell Lyderhorn og bruk ei vekt som har 2 gram feilvisning når du skal måla opp 25 x 0,075 gram szechuanpepper (1,875 gram) og den same mengda tørka lime. Ikkje visste eg at eg måtte ha slikt utstyr som diamanthandlarar (og andre som driv meir ulovlegt salg) har for å måla opp krydder. Vekta mi passar sikkert betre til dei mengdene som ein bryggjer på 7Fjell.
 
Ikke direkte en bryggetabbe, selv om det føltes sånn da det skjedde...

I natt drømte jeg at både selve krana på gjæringsdunken og festet til krana var lekk, og at jeg fant karet nesten tomt, og at det atpåtil hadde sneket seg både en utbrukt snuspris og et skittent sugerør oppi. Tror jeg må ha lest for mye i denne tråden her i det siste.

Lykken var stor da jeg fant ut at det var en drøm (og at ikke hele gulvet var fullt av blonde)
 
Tilbake
Topp