Bryggertabber

Dette er kanskje ikke en bryggetabbe som påvirker ølen, men likevel en tabbe. Var litt stressa på første brygging av Amerikansk havrestaut Gahr edition. Tømte restene av malten etter ferdig mesk, i et hjørne på plenen. Tenkte dette ville regne fint bort. Men glemte at jeg har to hunder, og de spiste alle kiloene med malt. Oioioioi, huset var utgasset en uke etterpå. Etter dette har restene gått i bioavfall. Men ølet ble bra det :D
 

Vedlegg

  • mms_20150127_173524.jpg
    mms_20150127_173524.jpg
    233 KB · Sett: 250
Har akkurat vasket alt ferdig etter å ha brygget en lakris stout. Jeg bestemte meg for å bruke vanlig vann i gjærlåsen, noe jeg har gjort de siste gangene. la gjæringsbøtta i en stol vi har der vi pleier å legge nøttene. Går på kjøkkenet spør kona om jeg kan heller bruke en gammel TV benk. I det jeg skal flytte dunken over til TV benken ser jeg at låsen begynner å jobbe jeg tenker ok... I det jeg legger den fra meg kan jeg se at noe av vannet har rent ned i gjæringsbøtta og tenker faen! Har jeg nettopp infisert stouten.... tiden får vise, men jeg er 100% innstilt på at jeg må brygge påskestouten på nytt!
 
Får håpe at det som var igjen av StarSan i låsen gjorde noe med vannet. Men får se. Kjenner at jeg gruer meg allerede
 
Relax, don't worry! Have a homebrew.
Om vørteren min blir for sterk noen ganger, har jeg vannet ut ølet med vann rett fra springen. Det har også gått bra hver gang. Tror ikke du har noe å bekymre deg for! Mest sannsynlig går det nok bra :)
 
Hadde ca 0,2 bar på ene regulatorutgangen for å drive ølet ut av gjæringstanken og litt over 2 bar på den andre utgangen. For å få litt trøkk i det ene fatet med litt morken pakning slik at pakningen skulle tette godt satt jeg 2 bar på fatet.

Utgangen med 0,2 bar har 5 forgreninger, så etterhvert som fatene ble fyllt koblet jeg 0,2 bar på fatene med tanke om å øke denne til karboneringstrykk senere.

Så da jeg skulle sette 0,2 bar på dette fatet (som nå hadde 2 bar trykk) klarte jeg å delvis presse gasskoblingen på ølutgangen. 2 bar vs 0,2 bar. Walkover for 2 bar og brown ale i ALLE forgreiningene - utrolig nok nådde det ikke regulatoren!

Vet ikke om det hadde gått så mye bedre om jeg hadde valgt gassingangen. Da hadde jeg blåst to bar ned i gjæringsdunken. Fuglene vet hvordan det hadde gått.
 
Jeg hadde med en kamerat på flasking av en ESB, i løpet av forberedelsene fikk han i oppgave å riste flaskedunken med StarSan og skylle igjennom krana. Like etter at heverten er startet lurer han på hvorfor han ble våt på føttene... Jaja, det var ikke mer enn en liten halvliter heldigvis.
 
Jeg hadde med en kamerat på flasking av en ESB, i løpet av forberedelsene fikk han i oppgave å riste flaskedunken med StarSan og skylle igjennom krana. Like etter at heverten er startet lurer han på hvorfor han ble våt på føttene... Jaja, det var ikke mer enn en liten halvliter heldigvis.
Det gjør vi annenhver gang tror jeg...
 
Kjøpte to gjæringskanner på Europris, boret hull for kran nede, og fant ut at den ikke kan festes på innsiden ettersom hånden ikke passer i åpningen.
 
Jeg bruker kjellerstua til gjæring, da dette rommet holder jevn temperatur. Har to dunker stående, og samboeren min bestemte seg for å lufte i dag (av åpenbare grunner), men glemte å lukke igjen vinduene, så det har stått litt for kaldt i ca to timer. Da jeg kom hjem, var temperaturen på 14 grader i rommet. Det ene brygget virker helt uberørt av det, og "plopper" jevnt, mens det andre, som egentlig skal være på slutten av stormgjæringen, virker til å ha dødd helt (i går var det rene malstrømmen i det karet). I sistnevnte brygg har jeg brukt Safale 05. Prøver å få temperaturen opp igjen nå. Er dette bad news?
 
Tilbake
Topp